Mandatu radnego nie można łączyć z zatrudnieniem w służbie cywilnej. Podobne obostrzenia nie dotyczą jednak pracowników zatrudnionych na podstawie ustawy o pracownikach urzędów państwowych. Po uzyskaniu mandatu mogą oni nadal pracować na swoich dotychczasowych stanowiskach korzystając przy tym ze szczególnej ochrony stosunku pracy i działać w samorządzie. Oznacza to, że kierownicy urzędów państwowych (dyrektorzy generalni urzędów) chcąc rozwiązać z nimi stosunek pracy lub zmodyfikować ich warunki zatrudnienia muszą wcześniej uzyskać na to zgodę rady gminy, powiatu lub sejmiku województwa (w zależności od szczebla samorządu, na którym dany radny uzyskał mandat). Pisaliśmy o tym w poprzednim tygodniu (13 listopada 2018 r.).
Czytaj także: Kiedy kierownik urzędu chce zwolnić urzędnika państwowego – radnego z pracy
Granice wyznacza ustawa
Zgoda albo odmowa zgody na rozwiązanie z radnym stosunku pracy powinna być udzielona w drodze uchwały. Nie każdą decyzje organu uchwałodawczego samorządu pracodawca musi jednak zaakceptować. Bo choć formalnie organy te mają dużą swobodę nie jest ona jednak, podobnie jak zakres ochrony radnych, nieograniczona.
Jak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z 3 sierpnia 2017 r. (III SA/Wr 407/17) ochrona stosunku pracy radnych mająca na celu umożliwienie radnym jak najskuteczniejszego i najbezpieczniejszego sprawowania funkcji nie jest tożsama z tworzeniem szczególnych przywilejów w zakresie trwałości ich stosunku pracy i zabezpieczenia przed utratą zatrudnienia. Tak szeroko rozumiane uprawnienie rady powiatu do interwencji w indywidualny stosunek pracy radnego nie służyłoby w istocie zabezpieczeniu mandatu radnego, lecz chroniłby jego interesy wyłącznie jako pracownika, pozostając w sprzeczności z rzeczywistym celem przepisu art. 22 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym.
W związku z tym, niezbędne jest rozgraniczenie sfery interesów radnego, jako funkcjonariusza publicznego, posiadacza mandatu i członka organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego, od sfery interesów pracowniczych radnego – pracownika (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 6 lipca 2016 r. II OSK 847/16).