Przygotowań do wprowadzenia superszybkich pociągów Pendolino w Polsce nie wstrzymała tragiczna katastrofa kolejowa, do której doszło na początku marca – tą trasą będą kursować superszybkie pociągi. Właśnie trwa instalowanie na trasie Centralnej Magistrali Kolejowej specjalnego systemu bezpieczeństwa ETCS (Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem) – dowiedziała się "Rz".
Pod koniec roku rozpoczną się pierwsze testowe przejazdy. Jeśli próby przejdą pomyślnie, pendolino na trasie Warszawa – Kraków będą wozić pasażerów już w 2014 r.
Do testów przygotowują się intensywnie Polskie Linie Kolejowe i PKP Intercity, która jesienią kupił 20 szybkich pociągów.\
Odcinek Starzyny – Kozłów, na którym doszło do marcowej katastrofy, był świeżo zmodernizowany, miał nową trakcję i zwrotnicę. Wiadomo, że system zwrotnicy kilkanaście minut przed zderzeniem pociągów miał usterkę i nie zadziałał automatycznie. Czy PKP Intercity nie powinny wstrzymać się z uruchomieniem pendolino na tej trasie do czasu wyjaśnienia przyczyn tragedii?
– Do dziś, zarówno prokuratura, jak i komisja badająca wypadek, nie określiły jednoznacznie źródła tej katastrofy. Oznacza to, że do tego czasu wszelkie teorie nie mają potwierdzenia – mówi Beata Czemerajda z PKP Intercity.
Z powodu zbliżających się testów częstochowska prokuratura musiała też przyspieszyć termin przeprowadzenia wizji lokalnej po katastrofie w tym miejscu (przeprowadzono ją na początku kwietnia, jednak bez obecności dyżurnego ruchu, który jest pod obserwacją psychiatryczną do końca miesiąca). – Nie chcieliśmy wstrzymywać modernizacji na tym odcinku, ale też przeprowadzić ją w identycznych warunkach, jakie były w dniu zdarzenia – tłumaczy "Rz" prok. Tomasz Ozimek z prokuratury w Częstochowie.
Dzięki montowanemu właśnie systemowi ETSC pociąg będzie mógł pędzić ponad 160 km na godzinę i być kierowany tylko przez jednego maszynistę – obecnie pociągi na trasach dalekobieżnych, które jadą powyżej 130 km na godzinę, muszą mieć skład dwuosobowy (maszynistę z pomocnikiem). – Do czasu wdrożenia nowych przepisów czy systemów sterowania ruchem będziemy stosować obecnie obowiązujący system, czyli podwójnej obsady przy przejazdach powyżej 130 km na godzinę – zapewnia Czemerajda.
Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwa dziś kilka uzupełniających się systemów. W ramach ETCS komputer pokładowy zainstalowany jest w kabinie maszynisty. Informuje o sygnałach na semaforach, które zobaczy za kilka kilometrów, o dozwolonej prędkości na odcinku. – System zapewnia również automatyczne zatrzymanie pociągu, gdy zostanie pominięty sygnał stop – wyjaśnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji w PKP Polskie Linie Kolejowe.