Trudny rok za ubezpieczycielami. Ceny polis OC pójdą w górę

Miniony rok przyniósł ubezpieczycielom potężne wyzwania związane ze zmianami klimatu. Zapewne pojawią się one i w 2025 r. Do tego dojdą ryzyka, których źródłem są niekorzystne zmiany demograficzne, a rosnące koszty szkód popchną w górę ceny polis OC.

Publikacja: 06.01.2025 22:24

Trudny rok za ubezpieczycielami. Ceny polis OC pójdą w górę

Foto: Adobe Stock

O to, jaki dla ubezpieczycieli był 2024 r. oraz z jakimi wyzwaniami będą się mierzyć w nowym roku, „Rzeczpospolita” zapytała szefów kilku dużych towarzystw ubezpieczeniowych.  

Pogodowy test ubezpieczycieli

– Miniony rok przypomniał wyraźnie o narastających negatywnych skutkach zmian klimatu, czego przykładem była wrześniowa powódź na południu Polski – mówi Artur Olech, prezes PZU. Przypomina, że Grupa PZU była bardzo aktywna w niesieniu pomocy na miejscu. Przekonuje, że jej kompleksowy system obsługi szkód masowych – od predykcji, preobsługi przez mobilne biura PZU docierające do zalanych miejscowości po szybką ścieżkę obsługi szkód – zdał egzamin z tego kryzysu: poszkodowani otrzymali szybką i realną pomoc. – Doświadczenia z powodzi na Dolnym Śląsku pokazują, jak ważne są szybkie i skoordynowane działania, wczesne ostrzeganie i sprawna komunikacja z mieszkańcami. Będziemy nadal inwestować w technologie i rozwiązania, które pozwolą nam jeszcze lepiej reagować na tego typu kryzysy. Jestem także pewny, że te trudne sytuacje przekonają wiele osób do ubezpieczania się, i to odpowiedniego – mówi szef PZU. – Luka do domknięcia jest wielka: tylko połowa z nas ma polisę na dom lub mieszkanie, a do tego dochodzi kwestia adekwatności sum ubezpieczenia. Aktywne działania edukacyjne, prewencyjne i budowanie mocnych relacji z klientami to zadanie dla nas i całej branży – dodaje.

Czytaj więcej

Klęski żywiołowe uderzyły w wyniki ubezpieczycieli. Wypłaty ostro w górę

Także w ocenie Jarosława Niemirowskiego, wiceprezesa Warty, jednym z największych testów dla rynku ubezpieczeń była tegoroczna powódź. – Warta udowodniła, że w takich sytuacjach potrafi działać skutecznie i szybko. Obsłużyliśmy ponad 15 tysięcy zgłoszeń szkód powodziowych, zamykając aż 95 proc. z nich w rekordowym czasie. Średni czas oględzin wyniósł zaledwie sześć dni, a wypłata odszkodowań następowała w ciągu 15 dni – sypie liczbami prezes Niemirowski. Jego zdaniem pokazuje to doskonałą organizację, ale również strategiczne znaczenie jakości serwisu w modelu biznesowym Warty.

 – 2024 r. przyniósł naszej branży wiele wyzwań, w tym: niepewność geopolityczną, nagłe zjawiska pogodowe, w tym wrześniową powódź, dalszą wojnę cenową na rynku OC posiadaczy pojazdów mechanicznych, wymagania prawne i skokowy rozwój technologii, który jest szansą, ale też niesie ze sobą wiele wyzwań – wylicza Roger Hodgkiss, prezes zarządu Generali Polska.

W jego ocenie w szczególny sposób także klientów Generali Polska dotykały intensywne anomalie pogodowe. – Już wiosna przyniosła przymrozki. Od początku maja występowały silne gradobicia, które niszczyły uprawy. W kolejnych tygodniach pojawiły się deszcze nawalne. Z szacowaniem tych szkód mierzyli się ubezpieczyciele, którzy mają swoje udziały w sektorze rolnym. Dzięki sieci ekspertów Generali Agro, wspieranych przez technologię, mogliśmy szybko i sprawnie wypłacać należne odszkodowania naszym klientom, a czas był szczególnie istotny w czasie żniw – przypomina Roger Hodgkiss.

I dodaje, że cały rynek zmobilizowała wrześniowa powódź. – Zarówno Generali, jak i branża, stanęliśmy na wysokości zadania dzięki ogromnemu zaangażowaniu naszych pracowników, upraszczaniu procedur i korzystaniu z technologii. To właśnie samoobsługa w likwidacji szkód dała naszym klientom możliwość otrzymanie odszkodowania w ciągu jednego dnia – uważa szef Generali Polska.

