Pacjenci traktują karetkę jak taksówkę

Ratownicy wzywani są po to, by przewieźć do szpitala na zaplanowany zabieg lub na badania. Prawie 40 proc. wezwań stanowią te niezasadne.

Publikacja: 27.02.2023 02:00

Pacjenci traktują karetkę jak taksówkę

Foto: Adobe Stock

W 2022 r. zanotowano 2,1 mln niezasadnych wezwań karetek – poinformowało Ministerstwo Zdrowia. To prawie 40 proc. wszystkich zgłoszeń.

– Niezasadne wezwanie karetki to zgłoszenie odrzucone przez dyspozytora medycznego, gdy stwierdza brak stanu nagłego zagrożenia zdrowotnego – wyjaśnia Jarosław Rybarczyk z biura komunikacji Ministerstwa Zdrowia. Niezasadnych zgłoszeń jest więcej, bo dzwoniący potrafią wprowadzić w błąd dyspozytora medycznego. Pomimo stosowanych procedur i algorytmów zbierania wywiadu medycznego dopiero po dotarciu na miejsce zdarzenia zespół ratownictwa medycznego stwierdza, że zgłoszenie nie było zasadne.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

Tylko 99 zł za rok.
Czytaj o tym, co dla Ciebie ważne.

Sprawdzaj z nami, jak zmienia się świat i co dzieje się w kraju. Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia, historia i psychologia w jednym miejscu.
Ochrona zdrowia
„Zero tolerancji” dla agresywnych pacjentów. Szpitale oczekują zmian prawnych
Ochrona zdrowia
Wyzwania dla opieki długoterminowej będą rosnąć
Ochrona zdrowia
Będzie ostrzejsza kara za napaść na lekarza lub ratownika medycznego
Ochrona zdrowia
Lipcowe podwyżki dla pracowników ochrony zdrowia. AOTMiT zaczyna szacować koszty
Ochrona zdrowia
Alternatywa dla sanatorium? Pacjent musi więcej zapłacić, ale wybiera czas i miejsce
Materiał Promocyjny
Między elastycznością a bezpieczeństwem