Pracownicy hybrydowi czekają na wsparcie

Ponad 3 na 4 pracowników chce po zakończeniu pandemii pracować w modelu hybrydowym. A to oznacza, że pracodawcy muszą dopasować świadczenia pozapłacowe do nowej formuły pracy i aktualnych potrzeb zespołów. Benefity powinny więc być dziś elastyczne, dostępne online i mieć pozytywny wpływ na zdrowie psychofizyczne.

Publikacja: 06.12.2021 16:55

Pracownicy hybrydowi czekają na wsparcie

Foto: Adobe stock

Artykuł powstał we współpracy z Benefit Systems

Według badania przeprowadzonego przez Inquiry aż 76 proc. pracowników chciałoby pracować w modelu hybrydowym. Wśród nich 63 proc. najchętniej skorzystałoby z home office 1-2 dni w  tygodniu, a 13 proc. chce mieć możliwość pracy z domu kilka dni w miesiącu. Praca hybrydowa stanowi spore wyzwanie dla pracodawców oferujących świadczenia pozapłacowe dostępne jedynie z poziomu biura lub głównie w postaci fizycznej, dlatego coraz więcej firm sięga po rozwiązania, które będą wspierać pracowników zarówno w formule online, jak i offline. Jak wynika z raportu "COVID-19's impact on employee benefits in Poland" w ciągu najbliższych 12 miesięcy co trzecia firma w Polsce zamierza dysponować nowym świadczeniem pozapłacowym.

Największym zainteresowaniem wśród pracodawców, którzy planują wdrożyć w swoich firmach dodatkowe rozwiązania, cieszą się platformy kafeteryjne. Prawie 29 proc. firm wskazało je jako benefit najważniejszy dla pracowników w najbliższym czasie. – Platformy kafeteryjne świetnie wpisują się w nową rzeczywistość. Zapewniają dostęp do szerokiej oferty produktów i usług – od możliwości zrobienia zakupów online, przez konsultacje medyczne, kursy rozwojowe, aż po usługi związane z rozrywką, aktywnością fizyczną czy wypoczynkiem. W ramach jednej platformy mamy do dyspozycji świadczenia, które możemy realizować zarówno fizycznie, jak i przez internet. Dzięki temu platformy kafeteryjne z jednej strony są istotnym elementem pakietu świadczeń pozapłacowych w warunkach pracy hybrydowej, a z drugiej benefitem, który ze względu na swoją elastyczność odpowiada na różne, zmieniające się w czasie, potrzeby zatrudnionych. Potwierdza to także liczba użytkowników platformy MyBenefit, z której korzysta obecnie już ponad pół miliona pracowników – wyjaśnia Emilia Rogalewicz, członek zarządu Benefit Systems.

73 proc.

pracodawców uznaje problem stresu oraz wypalenia zawodowego pracowników za najważniejsze obecnie wyzwania w zarządzaniu zasobami ludzkimi.

Według badania Sedlak&Sedlak 41,7 proc. pracowników wciąż nie może samodzielnie wybierać benefitów, mimo, że taką potrzebę deklaruje aż 89,8 proc. z nich.

Stres i wypalenie zawodowe

Najnowszy raport Benefit Trends 2021 przygotowany przez Willis Tower Watson wskazuje, że aż 73 proc. pracodawców uznaje problem stresu oraz wypalenia zawodowego pracowników za najważniejsze obecnie wyzwania w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Już 65 proc. pracodawców planuje dodać do oferowanych świadczeń pozapłacowych także benefity z zakresu wellbeingu, a 60 proc. z nich zamierza zwrócić szczególną uwagę na wsparcie zarówno kondycji psychicznej, jak i fizycznej, a także na elastyczność wdrażanych rozwiązań. W dodatku  badanie AI@Work Study 2020 aż 86 proc. pracowników chciałoby, aby pracodawcy wspierali ich dobrostan wykorzystując przy tym technologię. Na rynku świadczeń pozapłacowych pojawiają się więc nowe rozwiązania online skupione na zdrowiu psychofizycznym pracowników – np. MultiLife, nowy produkt Benefit Systems, łączący w sobie 12 różnego rodzaju usług wspierających równowagę mentalną i work-life balance. W ofercie dostępne są m.in. wsparcie psychologa, kurs mindfulness, konsultacje z dietetykiem i trenerem, kurs jogi lub dostęp do internetowej platformy treningowej Yes2Move.com. Dostęp do szerokiego pakietu benefitów z obszaru „mind wellness” otrzymują również użytkownicy platform kafeteryjnych, takich jak MyBenefit, gdzie uruchomiono niedawno „Projekt: Dobre Samopoczucie”, w ramach którego pracownicy sami wybierają interesujące ich benefity, wspierające kondycję psychiczną. Są to m.in. konsultacje psychologiczne i coaching, zdalne sesje z psychoterapeutą w dedykowanej do tego aplikacji, treningi online czy też vouchery do SPA.

