Stanowisko Konwentu Marszałków Województw RP z 18 marca 2010 r. w sprawie zmiany uregulowań prawnych umożliwiających udzielanie przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej pełnopłatnych świadczeń zdrowotnych

Publikacja: 18.03.2010 10:55

Konwent Marszałków Województw RP, w trosce o bezpieczeństwo zdrowotne mieszkańców oraz zapewnienie swobodnego dostępu do świadczeń zdrowotnych postuluje podjęcie działań, mających na celu zmianę uregulowań prawnych, w celu umożliwienia wykonywania przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej pełnopłatnych świadczeń zdrowotnych po wykonaniu zawartych kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia.

[b]Uzasadnienie[/b]

Na podstawie obowiązujących przepisów prawa publiczny zakład opieki zdrowotnej, będący świadczeniodawcą związanym umową z Narodowym Funduszem Zdrowia nie ma możliwości pobierania od ubezpieczonych opłat za udzielone świadczenia opieki zdrowotnej. Brak takiej możliwości ma swoje uzasadnienie w następujących przepisach prawa:

1. Zgodnie z art. 33 ust. 1 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=184739]ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14 poz. 89 z późn. zm.)[/link] publiczny zakład opieki zdrowotnej udziela świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych osobom ubezpieczonym oraz innym osobom, uprawnionym do tych świadczeń na podstawie odrębnych przepisów, nieodpłatnie, za częściową odpłatnością lub całkowitą odpłatnością. Jednocześnie art. 34 ust.1 cyt. ustawy stanowi, że przy ustalaniu wysokości opłaty za świadczenia zdrowotne udzielane ww. osobom stosuje się ceny urzędowe, jeżeli przepisy odrębne przewidują odpłatność za ich udzielanie.

Przepisami odrębnymi są w tym przypadku przepisy ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, które tylko w ściśle określonych przypadkach dozwalają na pobranie opłaty od świadczeniobiorcy. Są to: art. 18, art. 33 ust. 3, art. 36 ust. 1-3, 4, art. 37 ust.1, art. 40 ust.2, art. 41 ust. 3, art. 61 [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=282315]ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r., Dz. U. Nr 164 poz. 1027 z późn. zm.[/link]).

W powyższych artykułach określono, które świadczenia opieki zdrowotnej mogą być finansowane lub współfinansowane przez świadczeniobiorcę. Dotyczy to m. in. transportu sanitarnego, leków lub wyrobów medycznych, pobytu w zakładzie opiekuńczo-leczniczym i pielęgnacyjno-opiekuńczym. W zakresie pozostałych świadczeń nie jest dopuszczalne pobieranie opłat.

2. Zgodnie z art. 193 pkt. 4 i 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r., Dz. U. Nr 164 poz. 1027 z późn. zm.) „kto pobiera nienależne opłaty od ubezpieczonych za świadczenia objęte umową z Funduszem o udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej podlega karze grzywny”. Takiej samej karze podlega również ten, kto uniemożliwia lub ogranicza w poważnym stopniu dostęp świadczeniobiorców do świadczeń opieki zdrowotnej. Pobieranie opłat od świadczeniobiorcy za udzielenie świadczeń opieki zdrowotnej, objętą umową z NFZ i przez NFZ finansowanych podlega sankcji karnej.

W sytuacji zwiększających się potrzeb zdrowotnych polskiego społeczeństwa, przy jednoczesnym ograniczonym wpływie środków finansowych pochodzących ze składek na ubezpieczenie zdrowotne do Narodowego Funduszu Zdrowia, na coraz większą skalę powstają w szpitalach tzw. nadwykonania kontraktów na udzielanie świadczeń zdrowotnych, zawartych z NFZ. Ze względu na brak wolnych środków finansowych NFZ nie jest w stanie zapłacić zakładom za powstałe nadwykonania, co powoduje ograniczenie wykonywania zadań przez szpital. Jest to jednak rozwiązanie niekorzystne zarówno dla pacjentów, jak i dla sytuacji finansowej jednostki – z jednej strony spowoduje wprawdzie zmniejszenie narastania wykonania ponadlimitowych świadczeń zdrowotnych, z drugiej jednak strony znaczną część kosztów ponoszonych przez jednostkę stanowią koszty stałe, tj. takie, które muszą być ponoszone bez względu na rozmiar prowadzonej działalności (wynagrodzenia i świadczenia dla pracowników, amortyzacja majątku, podatki i opłaty, ubezpieczenia majątkowe i osobowe). Zmniejszenie ilości wykonywanych przez szpital usług medycznych powoduje niepełne wykorzystanie możliwości szpitala, a przy tym koszty stałe rozkładają się na mniejszą liczbę świadczonych usług, co powoduje wzrost kosztu jednostkowego usługi medycznej.

Powoduje to sytuację, w której szpital posiada możliwości wykonywania świadczeń zdrowotnych w większym stopniu, niż to wynika z zawartego kontraktu z NFZ, jednak ze względu na ograniczenia planu finansowego NFZ musi ograniczyć przyjmowanie pacjentów, którzy zmuszeni są do nierzadko bardzo długiego oczekiwania na udzielenie świadczenia w ramach ubezpieczenia społecznego. W tej sytuacji pacjenci niejednokrotnie decydują się na wykonanie świadczenia zdrowotnego w ramach własnych środków finansowych w niepublicznym zakładzie opieki zdrowotnej, co powoduje napływ środków do prywatnego sektora w ochronie zdrowia. Natomiast publiczne zakłady opieki zdrowotnej, nie mając możliwości pobierania opłat za wykonanie usługi medycznej, uzależnione są jedynie od środków otrzymywanych w ramach umowy z NFZ, które to środki nie zapewniają finansowania świadczeń na poziomie rzeczywistych potrzeb pacjentów i faktycznie wykonanych usług zdrowotnych.

