Organizatorem może być osoba fizyczna, osoba prawna lub tzw. ułomna osoba prawna, która prowadzi lub podjęła się prowadzenia takiego przedsięwzięcia. Nie jest konieczne by taki podmiot był właścicielem odpowiedniego terenu i wód mających stanowić kąpielisko. Ustawa nie wymaga nawet konkretnego tytułu prawnego, którym powinien dysponować taki wnioskodawca. Konieczne jest natomiast przedstawienie wójtowi wraz z wnioskiem zgody właściciela terenu i wód. Dopuszczalne jest także, by organizatorem kąpieliska lub miejsca był sam wójt.
Procedura zmierzająca do przyjęcia takiej uchwały rady gminy jest postępowaniem szczególnie sformalizowanym. Organizator przedstawia odpowiedni wniosek wójtowi. W przypadku kąpieliska musi to nastąpić do 31 grudnia roku poprzedzającego sezon kąpielowy nim objęty. Z kolei w odniesieniu do miejsc może być on przedłożony maksymalnie 30 dni przed planowanym otwarciem takiego miejsca. Takie pismo musi zawierać szereg informacji i złączników wskazanych przepisami ustawy. Między innymi musi zostać w nim zawarta informacja dotycząca przewidywanej maksymalnej liczby osób korzystających z kąpieliska, opis infrastruktury kąpieliska lub miejsca, w tym urządzeń sanitarnych.
Ponadto w przypadku kąpieliska muszą być do niego dołączone informacje dotyczące jego statusu w poprzednim sezonie oraz ocena klasyfikacji i jakości wody. Organizator powinien także wskazać jakie udogodnienia i środki podjął w celu promowania kąpieli. Mniej sformalizowany jest wniosek o utworzenie miejsca. W takim wypadku wystarczające jest, by organizator wskazał: czy w poprzednich latach w danym obszarze tworzone było kąpielisko lub miejsce oraz uzasadnił brak potrzeby utworzenia kąpieliska. Inna odrębność polega na tym, że organizator musi wskazać terminy w jakich będzie dokonywany pobór próbek wody z miejsca.
Przyjęcie uchwały
Po rozpatrzeniu wniosków i dokonaniu wpisu kąpielisk, do prowadzonej przez siebie ewidencji wójt przygotowuje projekt uchwały, którą będzie podejmowała rada gminy. Zarówno w przypadku kąpielisk i miejsc postępowanie z takim dokumentem obarczone jest szeregiem wymogów konsultacyjnych. Podlega on zaopiniowaniu m.in. przez Wody Polskie, właściwy organ Inspekcji Ochrony Środowiska i państwowego powiatowego lub państwowego granicznego inspektora sanitarnego. Wymienione w ustawie organy dysponują 7-dniowym terminem na przedstawienie opinii. W wypadku nieprzedstawienia opinii w terminie ustawodawca przyjął fikcję wyrażenia opinii pozytywnej. Jeśli chodzi o uchwałę dotyczącą ustalenia wykazu kąpielisk, wójt zobowiązany jest podać taki dokument do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty w danej gminie, by umożliwić zgłaszanie doń uwag, zastrzeżeń i propozycji.
Organ wykonawczy gminy wyznacza termin na dokonanie takich czynności przez zainteresowanych nie dłuższy niż 21 dni. Nie jest dopuszczalne oparcie procedury konsultacyjnej o opinie organów lub uwagi przedstawione wójtowi w poprzednim roku, przy okazji opracowywania analogicznego aktu prawa miejscowego. Jeżeli wójt nie wystąpi o opinie lub nie poda projektu uchwały do publicznej wiadomości, będzie to podstawą do uchylenia uchwały przez wojewodę w procesie nadzoru (rozstrzygnięcie nadzorcze wojewody opolskiego z 27 sierpnia 2018, PN.III.4131.1.99.2018.AR, LEX nr 2536659).
Publikacja w dzienniku urzędowym
Rada gminy zobowiązana jest podjąć uchwałę w sprawie utworzenia kąpielisk do dnia 20 maja roku, którego dotyczy dany sezon kąpielowy. Należy podkreślić, że w świetle orzecznictwa organów nadzoru taki przepis nie uzasadnia skracania vacatio legis. Organ stanowiący musi mieć świadomość, że przyjęcie takiej uchwały w ostatnim możliwym terminie – w końcu maja – nie będzie oznaczało, że sezon kąpielowy w gminie będzie mógł się rozpocząć z dniem 1 czerwca, jeśli taki (najwcześniejszy możliwy) termin został wskazany jako początkowy. Uchwała musi zostać przekazana do nadzoru wojewodzie i musi zostać ogłoszona w wojewódzkim dzienniku urzędowym.