Przepisy lotnicze pisane są krwią

Wszystkie nowe regulacje i obostrzenia w lotnictwie powstają na bazie doświadczeń katastrof lotniczych. Sprawdza się, jakie błędy są popełniane, i uszczelnia się system - mówi Bartosz Głowacki, dziennikarz magazynu lotniczego „Skrzydlata Polska".

Aktualizacja: 04.11.2015 16:40 Publikacja: 03.11.2015 20:33

AFP PHOTO/RUSSIA'S EMERGENCY MINISTRY / MAXIM GRIGORYEV

AFP PHOTO/RUSSIA'S EMERGENCY MINISTRY / MAXIM GRIGORYEV

Foto: AFP

Rzeczpospolita: Jak długo będziemy czekać na pierwsze rozstrzygnięcia w sprawie katastrofy airbusa A321 na półwyspie Synaj? Do zamachu przyznała się organizacja terrorystyczna Państwo Islamskie, ale eksperci podkreślają, że na razie nie ma żadnych dowodów na to, że to w ogóle był zamach.

Bartosz Głowacki: Pierwsza czarna skrzynka już została odzyskana, czekamy na następne. Odszyfrowanie ich zawartości zajmuje zazwyczaj kilka tygodni. Po tym czasie będzie można pewne hipotezy wykluczyć, a inne uznać za prawdopodobne. Pytanie tylko, kto się tym wszystkim zajmie: Rosjanie, przedstawiciele linii, producent samolotu czy producent czarnych skrzynek? Na razie nie bardzo wiadomo, kto ma przewodniczyć komisji badającej tę tragedię i w jakim ma ona być składzie.

Dlaczego tak długo trwa badanie katastrof lotniczych? W, wydawałoby się oczywistej, sprawie zestrzelonego nad Ukrainą boeinga 777 na raport holenderskiej komisji czekaliśmy półtora roku.

Ta sprawa nie była wcale taka oczywista. Komisja nie mogła z góry założyć, że samolot rzeczywiście został zestrzelony. Brano więc pod uwagę nawet takie hipotezy, jak uderzenie meteorytu, zamach terrorystyczny na pokładzie, a nawet zderzenie z innym samolotem. Ten raport określił przyczynę katastrofy, jednak nie określił, kto zestrzelił samolot. Tą drugą kwestią zajmuje się odrębny międzynarodowy zespół złożony policjantów i prokuratorów, a nie ekspertów lotniczych. Podobnie to wyglądało po zamachu na amerykański samolot nad Lockerbie w 1988 roku.

Akurat śledztwo w sprawie tej katastrofy nie jest chyba dobrym przykładem transparentości. Do dzisiaj słychać różne wątpliwości co do ówczesnych działań CIA.

Tak, ale to też były trochę inne czasy, trwała jeszcze zimna wojna. Samo śledztwo cywilne skupiło się głównie na tym, co zrobić, by zapobiec przedostaniu się na pokład samolotu szaleńca z bombą. W ogóle w dzisiejszych czasach zamach terrorystyczny jest najbardziej prawdopodobną możliwością zniszczenia samolotu, ale nie zawsze tak jest. Przypomnijmy sobie lot maszyny linii Air France z Rio de Janeiro do Francji w 2009 roku, kiedy samolot także rozpadł się w powietrzu. Wtedy też podejrzewano zamach. Gdy po dwóch latach znaleziono szczątki tego samolotu, w tym czarne skrzynki, okazało się, że za katastrofą stało błędne działanie wskaźników pokładowych.

Czy zawsze wszystkie ustalenia w sprawie katastrof lotniczych przedstawiane są opinii publicznej?

W lotnictwie cywilnym panuje bardzo duża transparentność. Jest nawet takie powiedzenie, że przepisy są pisane krwią, bo wszystkie nowe regulacje i obostrzenia powstają właśnie na bazie doświadczeń katastrof lotniczych. Sprawdza się, jakie błędy są popełniane, i uszczelnia się system...

Rzeczpospolita: Jak długo będziemy czekać na pierwsze rozstrzygnięcia w sprawie katastrofy airbusa A321 na półwyspie Synaj? Do zamachu przyznała się organizacja terrorystyczna Państwo Islamskie, ale eksperci podkreślają, że na razie nie ma żadnych dowodów na to, że to w ogóle był zamach.

Bartosz Głowacki: Pierwsza czarna skrzynka już została odzyskana, czekamy na następne. Odszyfrowanie ich zawartości zajmuje zazwyczaj kilka tygodni. Po tym czasie będzie można pewne hipotezy wykluczyć, a inne uznać za prawdopodobne. Pytanie tylko, kto się tym wszystkim zajmie: Rosjanie, przedstawiciele linii, producent samolotu czy producent czarnych skrzynek? Na razie nie bardzo wiadomo, kto ma przewodniczyć komisji badającej tę tragedię i w jakim ma ona być składzie.

Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!
Wydarzenia
100 sztafet w Biegu po Nowe Życie ponownie dla donacji i transplantacji! 25. edycja pod patronatem honorowym Ministra Zdrowia Izabeli Leszczyny.
Wydarzenia
Marzyłem, aby nie przegrać
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Materiał Promocyjny
4 letnie festiwale dla fanów elektro i rapu - musisz tam być!