Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad projektem ustawy o e-doręczeniach. Z sądów i urzędów otrzymamy e-zawiadomienia

Z sądów i urzędów będzie można otrzymywać e-zawiadomienia. Pomoże w tym Poczta Polska.

Aktualizacja: 12.11.2018 18:19 Publikacja: 11.11.2018 23:01

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad projektem ustawy o e-doręczeniach. Z sądów i urzędów otrzymamy e-zawiadomienia

Foto: Adobe Stock

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad projektem ustawy o e-doręczeniach. Informacje pojawił się właśnie w wykazie prac legislacyjnych rządu.

Czytaj także: Sąd: szkoła nie może się zasłaniać, że mail nie dotarł

Celem projektu jest zapewnienie komunikacji elektronicznej w postępowaniach administracyjnych, podatkowych, jak też sądowych. Nie oznacza to oczywiście końca papierowych przesyłek. Nadal będzie istniała możliwość otrzymywania oraz wysyłania korespondencji w tradycyjnej formie, czyli pocztą.

Zmiana systemu doręczeń będzie przedsięwzięciem na ogromną skalę. Rocznie w Polsce wysyła się 102 mln przesyłek poleconych z potwierdzeniem odbioru, z czego 57 mln to przesyłki sądowe, a 22,5 mln dotyczy sektora publicznego.

Według wstępnych szacunków koszty utrzymania nowego systemu mają wynosić 1,5 mln zł. Kwota robi wrażenie. Szacuje się jednak, że oszczędność na nowym systemie, tylko w administracji publicznej, wyniosłyby około 106,5 mln zł.

Ministerstwo Cyfryzacji chce, by za e-przesyłki odpowiadał operator wyznaczony, dziś jest nim Poczta Polska. Oznacza to, że dla odbiorców tradycyjnej korespondencji Poczta Polska będzie automatycznie drukować i kopertować przesyłki. Natomiast urzędy będą otrzymywać i wysyłać korespondencję zawsze w postaci elektronicznej. Poczta będzie skanowała przesyłki wysyłane przez obywateli drogą tradycyjną, adresowane do urzędów.

E-przesyłki nie będą funkcjonować w jednym system, np. ePUAP -e, ale również w innych. W projekcie zostaną zdefiniowane standardy techniczne dotyczące komunikacji i bezpieczeństwa, podobnie jak obecnie jest w wypadku np. płatności kartami kredytowymi.

Powstanie też nowy rejestr: Baza Adresów Elektronicznych. Jego zadaniem będzie przechowywanie i udostępnianie adresów elektronicznych wszystkich podmiotów wysyłających elektroniczne listy.

Ministerstwo chce rozpocząć uzgodnienia międzyresortowe i konsultacje społeczne nowych przepisów jeszcze w tym roku. Miałyby wejść w życie od 2020 r. Do tej pory wdrażanie tego rodzaju projektów, przygotowanych na mniejszą skalę jak CEPiK, nastręczało wielu problemów.

Dziś komunikacja elektroniczna z wieloma instytucjami i urzędami nastręcza wielu problemów. Ostatnio Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim orzekł, że obowiązkiem organu administracji publicznej jest konfiguracja oraz zorganizowanie właściwej obsługi technicznej poczty elektronicznej. Chodzi odbiór przesyłanych podań. etc.

Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad projektem ustawy o e-doręczeniach. Informacje pojawił się właśnie w wykazie prac legislacyjnych rządu.

Czytaj także: Sąd: szkoła nie może się zasłaniać, że mail nie dotarł

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Podatki
Nierealna darowizna nie uwolni od drakońskiego podatku. Jest wyrok NSA
Samorząd
Lekcje religii po nowemu. Projekt MEiN pozwoli zaoszczędzić na katechetach
Dane osobowe
Wyciek danych klientów znanej platformy. Jest doniesienie do prokuratury
Cudzoziemcy
Rząd wprowadza nowe obowiązki dla uchodźców z Ukrainy
Sądy i trybunały
Prokurator krajowy zdecydował: będzie śledztwo ws. sędziego Nawackiego