Podjęcie decyzji o integracji w obszarze bankowości wymaga rozwagi. Szacuje się, że tylko 40% aktywów sektora bankowego w Polsce należy do polskich banków. To znacznie mniej niż w większości państw UE. Zatem, aby mieć silną pozycję w Unii Bankowej, musimy przed wejściem w jej struktury, uzyskać więcej własności w ramach polskiego systemu bankowego. Nie powinniśmy się spieszyć do Unii Bankowej dlatego, że przystępując do niej, ograniczymy kompetencje KNF w zakresie kontroli nad rynkiem finansowym w Polsce.
4. Polityka energetyczna i klimatyczna. Co ważniejsze: środowisko czy gospodarka. Jakie powinny być polskie priorytety w sprawie bezpieczeństwa energetycznego i wspólnej polityki energetycznej UE. Czy Europa powinna być bardziej niezależna energetycznie – jak to osiągnąć. Czy Unia Europejska powinna iść w kierunku dalszego zaostrzenia prawa ochrony środowiska, bez względu na koszty jakie poniosą państwa/ przedsiębiorcy?
Wymogi polityki klimatycznej UE są w stanie spełnić jedynie najlepiej rozwinięte kraje członkowskie. Dlatego forsowana przez KE redukcja emisji CO2 jest szkodliwa dla gospodarki UE i nieracjonalna z punktu widzenia różnorodności państw unijnych. Polska spełniła limity redukcji określone w Protokole z Kioto, a potwierdzenie roku 1988, jako bazowego, było gwarancją bezpieczeństwa interesów polskiego przemysłu. Niestety, w wyniku zaniedbań negocjacyjnych rządu Donalda Tuska narzucono nam rygorystyczne limity, trudne i kosztowne do spełnienia.
Polska gospodarka opiera się na energii pozyskiwanej z węgla, dlatego musimy zadbać o renegocjację pakietu klimatyczno-energetycznego. Wykorzystanie własnych źródeł energii – węgla i gazu łupkowego oraz dywersyfikacja dostaw gazu zapewnią bezpieczeństwo energetyczne i przyczynią się do rozwoju naszej gospodarki. Dostosowanie polityki energetycznej Unii do realiów każdego z państw członkowskich pozwoli na zrównoważony rozwój gospodarki z zachowaniem odpowiedzialności za środowisko naturalne. Według mnie dalsze zaostrzanie przez UE paktu klimatyczno-energetycznego jest błędem, za który zapłacą pracownicy, przedsiębiorcy, gospodarstwa domowe, a także państwa członkowskie.
5. Unia gospodarcza. Jak daleko powinna sięgać współpraca gospodarcza. Czy powinno dojść do harmonizacji podatkowej i budżetowej w ramach państw członkowskich UE?
Harmonizacja podatków pośrednich (VAT, akcyza) jest jednym z elementów procesu realizowanego w ramach Unii Europejskiej. Uważam jednak, że ten instrument należy efektywniej wykorzystywać. Przykładowo, wprowadzenie zerowej stawki VAT na ubranka dziecięce w Unii dotkniętej kryzysem demograficznym, stanowiłoby istotne wsparcie dla europejskich rodzin. Jestem natomiast przeciwna harmonizacji podatków bezpośrednich. Dochody z tych podatków powinny być rozdzielane przez instytucje poszczególnych krajów członkowskich, zgodnie z potrzebami swoich obywateli. Podobnie budżety krajowe powinny pozostać niezależne od UE. Gwarantem suwerenności państw jest pozostawienie budżetów krajowych w rękach parlamentów narodowych.