Reklama

Nowości w mObywatel od 30 maja: prosty wydruk z rejestru to za mało

Zaświadczenia o stanie cywilnym pobrane z portalu mObywatel.gov.pl po 30 maja nie będą po wydrukowaniu uwierzytelnionymi dokumentami.

Publikacja: 19.05.2023 07:31

Nowości w mObywatel od 30 maja: prosty wydruk z rejestru to za mało

Foto: gov.pl

Przypomnijmy, że zgodnie z opublikowanym komunikatem ministra cyfryzacji (DzU z 16 maja 2023 r., poz. 927), od 30 maja przez portal mObywatel.gov.pl będzie można bezpłatnie pobrać zaświadczenie o stanie cywilnym lub o innych naszych danych, które znajdują się w rejestrze stanu cywilnego, a następnie taki dokument, zabezpieczony pieczęcią elektroniczną, będzie można wysłać w formie cyfrowej do urzędu.

Co jednak, gdy ktoś, kto do zawarcia małżeństwa potrzebuje zaświadczenia o stanie cywilnym, wydrukuje je sobie z Elektronicznej Platformy Usług Administracji Publicznej i w papierowej formie, a nie online, przekaże do urzędu?

Czytaj więcej

E-akta USC na życzenie

Przemysław Chiluta, naczelnik wydziału w Departamencie Zarządzania Systemami w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, zaznacza, że po wydrukowaniu dokumentu elektronicznego nie jest on dokumentem uwierzytelnionym i nie można potwierdzić jego autentyczności.

Jeśli zatem obywatel jest zwolennikiem dokumentów w formie papierowej, powinien przy użyciu aplikacji mObywatel wybrać opcję odbioru uwierzytelnionego dokumentu osobiście w urzędzie bądź pocztą tradycyjną i wtedy po sporządzeniu przez urzędnika i opatrzeniu pieczęcią otrzyma tradycyjny drukowany dokument – podkreśla.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

PESEL będzie można zastrzec w aplikacji mObywatel

Jak przekazał „Rz” minister cyfryzacji Janusz Cieszyński – o czym pisaliśmy w czwartkowym wydaniu – idea jest jednak taka, żeby dokument elektroniczny nie musiał być drukowany.

Jak wynika z art. 76 kodeksu postępowania administracyjnego, zamiast oryginału dokumentu można złożyć odpis, a jeżeli ten został sporządzony na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej, poświadczenia jego zgodności z oryginałem dokonuje się przy użyciu kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego lub podpisu osobistego.

Od 30 maja przez portal mObywatel.gov.pl możliwe będzie także zweryfikowanie prawidłowości i kompletności naszych danych w rejestrach PESEL czy dowodów osobistych, a także ustalenie, komu były one udostępniane.

Możliwe będzie także dokonanie zameldowania na pobyt stały lub czasowy (dotyczy tylko obywateli polskich) oraz pobranie zaświadczenia o takim zameldowaniu. Wgląd do tych rejestrów będzie można uzyskać zdalnie, bez żadnych opłat.

Anna Sado z Krajowej Rady Notarialnej mówi nam, że notariusze nie poświadczają za zgodność z oryginałem wydrukowanych dokumentów elektronicznych.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Obywatel łatwiej sprawdzi, kto miał dostęp do jego PESEL
Prawo karne
Prokurator krajowy o śledztwach ws. Ziobry, Romanowskiego i dywersji
Konsumenci
Nowy wyrok TSUE ws. frankowiczów. „Powinien mieć znaczenie dla tysięcy spraw”
Nieruchomości
To już pewne: dziedziczenia nieruchomości z prostszymi formalnościami
Praca, Emerytury i renty
O tym zasiłku mało kto wie. Wypłaca go MOPS niezależnie od dochodu
Nieruchomości
Co ze słupami na prywatnych działkach po wyroku TK? Prawnik wyjaśnia
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama