Mały kombiak przyjedzie z Turcji

Jeździliśmy Renault Clio grandtour. Klienci lubią kombi, więc firmy samochodowe dorabiają wydłużone bagażniki do coraz mniejszych samochodów. Clio kombi pojawi się w salonach już w lutym, będzie kosztowało od 43 900 zł

Publikacja: 15.01.2008 00:54

Mały kombiak przyjedzie z Turcji

Foto: Rzeczpospolita

Jesteśmy świadkami narodzin nowego segmentu małych kombi. Do niedawna tylko Skoda produkowała swoją Fabię w tej wersji, ale gdy roczna sprzedaż modelu doszła do 150 tys. sztuk, konkurenci weszli ze swoją ofertą. Clio grandtour będzie walczył o klientów także z peugeotem 207 SW. Budowany jest w tureckiej Bursie, razem z megane II sedan, thalią i clio III.

Nowa wersja clio ma taki sam jak w hatchbacku rozstaw osi, wynoszący spore 2575 mm. Wydłużony został tył, dzięki czemu pojemność bagażnika wrosła dwukrotnie – do 439 l. Długość całkowita wynosi 4,2 m, czyli niecałe 22 cm więcej od wersji pięciodrzwiowej.

Oparcie tylnej kanapy jest podzielone w stosunku 2/3. Po złożeniu opada na poduszki siedzisk, aby uniknąć załomu i uzyskać podłogę powiększonego kufra w jednej płaszczyźnie, konstruktorzy zastosowali składaną pokrywę bagażnika. Pod nią jest głęboki na ok. 10 cm schowek o pojemności 72 l.

Gdy potrzebna jest cała głębokość bagażnika, panel można umieścić za oparciem kanapy. Powiększony bagażnik ma pojemność (liczoną do dachu) 1277 l. Klapa otwiera się dostatecznie wysoko.

Wnętrze kombi jest takie samo jak w hatchbacku. Deska rozdzielcza ze wskaźnikami wygląda elegancko, a plastiki są przyjemne w dotyku i nie wydzielają nieprzyjemnego odoru.

Clio grandtour prowadzi się podobnie jak krótszą wersję – na zakrętach nie przechyla się nadmiernie, a w trakcie hamowania przód nie nurkuje. W kombi, którego ładowność wynosi niecałe 500 kg, zastosowano grubsze niż w wersji dwubryłowej sprężyny i stabilizator.

Clio ma elektryczne wspomaganie mechanizmu kierowniczego, ale w przeciwieństwie do np. fiata punto brak mu tak chwalonego przez panie przycisku city, który zwiększa siłę wspomagania podczas manewrowania na parkingach. Tymczasem ten niewielki samochód z pełnym obciążeniem waży ponad 1700 kg.

Samochód może być wyposażony w aluminiowe obręcze o średnicy 15 lub 16 cali. ABS należy do standardu, natomiast za system stabilizacji toru jazdy ESP w tańszych wersjach trzeba dopłacić.

Auto z najmocniejszym, 105-konnym, dieslem ma dobrą dynamikę, jest ciche i oszczędne – spala poniżej 6 l/100 km. Wyposażone jest w sześciostopniową ręczną skrzynię biegów, która lekko i przyjemnie pracuje. Niestety to najdroższa wersja. Tańsze mają pod maskami słabsze wysokoprężne jednostki o mocy 70 i 85 KM oraz silniki benzynowe.

Początkowo dostępna będzie wersja z 75-konnym silnikiem, który jest zaskakująco oszczędny, bo w czasie jazdy testowej zużył ponad 7 l/100 km, jednak mały moment i moc powodują, że przyspieszenia są anemiczne. Ten silnik połączony jest z pięciostopniową przekładnią. Z nią współpracuje również 100-konna benzyna, natomiast silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy 110 KM może być połączony z czterostopniowym automatem.

Ceny renaulta clio kombi zaczynają się od 43 900 zł za wersję z 75-konnym silnikiem benzynowym, wyposażoną m.in. w cztery poduszki i komputer pokładowy. Dołożenie klimatyzacji, elektrycznie podnoszonych szyb i regulacji wysokości fotela kierowcy zwiększa cenę do 45 400 zł. Najdroższe jest kombi ze 105-konnym dieslem, za które trzeba zapłacić 58 600 zł.

Renault Clio Grand Tour

- Silnik: rzędowy, 4-cylindrowy, 16-zaworowy, diesel o pojemności 1461 cm3

- Moc maksymalna: 105 KM (78 kW) przy 4000 obr./min

- Maksymalny moment obrotowy: 240 Nm przy 2000 obr./min

- Prędkość maksymalna: 190 km/h

- Przyspieszenie 0-100 km/h: 11,6 s

- Zużycie paliwa: ok. 5,8 l/100 km

- Cena: od 43 900 zł

- Gwarancja: dwa lata

- Konkurencja: Peugeot 207 SW, Skoda Fabia kombi

werdykt

Plusy

+ płaska podłoga bagażnika po złożeniu tylnej kanapy

+ oszczędne silniki

Minusy

– brak zwiększenia siły wspomagania na parkingu

Jesteśmy świadkami narodzin nowego segmentu małych kombi. Do niedawna tylko Skoda produkowała swoją Fabię w tej wersji, ale gdy roczna sprzedaż modelu doszła do 150 tys. sztuk, konkurenci weszli ze swoją ofertą. Clio grandtour będzie walczył o klientów także z peugeotem 207 SW. Budowany jest w tureckiej Bursie, razem z megane II sedan, thalią i clio III.

Nowa wersja clio ma taki sam jak w hatchbacku rozstaw osi, wynoszący spore 2575 mm. Wydłużony został tył, dzięki czemu pojemność bagażnika wrosła dwukrotnie – do 439 l. Długość całkowita wynosi 4,2 m, czyli niecałe 22 cm więcej od wersji pięciodrzwiowej.

Pozostało 83% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!