Chcesz zadzwonić do swojego urzędu? Nie da rady, jest tylko ogólna infolinia

Na nową formę kontaktów ze skarbówką narzekają i biura rachunkowe, i zwykli Kowalscy. Trudniej dowiedzieć się coś konkretnego i załatwić sprawę. Zmiany chwali Ministerstwo Finansów.

Publikacja: 18.03.2024 02:05

Chcesz zadzwonić do swojego urzędu? Nie da rady, jest tylko ogólna infolinia

Foto: Adobe Stock

To kolejny krok w dążeniu do zapewnienia wyższej jakości usług – tak skarbówka zachwala wprowadzoną w sześciu województwach infolinię dla podatników. I chce, żeby działała jeszcze w tym roku w całym kraju. Podatnicy jednak narzekają. Nowa forma kontaktu z fiskusem nie spodobała się zwłaszcza biurom rachunkowym.

- Nie możemy już zadzwonić z konkretną sprawą do właściwego urzędu skarbowego, musimy korzystać z ogólnej infolinii. Niesamowicie to utrudnia codzienną pracę, wcześniej wiele problemów załatwianych było bowiem w bezpośredniej rozmowie z urzędnikiem, który zajmował się rozliczeniami klienta - mówi Cezary Szymaś, współwłaściciel biura rachunkowego ASCS-Consulting. Wskazuje, że konsultanci na infolinii udzielają ogólnych informacji, a jeśli chcemy się dopytać o szczegóły, np. jak została zaksięgowana spóźniona zaliczka na PIT, musimy mieć pełnomocnictwo ogólne.

- Załatwianie takich pełnomocnictw w biurze, które ma kilkaset klientów, to olbrzymia biurokracja. A także ryzyko, bo fiskus może obciążać nas karami z kodeksu karnego skarbowego za wszystkie ich błędy – podkreśla Cezary Szymaś.

Potrzebny telePin albo pełnomocnictwo ogólne

- Uzyskanie konkretnej informacji o rozliczeniach stało się dużo trudniejsze. Jeśli chcemy porozmawiać we własnej sprawie musimy autoryzować się telePinem, jeśli w sprawie klienta potrzebne jest pełnomocnictwo ogólne — mówi Aleksandra Kozak, współwłaścicielka biura rachunkowego Konto. Podkreśla, że z tym pełnomocnictwem wcale nie jest tak łatwo.

- Generalnie w urzędach nie przyjmują go w papierze, trzeba je złożyć elektronicznie. W e-Urząd Skarbowy nie ma jednak takiej możliwości. Klient musi je złożyć przez Portal Podatkowy, który jest już dość archaiczną formą kontaktów z fiskusem i nie zawsze dobrze działa – wskazuje Aleksandra Kozak.

Czytaj więcej

Fiskus nie opodatkuje rodzinnej darowizny. Jest jeden ważny warunek

Infolinia utrudniła pracę księgowym

- Centralna infolinia, która zastąpiła bezpośredni telefon do urzędu, mocno utrudniła nam pracę – mówi Sylwia Rzepka, ekspert Stowarzyszenia Księgowych w Polsce i współwłaścicielka biura rachunkowego Rzepka. Wskazuje, że stowarzyszenie przeprowadziło wśród księgowych ankietę o nowym systemie kontaktów ze skarbówką. Wszystkie opinie są krytyczne.

– Biura rachunkowe narzekają na brak dostępu do urzędnika, który zajmuje się sprawą i  znaczne wydłużenie czasu na jej załatwienie oraz duży poziom ogólności porad – wymienia Sylwia Rzepka (o wynikach tej ankiety pisaliśmy już w „Rzeczpospolitej” z 4 marca w tygodniku „Podatki i rachunkowość”).

Nie poznasz zwyczajów swojego urzędu skarbowego

Na nowy system narzekają też zwykli Kowalscy. Oto sytuacja opowiedziana przez czytelnika. Miał do załatwienia sprawy spadkowe, chodziło o mieszkanie położone w drugiej części Polski. Czytelnik składał zgłoszenie spadku (żeby skorzystać ze zwolnienia z podatku) oraz wniosek o zaświadczenie o zwolnieniu (potrzebne przy późniejszej sprzedaży lokalu). Chciał zadzwonić do urzędu, na terenie którego położona jest nieruchomość oraz swojego, żeby dowiedzieć się, jak najprościej załatwić sprawę. Nie dało się, musiał rozmawiać z konsultantką poprzez infolinię.

- Pani była miła i chciała pomóc, ale później okazało się, że w urzędach i tak robią inaczej niż mówiła. Straciłem tylko czas i pieniądze na dojazdy – opowiada czytelnik. I jest pewien, że byłoby łatwiej, gdyby dodzwonił się do właściwego urzędu i poznał lokalne zwyczaje.

