Samochód Roberta szaleje

Dyrektor firmy Bridgestone, dostarczającej opony do Formuły 1, o przyczynach kłopotów kierowców BMW Sauber

Publikacja: 17.04.2009 21:33

Samochód Roberta szaleje

Foto: AFP

[link=http://www.rp.pl/artykul/292682.html][b]Czytaj relację Mikołaja Sokoła z Szanghaju[/b][/link]

[link=http://www.rp.pl/artykul/60514,292684_Kubica__Wierze__ze_KERS_moze_pomoc_.html][b]KERS nie miał wpływu na czasy podczas treningu - Robert Kubica dla "Rz"[/b][/link]

[b]"Rz": Jak w Szanghaju spisują się opony w poszczególnych samochodach?

Hirohide Yamashina:[/b] Tak jak spodziewaliśmy się po piątkowych treningach, kiedy tor jest mało przyczepny, kierowcy mają problemy z granulkowaniem opon [kiedy wierzchnia warstwa opony ślizga się po nawierzchni, powstają na niej gumowe kulki lub wałeczki, na kilka okrążeń zmniejszające w znacznym stopniu przyczepność – przyp. red.].

Co ciekawe, skala tego zjawiska różniła się w zależności od zespołu. Na przykład w samochodach Brawn i Toyota granulkowania praktycznie nie było. Wygląda na to, że podwójny dyfuzor bardzo pomaga i te bolidy mają o wiele więcej docisku niż na przykład Ferrari, którego samochody bardzo się ślizgały, stąd nieco większe granulkowanie opon. Ale w przypadku BMW Sauber to już prawdziwy dramat!

[b]Dlaczego?[/b]

Według naszych obserwacji opony w BMW Sauber pracują zbyt mocno, są za bardzo obciążane. Przednie koła mają za dużą przyczepność, jadą jak po szynach, a tylna oś bardzo się ślizga, tył samochodu szaleje.

[b]Robert Kubica narzekał na problemy z balansem. Jak wyglądało zużycie opon w jego samochodzie? [/b]

Bardzo źle! Podobnie było podczas zimowych testów w Barcelonie, gdzie także jeździł z KERS.

[b]Willy Rampf, koordynator techniczny BMW Sauber, stwierdził, że zmniejszenie rozmiaru przednich opon powinno ułatwić zbalansowanie samochodu. Czy Bridgestone planuje takie zmiany na kolejny sezon? [/b]

Większość zespołów chce od nas takich opon, które ułatwią dobre wyważenie samochodu. Proponowaliśmy przed sezonem 2009 zmniejszenie szerokości przednich opon, ale wtedy było już za późno na przeprojektowanie samochodów.

W sezonie 2010 układ KERS ma być obowiązkowy, co jeszcze bardziej przesunie środek ciężkości do tyłu. Poproszono więc nas o zwężenie przednich opon i w przyszłym roku wprowadzamy węższe przednie ogumienie o mniejszej średnicy – podobne do tego, które stosowane było w sezonie 1997 [ostatni sezon przed wprowadzeniem gładkich opon, które zniknęły z F1 z początkiem tego sezonu – przyp. red.].

Dzięki temu inżynierowie nie będą musieli za wszelką cenę starać się przenieść środka ciężkości bardziej do przodu. Wprowadzimy też zupełnie nowe mieszanki ogumienia, bo w przyszłym roku przed wyjazdem na tor nie będzie już można podgrzewać opon specjalnymi kocami.

[link=http://www.rp.pl/artykul/292682.html][b]Czytaj relację Mikołaja Sokoła z Szanghaju[/b][/link]

[link=http://www.rp.pl/artykul/60514,292684_Kubica__Wierze__ze_KERS_moze_pomoc_.html][b]KERS nie miał wpływu na czasy podczas treningu - Robert Kubica dla "Rz"[/b][/link]

Pozostało 89% artykułu
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!