Sytuacja taka powoduje powstawanie nierówności pomiędzy publicznymi a niepublicznymi zakładami opieki zdrowotnej, które mając zawarty kontrakt z Funduszem mogą udzielać zarówno świadczeń zdrowotnych osobom ubezpieczonym w ramach kontraktu z NFZ, a także świadczeń pełnopłatnych, komercyjnych na życzenie pacjenta.

Wobec powyższego zasadnym jest umożliwienie ubezpieczonemu podjęcia decyzji o sfinansowaniu leczenia ze środków własnych, spoza systemu ubezpieczeniowego, pozostawiając przy tym pacjentowi wolny wybór zakładu, w którym świadczenie ma być wykonane – zarówno spośród niepublicznych jak i publicznych zakładów opieki zdrowotnej. W celu zachowania podstawowych zasad, na jakich oparty jest system ubezpieczenia zdrowotnego, zgodnie z art. 65 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, tj. równego traktowania oraz solidarności społecznej, a także zapewnienia ubezpieczonemu równego dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej i wyboru świadczeniodawców, którzy zawarli umowę z Funduszem, udzielanie pełnopłatnych świadczeń zdrowotnych następowałoby jedynie w ramach dodatkowych możliwości szpitala i niewykorzystanego potencjału z powodu ograniczenia planu finansowego i braku środków w ramach kontraktu zawartego z Narodowym Funduszem Zdrowia.

Umożliwienie wykonywania jednostkom publicznym komercyjnych świadczeń zdrowotnych wykonywanych przez szpitale np. w dni wolne od pracy lub poza obowiązującym czasem pracy w szpitalu, miałoby także pośredni wpływ na skrócenie kolejek pacjentów do zabiegów finansowanych przez NFZ. Rozwiązanie takie daje możliwość odciążenia systemu przy jednoczesnym całkowitym zachowaniu dostępności, ilości oraz jakości świadczeń zdrowotnych udzielanych pacjentom korzystającym z uprawnień przysługujących im na mocy ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych; jedynie dodatkowe możliwości zakładów opieki zdrowotnej zostałyby wykorzystane do udzielania pełnopłatnych świadczeń zdrowotnych spoza systemu ubezpieczenia zdrowotnego, w oparciu o wypracowane i usankcjonowane jasne i przejrzyste dla wszystkich podmiotów zasady.

Ponadto, wielokrotnie, w szpitalach publicznych odbywa się przyjmowanie pacjentów komercyjnych, a do badań diagnostycznych wykonywanych odpłatnie wykorzystywana jest aparatura medyczna, będąca własnością samodzielnego publicznego zakładu opieki zdrowotnej, przy czym szpital z tego tytułu nie osiąga żadnych dodatkowych środków finansowych, natomiast jako właściciel zobowiązany jest do ponoszenia pełnych kosztów m.in. związanych z eksploatacją, naprawą, wymianą sprzętu medycznego.

Umożliwienie udzielania pełnopłatnych świadczeń zdrowotnych spowodowałoby lepsze wykorzystanie potencjału zakładów – w zakresie zarówno możliwości lokalowych, sprzętu medycznego oraz personelu medycznego, a także spowodowałoby wpływ dodatkowych środków finansowych do szpitali, co pozwoliłoby na polepszenie ich sytuacji finansowej – w wielu przypadkach coraz trudniejszej ze względu na brak możliwości zapłaty przez NFZ za wykonane nadwykonania w ramach zawartych kontraktów.

Konwent Marszałków Województw RP apeluje do Prezesa Rady Ministrów, Marszałków Sejmu i Senatu, Ministra Zdrowia oraz Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia o uwzględnienie niniejszego stanowiska podczas przygotowywania kolejnych zmian do ustawy o zakładach opieki zdrowotnej oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, a także sporządzania aktów wykonawczych.

Konwent Marszałków Województw RP, w trosce o bezpieczeństwo zdrowotne mieszkańców oraz zapewnienie swobodnego dostępu do świadczeń zdrowotnych postuluje podjęcie działań, mających na celu zmianę uregulowań prawnych, w celu umożliwienia wykonywania przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej pełnopłatnych świadczeń zdrowotnych po wykonaniu zawartych kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia.

[b]Uzasadnienie[/b]

Pozostało 95% artykułu
Konsumenci
Pozew grupowy oszukanych na pompy ciepła. Sąd wydał zabezpieczenie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Sądy i trybunały
Dr Tomasz Zalasiński: W Trybunale Konstytucyjnym gorzej już nie będzie
Konsumenci
TSUE wydał ważny wyrok dla frankowiczów. To pokłosie sprawy Getin Banku
Nieruchomości
Właściciele starych budynków mogą mieć problem. Wygasają ważne przepisy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Prawo rodzinne
Przy rozwodzie z żoną trzeba się też rozstać z częścią krów