- Każdy kto zajmuje się podatkami wie, że takie bezpośrednie kontakty są bardzo ważne, bo te lokalne zwyczaje są bardzo różne – mówi Sylwia Rzepka. Jako przykład podaje rejestrację VAT. Część urzędów nie rzuca kłód pod nogi, ale niektóre chcą dodatkowych zaświadczeń, potwierdzeń.

– Trzeba o tym wiedzieć wcześniej, niestety na infolinii podają tylko ogólne zasady rejestracji – mówi Sylwia Rzepka.

Czytaj więcej

Formę rozliczeń można wybrać wpłacając podatek

Będą pytania o zeznania PIT

Eksperci wskazują, że największe problemy z kontaktami ze skarbówką dopiero przed nami, bo rozkręca się akcja składania rocznych zeznań PIT. I pytań do fiskusa będzie coraz więcej.

– Niestety, utrudnienia dotykają też tych, którzy chcą pomóc rodzinie czy znajomym. Bez elektronicznego czterostronicowego pełnomocnictwa nie porozmawiamy o rozliczeniu naszych rodziców czy dzieci – mówi Cezary Szymaś.

Czy w ogóle nie ma już szans na telefon do swojego urzędu? – Próbujemy na różne sposoby. Numery telefonów są podawane w stopce urzędowych maili, mamy też dane z wcześniejszych kontaktów. Jak uda się dodzwonić, to pracownicy urzędów pomagają „po staremu” – mówi Aleksandra Kozak.

Inne doświadczenia ma Cezary Szymaś. – Można się dodzwonić pod numery, które mieliśmy wcześniej, ale urzędnicy nie chcą już rozmawiać i odsyłają na infolinię – opowiada.

Opinia dla "Rzeczpospolitej"

Sylwia Zdebiak Dyrektor Departamentu Relacji z Klientami w Ministerstwie Finansów

Nowy model obsługi telefonicznej w urzędach skarbowych funkcjonuje od września 2023 r. i obecnie działa w sześciu województwach (wielkopolskie, małopolskie, łódzkie, dolnośląskie, podlaskie, opolskie). Do końca tego roku planujemy rozszerzenie usługi na cały kraj. Na infolinii klient może uzyskać ogólną informację podatkową. Natomiast indywidualną otrzyma po uwierzytelnieniu za pomocą kodu telePIN (można go uzyskać w e-Urzędzie Skarbowym). W ten sposób obsługujemy również pełnomocników ogólnych i użytkowników konta organizacji w e-US. Uwierzytelnienie to bezpieczne rozwiązanie, które pozwala nam udzielać przez telefon informacji objętych tajemnicą skarbową. Przed wdrożeniem tej usługi nie było to możliwe.
Chcę podkreślić, że wprowadzenie infolinii nie oznacza całkowitego wyłączenia możliwości bezpośredniego kontaktu telefonicznego ze swoim urzędem skarbowym. Jeśli klient otrzymał pismo z urzędu wraz z numerem telefonu do osoby, która prowadzi sprawę – może bezpośrednio się z nią kontaktować.
Cały czas udoskonalmy infolinię i pracujemy nad jej sprawnym funkcjonowaniem. Jestem przekonana, że ułatwi klientom kontakt z KAS i przyczyni się do łatwiejszego wypełnienia obowiązków podatkowych.

To kolejny krok w dążeniu do zapewnienia wyższej jakości usług – tak skarbówka zachwala wprowadzoną w sześciu województwach infolinię dla podatników. I chce, żeby działała jeszcze w tym roku w całym kraju. Podatnicy jednak narzekają. Nowa forma kontaktu z fiskusem nie spodobała się zwłaszcza biurom rachunkowym.

- Nie możemy już zadzwonić z konkretną sprawą do właściwego urzędu skarbowego, musimy korzystać z ogólnej infolinii. Niesamowicie to utrudnia codzienną pracę, wcześniej wiele problemów załatwianych było bowiem w bezpośredniej rozmowie z urzędnikiem, który zajmował się rozliczeniami klienta - mówi Cezary Szymaś, współwłaściciel biura rachunkowego ASCS-Consulting. Wskazuje, że konsultanci na infolinii udzielają ogólnych informacji, a jeśli chcemy się dopytać o szczegóły, np. jak została zaksięgowana spóźniona zaliczka na PIT, musimy mieć pełnomocnictwo ogólne.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Prawo dla Ciebie
TSUE nakłada karę na Polskę. Nie pomogły argumenty o uchodźcach z Ukrainy
Praca, Emerytury i renty
Niepokojące zjawisko w Polsce: renciści coraz młodsi
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Aplikacje i egzaminy
Postulski: Nigdy nie zrezygnowałem z bycia dyrektorem KSSiP