Załatwianie sprawy w urzędzie wielu osobom kojarzy się głównie z kolejkami i koniecznością przedstawiania licznych papierowych dokumentów. Ale w Polsce w ostatnich latach zaszły w tej dziedzinie duże zmiany.
Dotyczy to zarówno urzędów centralnych, jak i szczebla samorządowego. W przechodzeniu od administracji analogowej do cyfrowej pomogły fundusze unijne. Nie wykorzystano by ich jednak, gdyby nie wola samych urzędników i decydentów.
W ramach programu „Polska cyfrowa" ogłoszono już kilkanaście naborów na dofinansowanie projektów z funduszy Unii Europejskiej, łącznie na kwotę 7,5 mld zł. Stanowi to 82 proc. środków dostępnych w ramach programu. Pieniądze te płyną na internet szerokopasmowy, e-administrację i poprawę kompetencji cyfrowych społeczeństwa.
Dostęp do urzędu online
Praktyczne efekty e-rewolucji – jak zapisano w dokumencie Ministerstwa Cyfryzacji „Od papierowej do cyfrowej Polski" – mają być dwojakie. Za pięć lat połowa obywateli ma załatwiać większość spraw administracyjnych online, natomiast udział transakcji bezgotówkowych ma wzrosnąć do 85 proc.