Podcast „Rzecz w tym”: Ostatnia prosta kampanii – wszystko skręciło na prawo

Na niespełna dwa tygodnie przed pierwszą turą wyborów prezydenckich emocje w kampanii wyraźnie rosną. Patriotyzm, symbole narodowe i narracje wspólnotowe dominują w przekazach wszystkich kandydatów – od lewicy po prawicę. Marzena Tabor-Olszewska rozmawia z Michałem Płocińskim, zastępcą redaktora naczelnego „Rzeczpospolitej”, o tym, jak zmieniają się społeczne nastroje i jakie strategie polityczne wyłaniają się z tej kampanii.

Publikacja: 05.05.2025 17:00

Początek maja przyniósł eksplozję patriotycznych akcentów. – Wszystkie te symbole były odmieniane przez absolutnie wszystkie przypadki i przez wszystkich kandydatów – zauważa Marzena Tabor-Olszewska, nawiązując do obchodów Święta Flagi i rocznicy Konstytucji 3 Maja.

Kampania prezydencka – wszyscy grają na patriotycznej nucie

Michał Płociński wskazuje, że patriotyczny zwrot dotyczy nie tylko polityków. – Coraz więcej jest ludzi, którzy sami deklarują, że tradycja jest dla nich ważna, że ważne jest państwo i wspólnota – komentuje, powołując się na badania IBRiS. Jak podkreśla, narracja konserwatywna stała się dominującą nie tylko wśród wyborców, ale i wśród kandydatów.

Czytaj więcej

Wybory do Sejmu, jeśli rządzący przegrają wybory prezydenckie? Znamy zdanie Polaków

Choć wszyscy politycy grają na patriotycznej nucie, zdaniem Płocińskiego konserwatyści nie tracą przewagi na tym polu. – To oni narzucili to myślenie. To oni będą na tym teraz korzystać – tłumaczy. Według niego, nawet kandydaci lewicy używają dziś języka, który jeszcze kilka lat temu był zarezerwowany dla prawicy.

Prowadząca pyta, czy takie wyrównanie retoryki może skłonić wyborców PiS do zmiany preferencji. – Nawet jeżeli będą takie jednostki, to bym nie przeceniał skali – odpowiada Płociński. Zwraca uwagę, że głębokie podziały polityczne raczej uniemożliwiają przepływ głosów między głównymi obozami.

Czytaj więcej

Zostały już tylko dwa tygodnie kampanii wyborczej. Czy będzie polityczny armagedon?

Premier Donald Tusk i jego długoterminowa strategia

W ocenie Płocińskiego, wsparcie Donalda Tuska dla Rafała Trzaskowskiego to część długoterminowej strategii. – Widzimy teraz szerszy pomysł, jedyny możliwy w dzisiejszych realiach na jakiś taki otwarty liberalizm. Coraz mniej tego liberalizmu, wszystko skręciło na prawo – stwierdza.

Tusk jawi się jako nowy strateg. – Teraz właściwie Donald Tusk urasta do takiego konsekwentnego stratega, za jakiego wcześniej był uważany Jarosław Kaczyński – zauważa Marzena Tabor-Olszewska, podkreślając spójność kampanii KO. – Nie obyło się bez wpadek, tak daleko bym nie szalał – ripostuje Płociński, przypominając kontrowersje wokół tzw. „Końskich” materiałów czy zmiany w sztabie.

Czytaj więcej

Artur Bartkiewicz: Donald Tusk w orędziu mówi językiem PiS. Ale oferuje coś jeszcze

W rozmowie nie zabrakło porównań między Tuskiem a Kaczyńskim jako liderami politycznymi. – Bez jednego lidera partia wodzowska po prostu nie działa – mówi Płociński, wskazując na podobieństwa w ich podejściu do polityki i umiejętności adaptacji do zmieniających się warunków społecznych.

Wybory prezydenckie to zaledwie kolejny etap długiej politycznej gry. Jak wskazuje Michał Płociński, celem jest pełna kontrola nad instytucjami państwa, repolonizacja i budowa silnej pozycji Polski w Europie. A wszystko to – pod płaszczykiem patriotyzmu.

Początek maja przyniósł eksplozję patriotycznych akcentów. – Wszystkie te symbole były odmieniane przez absolutnie wszystkie przypadki i przez wszystkich kandydatów – zauważa Marzena Tabor-Olszewska, nawiązując do obchodów Święta Flagi i rocznicy Konstytucji 3 Maja.

Kampania prezydencka – wszyscy grają na patriotycznej nucie

Pozostało jeszcze 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
podcast
W kampanii drzemka trwa, Tusk i Trzaskowski uderzają w podobne tony, kulisy EKG
Wybory
Podcast „Rzecz w tym”: Bronkizacja kampanii Rafała Trzaskowskiego. Dlaczego faworyt sam sobie szkodzi?
Wybory
Kandydaci w wyborach prezydenckich 2025. Pełna lista zarejestrowanych przez PKW
Wybory
Podcast „Pałac Prezydencki”: Emocje, flaga i sondaże. Długofalowe reperkusje debaty w Końskich
Wybory
Podcast „Rzecz w tym”: Czy pomysł debaty Trzaskowski–Nawrocki to ustawka?
Materiał Promocyjny
Lenovo i Motorola dalej rosną na polskim rynku