Agent ubezpieczeniowy jest coraz lepiej wynagradzany

Ubezpieczyciele walczą ?o klienta, nie tylko obniżając ceny polis komunikacyjnych. Zdecydowanie podnoszą też gaże zewnętrznych agentów.

Publikacja: 14.08.2014 07:50

Ubezpieczyciele walczą ?o klienta, nie tylko obniżając ceny polis komunikacyjnych. Zdecydowanie podn

Ubezpieczyciele walczą ?o klienta, nie tylko obniżając ceny polis komunikacyjnych. Zdecydowanie podnoszą też gaże zewnętrznych agentów.

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek

O ile w I kwartale 2008 r. gratyfikacje dla pośredników oferujących ubezpieczenia majątkowe klientom pochłaniały niespełna 15 proc. zbieranej z tego tytułu z rynku składki, o tyle w I kw. tego roku było to już ponad 21,5 proc. składki – czyli ponad 2,61 mld zł. W porównaniu z I kw. 2013 r. wydatki ubezpieczycieli majątkowych na akwizycję wzrosły o prawie 80 mln zł, a w porównaniu z tym samym okresem 2008 r.  o prawie 955 mln zł.

– Wyraźnie widać to na przykładzie naszego największego towarzystwa, PZU – mówi Paweł Kozub, analityk CAiB. – Na początku 2013 r. zakład wypłacał agentom ok. 12 proc. zebranej składki, a na koniec roku było to już 14 proc., o ok. 60 mln zł więcej.

W jego ocenie ubezpieczyciele zdecydowali się na taką podwyżkę, aby zmotywować agentów do bardziej gorliwego oferowania klientom właśnie ich produktów. Niestety, tocząca się ciągle wojna cenowa powoduje, że odzwierciedlenia w rosnącej składce zbieranej z rynku nie ma.

– Różne są metody walki o klienta. Podczas gdy jedni decydują się więcej wydawać na wynagradzanie agentów, widząc w tym lepszą metodę zwiększenia sprzedaży polis, to inni ciągle jeszcze tną ceny ubezpieczeń, licząc na to, że kierowca sięgnie po najtańsze na rynku – dodaje Kozub.

Ekspert uważa, że sytuacja, jeśli chodzi o poziom zbieranej składki, byłaby lepsza, gdyby lepiej sprzedawały się nieobowiązkowe ubezpieczenia AC. Niestety, Polacy w ramach oszczędności coraz częściej z nich rezygnują. Poza tym przybywa starszych aut, a zakłady niechętnie je ubezpieczają.

Sami ubezpieczyciele niechętnie przyznają, że starają się zmotywować pośredników pieniędzmi do oferowania klientom właśnie ich produktów, ale starają się ułatwić ich pracę i organizują dla nich konkursy z nagrodami. - Nie ujawniamy szczegółów naszej polityki prowizyjnej. Możemy tylko powiedzieć, że stosujemy standardowe systemy motywacyjne, jak atrakcyjne prowizje czy konkursy sprzedażowe – wyjaśnia Marcin Jaworski, rzecznik Warty. –  Bardziej niż na wysokości prowizji koncentrujemy się na rozwiązaniach, które sprzyjają wzrostowi przychodów agentów, ale na skutek wzrostu liczby klientów czy umów.

Warta zainwestowała w system wspierający pracę menedżerów sprzedaży. Wprowadzono też nową organizację sieci sprzedaży. Wszyscy sprzedawcy majątkowi (ok. 16 tys. osób) dostali możliwość oferowania ubezpieczeń pod marką HDI oraz Warty. Do tej pory tylko część z nich miała takie uprawnienia.

Także Link4 podkreśla, że agentom zależy na dobrej komunikacji z firmą, dlatego uruchomił dla nich specjalną aplikację sprzedażową i newsletter. – Umieszczamy tam wszystkie niezbędne informacje pomagające w codziennej pracy – tłumaczy Marek Baran, rzecznik firmy. – Mamy też specjalny serwis „Agenci Link4" na Facebooku, który ma już 1000 fanów. Powołaliśmy też specjalny dziesięcioosobowy zespół call center do obsługi wyłącznie agentów.

Dodaje, że Link4 ma też mobilnych pracowników, którzy jeżdżą po kraju, spotykają się z agentami – motywują i rozwiązują ich problemy. – Organizujemy też dla nich szkolenia z technik sprzedaży – dodaje. – Tworzymy produkty ubezpieczeniowe z wykorzystaniem sugestii agentów, tak by spełniały oczekiwania ich klientów, np. nowe minifloty i polisy z zakresu małego i średniego biznesu.

Przyznaje jednak, że firma organizuje dla agentów konkursy dzienne, miesięczne, kwartalne z nagrodami, np. wyższymi prowizjami, sprzętem elektronicznym czy wycieczkami zagranicznymi.

O ile w I kwartale 2008 r. gratyfikacje dla pośredników oferujących ubezpieczenia majątkowe klientom pochłaniały niespełna 15 proc. zbieranej z tego tytułu z rynku składki, o tyle w I kw. tego roku było to już ponad 21,5 proc. składki – czyli ponad 2,61 mld zł. W porównaniu z I kw. 2013 r. wydatki ubezpieczycieli majątkowych na akwizycję wzrosły o prawie 80 mln zł, a w porównaniu z tym samym okresem 2008 r.  o prawie 955 mln zł.

Pozostało 86% artykułu
Ubezpieczenia
PZU z nową strategią. W niej sprzedaż Aliora do Pekao, wzrost zysku i dywidendy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Ubezpieczenia
Artur Olech, prezes PZU. O zbrodniach przeszłości i planie na przyszłość
Ubezpieczenia
PZU zaskoczyło na plus wynikami. Kurs mocno w górę
Ubezpieczenia
Solidne wyniki PZU mimo powodzi. Niebawem nowa strategia
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Ubezpieczenia
Mało chętnych na Europejską Emeryturę