Dane zabytkowej kamienicy są informacją publiczną

Karta adresowa z gminnej ewidencji zabytków jest informacją publiczną.

Publikacja: 29.10.2018 05:58

Dane zabytkowej kamienicy są informacją publiczną

Foto: Adobe Stock

Z chwilą nowelizacji w 2010 r. ustawy o ochronie zabytków i opiece nad nimi gminna ewidencja zabytków stała się jeszcze jedną formą ochrony takich obiektów.

Ewidencję prowadzi wójt (burmistrz, prezydent miasta) w formie zbioru kart adresowych zabytków nieruchomych z terenu gminy. Włączenie obiektu do ewidencji powoduje m.in. obowiązek uzgodnień z wojewódzkim konserwatorem zabytków wszelkich zamierzeń planistycznych, budowlanych i remontowych. Mimo to wpisu do ewidencji nie poprzedza postępowanie administracyjne, nie ma decyzji administracyjnej, ani kryteriów i trybu kwalifikowania do ewidencji. Wpis odbywa się na podstawie zarządzenia wewnętrznego, niejednokrotnie bez powiadomienia właściciela obiektu.

Czytaj także: Dwór popadający w ruinę nie przestaje być zabytkiem

Właściciel kamienicy postanowił skorzystać z trybu informacji publicznej i zwrócił się do burmistrza Chojnic o udostępnienie skanu karty adresowej z gminnej ewidencji zabytków, prowadzonej dla tego budynku. Burmistrz odpisał, że karty nie są dokumentem urzędowym, lecz wewnętrznym i nie ma do nich zastosowania ustawa o dostępie do informacji publicznej.

Wnioskodawca poszedł więc do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku ze skargą na bezczynność burmistrza. Zarzucił ograniczenie prawa do informacji publicznej i naruszenie przepisów konstytucji. Karta z gminnej ewidencji zabytków jest dokumentem urzędowym, wytworzonym przez organ na podstawie przepisów ustawy, a jej wzór określa rozporządzenie – uzasadniał skargę.

Burmistrz Chojnic powtórzył natomiast, że żądana informacja nie spełnia definicji dokumentu urzędowego.

WSA nie podzielił poglądu burmistrza. Zdaniem sądu karty z gminnej ewidencji zabytków mają walor informacji publicznej. Każdy dokument wytworzony przez władze publiczne, odnoszący się do jej działalności stanowi informację publiczną.

Żądana informacja pozostaje w posiadaniu organu władzy publicznej, którą jest burmistrz, i dotyczy danych z prowadzonej przez niego ewidencji – stwierdził sąd, zobowiązując burmistrza do rozpoznania wniosku.

Wyrok WSA uświadamia potrzebę zmiany obecnych przepisów, o co zresztą od dawna upomina się rzecznik praw obywatelskich. Dotychczasowe regulacje budzą tak poważne zastrzeżenia, że wymagają korekty. Podobno ma to nastąpić podczas zmiany rozporządzenia w sprawie prowadzenia rejestru zabytków. Zmiana ma polegać na wprowadzeniu obowiązku zawiadamiania właściciela zabytku o włączeniu obiektu do gminnej ewidencji zabytków.

Sygnatura akt:II SAB/Gd 63/18

Z chwilą nowelizacji w 2010 r. ustawy o ochronie zabytków i opiece nad nimi gminna ewidencja zabytków stała się jeszcze jedną formą ochrony takich obiektów.

Ewidencję prowadzi wójt (burmistrz, prezydent miasta) w formie zbioru kart adresowych zabytków nieruchomych z terenu gminy. Włączenie obiektu do ewidencji powoduje m.in. obowiązek uzgodnień z wojewódzkim konserwatorem zabytków wszelkich zamierzeń planistycznych, budowlanych i remontowych. Mimo to wpisu do ewidencji nie poprzedza postępowanie administracyjne, nie ma decyzji administracyjnej, ani kryteriów i trybu kwalifikowania do ewidencji. Wpis odbywa się na podstawie zarządzenia wewnętrznego, niejednokrotnie bez powiadomienia właściciela obiektu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
Wypadek na Trasie Łazienkowskiej. Nowe, szokujące informacje ws. Łukasza Żaka
Prawo dla Ciebie
Chronili swoje samochody przed powodzią. Policja wzywa ich na komendę. Będą mandaty?
Prawo karne
Ekstradycja Sebastiana M. Pomoże interwencja Radosława Sikorskiego?
Prawo dla Ciebie
Pracodawcy wypłacą pracownikom wynagrodzenie za 10 dni nieobecności
Materiał Promocyjny
Zarządzenie samochodami w firmie to złożony proces
Prawo pracy
Powódź a nieobecność w pracy. Siła wyższa, przestój, czy jest wynagrodzenie