Podtrzymują wnioski ws. katastrofy smoleńskiej

Prokuratura wojskowa zakończyła analizę opinii uzupełniającej biegłych do wcześniejszych ustaleń ws. katastrofy smoleńskiej - ustaliło radio RMF. Podtrzymano wyrażone w marcu zdanie o przyczynach i przebiegu katastrofy smoleńskiej.

Aktualizacja: 10.11.2015 13:24 Publikacja: 10.11.2015 09:49

Wrak Tu-154M pod Smoleńskiem

Wrak Tu-154M pod Smoleńskiem

Foto: Fotorzepa/ Kuba Kamiński

Jak podaje RMF, potwierdzają się w pełni ustalenia w opinii kompleksowej dotyczące przyczyn katastrofy, do której doszło 10 kwietnia 2010 roku pod Smoleńskiem. Chodzi o niewłaściwe działanie załogi samolotu, niewystarczające szkolenie kapitana i nawigatora oraz błędy działania rosyjskich kontrolerów w Smoleńsku.

Wnioski z całościowej opinii przedstawiono 27 marca. Prokuratorzy ujawnili wtedy m.in., że "jako pierwszą bezpośrednią przyczynę katastrofy biegli wskazali niewłaściwe działanie załogi, polegające na zniżaniu samolotu przez dowódcę statku powietrznego poniżej własnych warunków minimalnych do lądowania i niewydanie komendy odejścia na drugie zajście". Dodali, że było to "działanie nieadekwatne do panującej na lotnisku sytuacji meteorologicznej".

Ponadto jako przyczynę katastrofy biegli wskazali m.in. nieprawidłowości w związku z wyznaczeniem do lotu "osób bez ważnych uprawnień, lub wręcz bez uprawnień, do wykonywania lotów na tym typie samolotu" oraz niewydanie przez kierownika lotów zakazu lądowania na smoleńskim lotnisku ze względu na warunki pogodowe i nieskierowanie samolotu na lotnisko zapasowe.

- Zespół biegłych podtrzymał swoją ocenę dotyczącą przyczyn, okoliczności i przebiegu katastrofy samolotu Tu-154, wyrażoną w opinii głównej - powiedział mjr Marcin Maksjan z NPW.

Śledczy potwierdzają też, że nie można mówić o wybuchu na pokładzie tupolewa. Samolot rozpadł się po zderzeniach z drzewami, a następnie z ziemią. Na kadłubie nie ma śladów osmalenia, nadtopienia czy opalenia - wynika z ustaleń prokuratury.

"Biegły wyjaśnił również jednoznacznie (...) skąd mógł się wziąć warkocz ognia, iskier za silnikiem, widziany przez niektórych świadków zdarzenia. Jego zdaniem, w trakcie zderzeń z drzewami, zassane gałęzie oraz małe fragmenty metalowe wyrwane z konstrukcji skrzydła przeszły przez sprężarkę niskiego ciśnienia, zewnętrzny trakt gazowy i zostały wyrzucone w strumieniu gorących gazów z silnika na zewnątrz" - poinformowała NPW.

Kompleksowa opinia zespołu 24 biegłych jest jednym z najważniejszych dowodów w postępowaniu dotyczącym tragedii smoleńskiej.

Jeszcze w marcu prokuratorzy informowali jednak, że konieczne będzie jej uzupełnienie w odniesieniu do fragmentów mówiących np. o czynnikach, które stworzyły sprzyjające warunki do zaistnienia katastrofy. Takie uzupełnienie prokuratura otrzymała w październiku, obecnie zakończyła analizę tych materiałów.

Wydarzenia
RZECZo...: powiedzieli nam
Materiał Promocyjny
Garden Point – Twój klucz do wymarzonego ogrodu
Wydarzenia
Czy Unia Europejska jest gotowa na prezydenturę Trumpa?
Wydarzenia
Bezczeszczono zwłoki w lasach katyńskich
Materiał Promocyjny
GoWork.pl - praca to nie wszystko, co ma nam do zaoferowania!