Samochód Roberta szaleje

Dyrektor firmy Bridgestone, dostarczającej opony do Formuły 1, o przyczynach kłopotów kierowców BMW Sauber

Publikacja: 17.04.2009 21:33

Samochód Roberta szaleje

Foto: AFP

[link=http://www.rp.pl/artykul/292682.html][b]Czytaj relację Mikołaja Sokoła z Szanghaju[/b][/link]

[link=http://www.rp.pl/artykul/60514,292684_Kubica__Wierze__ze_KERS_moze_pomoc_.html][b]KERS nie miał wpływu na czasy podczas treningu - Robert Kubica dla "Rz"[/b][/link]

[b]"Rz": Jak w Szanghaju spisują się opony w poszczególnych samochodach?

Hirohide Yamashina:[/b] Tak jak spodziewaliśmy się po piątkowych treningach, kiedy tor jest mało przyczepny, kierowcy mają problemy z granulkowaniem opon [kiedy wierzchnia warstwa opony ślizga się po nawierzchni, powstają na niej gumowe kulki lub wałeczki, na kilka okrążeń zmniejszające w znacznym stopniu przyczepność – przyp. red.].

Co ciekawe, skala tego zjawiska różniła się w zależności od zespołu. Na przykład w samochodach Brawn i Toyota granulkowania praktycznie nie było. Wygląda na to, że podwójny dyfuzor bardzo pomaga i te bolidy mają o wiele więcej docisku niż na przykład Ferrari, którego samochody bardzo się ślizgały, stąd nieco większe granulkowanie opon. Ale w przypadku BMW Sauber to już prawdziwy dramat!

Reklama
Reklama

[b]Dlaczego?[/b]

Według naszych obserwacji opony w BMW Sauber pracują zbyt mocno, są za bardzo obciążane. Przednie koła mają za dużą przyczepność, jadą jak po szynach, a tylna oś bardzo się ślizga, tył samochodu szaleje.

[b]Robert Kubica narzekał na problemy z balansem. Jak wyglądało zużycie opon w jego samochodzie? [/b]

Bardzo źle! Podobnie było podczas zimowych testów w Barcelonie, gdzie także jeździł z KERS.

[b]Willy Rampf, koordynator techniczny BMW Sauber, stwierdził, że zmniejszenie rozmiaru przednich opon powinno ułatwić zbalansowanie samochodu. Czy Bridgestone planuje takie zmiany na kolejny sezon? [/b]

Większość zespołów chce od nas takich opon, które ułatwią dobre wyważenie samochodu. Proponowaliśmy przed sezonem 2009 zmniejszenie szerokości przednich opon, ale wtedy było już za późno na przeprojektowanie samochodów.

Reklama
Reklama

W sezonie 2010 układ KERS ma być obowiązkowy, co jeszcze bardziej przesunie środek ciężkości do tyłu. Poproszono więc nas o zwężenie przednich opon i w przyszłym roku wprowadzamy węższe przednie ogumienie o mniejszej średnicy – podobne do tego, które stosowane było w sezonie 1997 [ostatni sezon przed wprowadzeniem gładkich opon, które zniknęły z F1 z początkiem tego sezonu – przyp. red.].

Dzięki temu inżynierowie nie będą musieli za wszelką cenę starać się przenieść środka ciężkości bardziej do przodu. Wprowadzimy też zupełnie nowe mieszanki ogumienia, bo w przyszłym roku przed wyjazdem na tor nie będzie już można podgrzewać opon specjalnymi kocami.

[link=http://www.rp.pl/artykul/292682.html][b]Czytaj relację Mikołaja Sokoła z Szanghaju[/b][/link]

[link=http://www.rp.pl/artykul/60514,292684_Kubica__Wierze__ze_KERS_moze_pomoc_.html][b]KERS nie miał wpływu na czasy podczas treningu - Robert Kubica dla "Rz"[/b][/link]

Pozostało jeszcze 89% artykułu
Reklama
Wydarzenia
RZECZo...: powiedzieli nam
Materiał Promocyjny
Garden Point – Twój klucz do wymarzonego ogrodu
Wydarzenia
Czy Unia Europejska jest gotowa na prezydenturę Trumpa?
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama