- Strona postępowania administracyjnego ma zamiar wyjechać na krótki urlop. Czy w takim przypadku musi zawiadomić organ prowadzący postępowanie o zmianie adresu?
Nie. Zgodnie z art. 41 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) w toku postępowania strony oraz ich przedstawiciele i pełnomocnicy mają obowiązek zawiadomić organ o każdej zmianie swojego adresu, w tym adresu elektronicznego. W razie zaniedbania tego obowiązku doręczenie pisma pod dotychczasowym adresem ma skutek prawny (art. 41 § 2 k.p.a.). Podkreśla się, że obowiązek zawiadomienia organu o zmianie adresu powstaje od daty wszczęcia postępowania lub zawiadomienia strony o wszczęciu postępowania oraz że organ ma obowiązek pouczyć strony oraz ich przedstawicieli i pełnomocników o treści art. 41 k.p.a. Zastosowanie tego przepisu jest możliwe tylko wtedy, gdy strona została prawidłowo pouczona o skutkach wypływających z niedopełnienia unormowanego w nim obowiązku (por. m.in. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 24 października 2017 r., sygn. II SA/Ol 695/17, LEX nr 2404323).