Polski eksport mocno rośnie w Hiszpanii

Rośnie znaczenie hiszpańskiego rynku dla polskiego eksportu.

Publikacja: 23.10.2015 10:48

Polski eksport mocno rośnie w Hiszpanii

Foto: materiały prasowe

W ciągu pierwszych trzech kwartałów ubiegłego roku eksport do Hiszpanii zwiększył się o 22,6 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Według danych Ministerstwa Gospodarki, w całym 2014 roku wzrósł w ujęciu rocznym o 15,5 proc., tj. o 535 milionów euro do poziomu prawie 4 miliardów euro. Z kolei w pierwszym półroczu 2015 wzrost wyniósł 16,1 proc.

Według Banku Zachodniego WBK, Hiszpania to potencjalnie jeden z największych rynków dla polskich eksporterów. Jej udział w polskim eksporcie po pierwszych sześciu miesiącach obecnego roku wynosi 2,7 proc., przy czym jest on większy niż udział USA czy Turcji. Zgodnie z przewidywaniami, Hiszpania w tym roku weszła do zestawienia 10 najważniejszych odbiorców polskiego eksportu. Dziś jest na miejscu 10. awansując z miejsca 11. w roku ubiegłym. - Potencjał rynku hiszpańskiego oceniam przynajmniej na pierwszą piątkę odbiorców naszych towarów i usług – mówi Robert Antczak, dyrektor Sprzedaży Produktów Bankowości Korporacyjnej BZ WBK. Jego zdaniem, szansę ekspansji na rynku hiszpańskim ma bardzo wiele polskich branż, jak eksporterzy zbóż, leków, kosmetyków i chemikaliów przemysłowych oraz wyrobów z kauczuku. Hiszpania jest też ważnym rynkiem dla branży motoryzacyjnej i mięsnej, jak również artykułów AGD i RTV oraz mebli.

Korzystne prognozy dla polskiego eksportu niosą dane z hiszpańskiej gospodarki. Notuje ona wyraźne przyśpieszenie: w samym drugim kwartale 2015 wzrost PKB wyniósł 1,0 proc. w ujęciu kwartalnym podczas gdy przez cały ubiegły rok urósł o 1,4 proc. Co prawda, bezrobocie jest wciąż wysokie, lecz spada w szybszym tempie. Według Marcina Luzińskiego, ekonomisty BZ WBK, podobne tempo wzrostu utrzyma się także w kolejnych kwartałach i będzie to dla Hiszpanii najlepszy rok od początku globalnego kryzysu gospodarczego osiem lat temu. - Hiszpanie wprowadzili szereg reform dotyczących m.in. rynku pracy i rynków produktów, które mają pozytywne przełożenie na tempo wzrostu. Polska gospodarka także na tym skorzysta, bo dwucyfrowe stopy wzrostu eksportu do Hiszpanii będziemy mogli zobaczyć także w kolejnych kwartałach – twierdzi Luziński. Na razie najbardziej korzystają na tym eksporterzy mięsa, wyrobów tytoniowych, chemicznych, metalurgicznych i sektora motoryzacyjnego.

Rozwijanie polskiego eksportu do Hiszpanii będzie także sprzyjać ekspansji na rynki Ameryki Łacińskiej. Półwysep Iberyjski ma powiązania historyczne i handlowe z Ameryką Łacińską, także wspólny język. Polskie firmy mogą także korzystać na połączeniu sił z hiszpańskimi przedsiębiorstwami. - Jeśli polska firma zdecyduje się na obecność w Hiszpanii i zainwestuje w budowanie tam swojej pozycji, to drugi krok, wejście do Ameryki Łacińskiej, staje się o wiele łatwiejszy - podkreśla Piotr Dylak, dyrektor Zespołu Finansowania Handlu w BZ WBK.

Dla BZ WBK, rynek Półwyspu Iberyjskiego jest szczególnie istotny ze względu na przynależność do Grupy Santander. Klienci banku, którzy chcą się rozwijać w tamtej części Europy, mogą z tego korzystać. Bank może pomóc zarówno na etapie nawiązania kontaktów np. poprzez wirtualne misje handlowe i portal SantanderTrade.com, jak i przy finansowaniu oraz zabezpieczaniu realizacji zawartych kontraktów.

Program Rozwoju Eksportu to inicjatywa Banku Zachodniego WBK, realizowana wraz z partnerami merytorycznymi: Google, Korporacją Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych S.A i Bisnode pod patronatem Ministra Spraw Zagranicznych i Ministra Gospodarki. Celem Programu jest wsparcie polskich eksporterów w prowadzeniu biznesu międzynarodowego.

W ciągu pierwszych trzech kwartałów ubiegłego roku eksport do Hiszpanii zwiększył się o 22,6 proc. w porównaniu do tego samego okresu rok wcześniej. Według danych Ministerstwa Gospodarki, w całym 2014 roku wzrósł w ujęciu rocznym o 15,5 proc., tj. o 535 milionów euro do poziomu prawie 4 miliardów euro. Z kolei w pierwszym półroczu 2015 wzrost wyniósł 16,1 proc.

Według Banku Zachodniego WBK, Hiszpania to potencjalnie jeden z największych rynków dla polskich eksporterów. Jej udział w polskim eksporcie po pierwszych sześciu miesiącach obecnego roku wynosi 2,7 proc., przy czym jest on większy niż udział USA czy Turcji. Zgodnie z przewidywaniami, Hiszpania w tym roku weszła do zestawienia 10 najważniejszych odbiorców polskiego eksportu. Dziś jest na miejscu 10. awansując z miejsca 11. w roku ubiegłym. - Potencjał rynku hiszpańskiego oceniam przynajmniej na pierwszą piątkę odbiorców naszych towarów i usług – mówi Robert Antczak, dyrektor Sprzedaży Produktów Bankowości Korporacyjnej BZ WBK. Jego zdaniem, szansę ekspansji na rynku hiszpańskim ma bardzo wiele polskich branż, jak eksporterzy zbóż, leków, kosmetyków i chemikaliów przemysłowych oraz wyrobów z kauczuku. Hiszpania jest też ważnym rynkiem dla branży motoryzacyjnej i mięsnej, jak również artykułów AGD i RTV oraz mebli.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Kluczowa jest dostępność naszych usług
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Europejski Kongres Finansowy
Tadeusz Białek: Chcemy zmiany podstawy opodatkowania sektora
Europejski Kongres Finansowy
Artur Głembocki: Ze sztuczną inteligencją jesteśmy w komitywie od lat
Europejski Kongres Finansowy
Obraz gospodarki: różowy czy nie?
Europejski Kongres Finansowy
Jak podtrzymać i umocnić sukces
Europejski Kongres Finansowy
AI to rewolucja w finansach, ale nie zmiecie banków z rynku