Reklama

Krzysztof Izdebski: Wiele urzędów otrzymało prezent od I prezes SN

Ludzie są ciekawi, jak funkcjonuje władza, jakie ma przywileje i jak wydaje pieniądze. To normalne. Jawności w życiu publicznym jest raczej za mało niż za dużo – mówi Krzysztof Izdebski, dyrektor fundacji ePaństwo.

Aktualizacja: 28.02.2021 20:58 Publikacja: 28.02.2021 19:56

Krzysztof Izdebski

Krzysztof Izdebski

Foto: tv.rp.pl

I prezes Sądu Najwyższego zaskarżyła do Trybunału Konstytucyjnego kluczowe przepisy ustawy o dostępie do informacji publicznej, uznając je za niedookreślone. Co zyskujemy, a co tracimy na tym wniosku?

Jest tu kilka wątków. Niewykluczone, że już zaczynamy tracić, bo spodziewam się tego, co wydarzyło się po listopadzie 2013 r., gdy po raz pierwszy TK otrzymał podobny w treści wniosek z SN w sprawie tej ustawy. Wywołał on wtedy lawinę decyzji różnych urzędów mających na biurku liczne wnioski o udostępnienie informacji publicznej. Urzędy twierdziły, że w związku z tym, że toczy się przed TK sprawa, zawieszamy postępowanie aż do rozstrzygnięcia TK. Wyrok nie zapadł, bo w 2017 r. prezes Małgorzata Gersdorf wycofała ten wniosek. Ale efekt mrożący przez kilka lat działał.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Prawo w Polsce
Koniec abonamentu RTV. Są założenia nowej ustawy medialnej
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Prawo karne
„Wielki Bu” chce azylu w Niemczech. Jego adwokat mówi o rozgrywkach politycznych
Dane osobowe
Chciał usunięcia danych z policyjnego rejestru, by dostać pracę. Wyrok NSA
Sądy i trybunały
Plan Waldemara Żurka. Czy do Krajowej Rady Sądownictwa trafią tzw. neosędziowie
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Nieruchomości
Kiedy można domagać się drogi koniecznej? Ważny wyrok Sądu Najwyższego
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama