Pendolino jedzie przez Szczekociny

Superszybkie pociągi będą testowane na trasie, gdzie doszło do tragicznej katastrofy kolejowej

Publikacja: 17.04.2012 21:52

17 kwietnia 2012

17 kwietnia 2012

Foto: Materiały PKP

Przygotowań do wprowadzenia superszybkich pociągów Pendolino w Polsce nie wstrzymała tragiczna katastrofa kolejowa, do której doszło na początku marca – tą trasą będą kursować superszybkie pociągi. Właśnie trwa instalowanie na trasie Centralnej Magistrali Kolejowej specjalnego systemu bezpieczeństwa ETCS (Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem) – dowiedziała się "Rz".

Pod koniec roku rozpoczną się pierwsze testowe przejazdy. Jeśli próby przejdą pomyślnie, pendolino na trasie Warszawa – Kraków będą wozić pasażerów już w 2014 r.

Do testów przygotowują się intensywnie Polskie Linie Kolejowe i PKP Intercity, która jesienią kupił 20 szybkich pociągów.\

Odcinek Starzyny – Kozłów, na którym doszło do marcowej katastrofy, był świeżo zmodernizowany, miał nową trakcję i zwrotnicę. Wiadomo, że system zwrotnicy kilkanaście minut przed zderzeniem pociągów miał usterkę i nie zadziałał automatycznie. Czy PKP Intercity nie powinny wstrzymać się z uruchomieniem pendolino na tej trasie do czasu wyjaśnienia przyczyn tragedii?

– Do dziś, zarówno prokuratura, jak i komisja badająca wypadek, nie określiły jednoznacznie źródła tej katastrofy. Oznacza to, że do tego czasu wszelkie teorie nie mają potwierdzenia – mówi Beata Czemerajda z PKP Intercity.

Z powodu zbliżających się testów częstochowska prokuratura musiała też przyspieszyć termin przeprowadzenia wizji lokalnej po katastrofie w tym miejscu (przeprowadzono ją na początku kwietnia, jednak bez obecności dyżurnego ruchu, który jest pod obserwacją psychiatryczną do końca miesiąca). – Nie chcieliśmy wstrzymywać modernizacji na tym odcinku, ale też przeprowadzić ją w identycznych warunkach, jakie były w dniu zdarzenia – tłumaczy "Rz" prok. Tomasz Ozimek z prokuratury w Częstochowie.

Dzięki montowanemu właśnie systemowi ETSC pociąg będzie mógł pędzić ponad 160 km na godzinę i być kierowany tylko przez jednego maszynistę – obecnie pociągi na trasach dalekobieżnych, które jadą powyżej 130 km na godzinę, muszą mieć skład dwuosobowy (maszynistę z pomocnikiem). – Do czasu wdrożenia nowych przepisów czy systemów sterowania ruchem będziemy stosować obecnie obowiązujący system, czyli podwójnej obsady przy przejazdach powyżej 130 km na godzinę – zapewnia Czemerajda.

Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwa dziś kilka uzupełniających się systemów. W ramach ETCS komputer pokładowy zainstalowany jest w kabinie maszynisty. Informuje o sygnałach na semaforach, które zobaczy za kilka kilometrów, o dozwolonej prędkości na odcinku. – System zapewnia również automatyczne zatrzymanie pociągu, gdy zostanie pominięty sygnał stop – wyjaśnia Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji w PKP Polskie Linie Kolejowe.

System ETCS docelowo obejmie Centralną Magistralę Kolejową i trasę Warszawa – Gdynia. – Jazdy testowe po centralnej magistrali z wykorzystaniem systemu odbyły się w ubiegłym roku na przełomie września i października. Specjalny pociąg PKP Intercity wyposażony w odbiornik ETCS bezpiecznie rozpędził się do prędkości 200 km/h – dodaje Dutkiewicz.

Co ustalili śledczy

Wizja lokalna przeprowadzona tuż przed Wielkanocą potwierdziła, że Andrzej N., dyżurny ruchu w Starzynach, wyszedł na tory, by sprawdzić, czy system przełożenia zwrotnicy pod pociąg jadący z Warszawy do Krakowa zadziałał – dowiedziała się „Rz". Wizja potwierdziła, że ręcznie jej nie przestawił. – Z jakiegoś powodu tego nie zrobił, może coś go zmyliło, był widocznie przekonany, że zwrotnica mimo awarii została przestawiona automatycznie. Dlatego nie użył korbki do ręcznego nastawienia. Tak wynika m.in. z czasu między wyjściem z dyżurki a uruchomieniem przejazdu. Po prostu by nie zdążył – opowiada „Rz" jeden z uczestników wizji.

3 marca wieczorem w pobliżu Szczekocin koło Zawiercia – na zjeździe z Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku Krakowa – zderzyły się czołowo pociągi TLK „Brzechwa" z Przemyśla do Warszawy i jadący pod prąd Interregio „Jan Matejko" relacji Warszawa– Kraków.

Przygotowań do wprowadzenia superszybkich pociągów Pendolino w Polsce nie wstrzymała tragiczna katastrofa kolejowa, do której doszło na początku marca – tą trasą będą kursować superszybkie pociągi. Właśnie trwa instalowanie na trasie Centralnej Magistrali Kolejowej specjalnego systemu bezpieczeństwa ETCS (Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem) – dowiedziała się "Rz".

Pod koniec roku rozpoczną się pierwsze testowe przejazdy. Jeśli próby przejdą pomyślnie, pendolino na trasie Warszawa – Kraków będą wozić pasażerów już w 2014 r.

Do testów przygotowują się intensywnie Polskie Linie Kolejowe i PKP Intercity, która jesienią kupił 20 szybkich pociągów.\

Odcinek Starzyny – Kozłów, na którym doszło do marcowej katastrofy, był świeżo zmodernizowany, miał nową trakcję i zwrotnicę. Wiadomo, że system zwrotnicy kilkanaście minut przed zderzeniem pociągów miał usterkę i nie zadziałał automatycznie. Czy PKP Intercity nie powinny wstrzymać się z uruchomieniem pendolino na tej trasie do czasu wyjaśnienia przyczyn tragedii?

Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!