Karty MultiSport aktywizują bardziej

Jednym z problemów, który pojawił się w czasie pandemii, jest spadek produktywności pracowników podczas wykonywania obowiązków służbowych. – Jeden na trzech zatrudnionych narzeka na problemy z koncentracją w pracy, co piąty potrzebuje więcej czasu na realizację obowiązków zawodowych, a 15 proc. doświadcza problemów z rozumowaniem i podejmowaniem decyzji. Jednym z działań, które warto podjąć, by zniwelować negatywne skutki pandemii jest aktywność fizyczna. Z badania MultiSport Index wynika, że czterech na pięciu ćwiczących Polaków uważa, że ruch pozytywnie wpływa na ich samopoczucie i efektywność w pracy. Dodatkowo dwóch na pięciu Polaków jest zdania, że trening w klubie fitness wpłynąłby pozytywnie na ich kondycję psychiczną – dodaje Emilia Rogalewicz.

Niestety, mimo rosnącej świadomości społecznej na temat pozytywnego wpływu regularnego ruchu na zdrowie, wciąż 43 proc. dorosłych Polaków nie stosuje się do rekomendacji Światowej Organizacji Zdrowia w zakresie aktywności fizycznej. Osobom dorosłym zaleca się w nich odpowiednio 150-300 minut umiarkowanej lub 75-150 minut intensywnej aktywności fizycznej w tygodniu. Jak jednak wskazuje Emilia Rogalewicz, wśród osób korzystających z kart sportowych oferowanych przez pracodawców w Polsce, procent osób mających szansę wypełnić wytyczne WHO jest wyższy.  – Od lat widzimy, że karty sportowe ułatwiają podejmowanie regularnej aktywności fizycznej pracownikom i ich rodzinom. Potwierdzają to także wyniki sierpniowego badania na próbie ponad 7 tys. użytkowników programu MultiSport, z którego wynika, że aż 73 proc. osób dzięki karcie ćwiczy częściej. W firmach oferujących nasze karty odsetek pracowników ćwiczących 3-4 razy w tygodniu jest wyższy aż o 31 p.p. w porównaniu do całej populacji. Benefit, taki jak karta MultiSport, ma realny wpływ na motywację do regularnej aktywności fizycznej, a co a tym idzie, wpływa również na efekt końcowy w postaci lepszego zdrowia, samopoczucia i efektywności pracowników w polskich firmach. Wiemy, że 80 proc. MultiSportowców odczuwa pozytywny wpływ aktywności na samopoczucie, a 75 proc. na redukcję poziomu stresu. Co szczególnie istotne, w czasie pandemii aż 91 proc. pracowników korzystających z karty wskazuje, że Program MultiSport jest dla nich istotnym punktem w ofercie zatrudnienia – podsumowuje Emilia Rogalewicz.

Artykuł powstał we współpracy z Benefit Systems

Według badania przeprowadzonego przez Inquiry aż 76 proc. pracowników chciałoby pracować w modelu hybrydowym. Wśród nich 63 proc. najchętniej skorzystałoby z home office 1-2 dni w  tygodniu, a 13 proc. chce mieć możliwość pracy z domu kilka dni w miesiącu. Praca hybrydowa stanowi spore wyzwanie dla pracodawców oferujących świadczenia pozapłacowe dostępne jedynie z poziomu biura lub głównie w postaci fizycznej, dlatego coraz więcej firm sięga po rozwiązania, które będą wspierać pracowników zarówno w formule online, jak i offline. Jak wynika z raportu "COVID-19's impact on employee benefits in Poland" w ciągu najbliższych 12 miesięcy co trzecia firma w Polsce zamierza dysponować nowym świadczeniem pozapłacowym.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Jak rzucić palenie? 11 sposobów na pokonanie papierosów
Zdrowy styl życia
WHO alarmuje: Nowa "epidemia". Liczba jej ofiar wzrosła cztery razy od 1990 r.
Zdrowy styl życia
Tyle samo ćwiczeń, dwa razy więcej korzyści
Materiał partnera
Aktywność fizyczna doskonałym antidotum na stres
Materiał Promocyjny
Potencjał samoleczenia? Nawet 40 mld euro dla systemu