Inflacja podbiła koszty ubezpieczeń

Ale ubezpieczyciele mierzyli się w zeszłym roku nie tylko ze szkodami pogodowymi. Jarosław Niemirowski, wiceprezes Warty, zauważa, że niestabilna sytuacja gospodarcza, w tym wysoka inflacja, wpłynęła na wzrost kosztów odszkodowań, szczególnie w segmencie ubezpieczeń komunikacyjnych i majątkowych. – To wymagało od całego rynku dostosowania stawek, aby utrzymać rentowność działalności. Jednocześnie rosnące koszty szkód wymuszają na klientach większą świadomość ubezpieczeniową, szczególnie w zakresie aktualizacji sum ubezpieczenia – mówi wiceszef Warty.

– Dla nas 2024 r. minął pod znakiem konsolidacji – mówi z kolei Tomasz Borowski, prezes zarządu Vienna Life. – W październiku sfinalizowaliśmy pierwszą w Polsce fuzję „3 w 1” [Aegon, Compensa Życie i Vienna Life działają jako jedna firma pod marką Vienna Life], ale ten trend, obecny na rynku od lat, wpływa na rynek ubezpieczeń znacznie szerzej. Fuzje zmieniają układ sił w branży, dając firmom większą skalę działania, nowe możliwości technologiczne i szanse na efektywniejsze zarządzanie kosztami – dodaje.

Wskazuje, że w przypadku Vienna Life połączenie pozwoliło na inwestycję w optymalizację procesów, usprawnienie obsługi klientów i pośredników oraz oferowanie produktów ubezpieczeniowych nowej jakości. – Tego typu zmiany napędzają też ewolucję całego rynku. Branża ma szansę zerwać ze schematami, być bliżej klienta i oferować coraz bardziej nowoczesne rozwiązania – przekonuje prezes Borowski.

2025 r., czyli klimat, zdrowie, demografia, cyfryzacja, OC…

Artur Olech, prezes PZU, zwraca uwagę, że w tle wydarzeń związanych z następstwami zmian klimatycznych w minionym roku były kluczowe trendy, które wpływały i będą wpływać w kolejnych latach na sektor ubezpieczeniowy. – W niestabilnych czasach Polacy coraz częściej poszukują zabezpieczenia finansowego i zdrowotnego dla siebie, bliskich, dla pracowników swoich firm. Prywatne wydatki na zdrowie szybko rosną, chcemy jako Grupa PZU to wykorzystać i budować pozycję lidera na tym wielkim rynku. Chcemy także być partnerem pierwszego wyboru dla firm, dalej rozwijając mocno nasz segment ubezpieczeń korporacyjnych – mówi szef PZU.

Cele te ma pomóc zrealizować nowa strategia Grupy PZU na lata 2025–2027. – Jej ogłoszenie było ukoronowaniem ogromnej pracy wykonanej w ostatnich dziewięciu miesiącach. Upraszczamy strukturę i procesy, koncentrujemy się na podstawowej dla nas działalności ubezpieczeniowej, angażujemy się w ważne działania prewencyjne i społeczne, wykorzystamy nasze przewagi w perspektywicznych obszarach. Dzięki temu chcemy zrealizować ambitne cele finansowe i biznesowe w trzyletniej perspektywie, przede wszystkim zwiększyć przychody z ubezpieczeń o 7,5 mld zł, przy bardzo wysokich wzrostach w segmentach życiowym, majątkowym masowym i korporacyjnym, bancassurance oraz w filarze zdrowia, a także poprawie rentowności – wylicza Artur Olech.

Zdaniem Tomasza Borowskiego, prezesa zarządu Vienna Life, w nadchodzącym czasie kluczowe dla branży ubezpieczeń na życie będą rosnące oczekiwania klientów, zwłaszcza w zakresie personalizacji ofert i cyfryzacji, najpoważniejszym na dziś wyzwaniem pozostaje jednak starzenie się społeczeństwa. – To problem wymagający nie tylko dalszej edukacji o luce ubezpieczeniowej, lecz także realnych zmian w ochronie zdrowia i oszczędzaniu na emeryturę. Wydłużająca się średnia długość życia i spadająca stopa zastąpienia sprawiają, że luka emerytalna rośnie. Zachęty do oszczędzania, podobne do tych w IKE czy IKZE, mogą okazać się kluczowe dla dalszego rozwoju ubezpieczeń życiowych, a ich wprowadzenie byłoby znaczącym krokiem dla rynku i klientów – przekonuje szef Vienna Life.

Szef Generali Polska Roger Hodgkiss uważa, że ważnym wyzwaniem dla ubezpieczycieli, i to nie tylko w najbliższym roku, będą oczywiście ryzyka klimatyczne. – Czeka nas również dyskusja nad udziałem zakładów ubezpieczeń w systemie opieki zdrowotnej. Starzenie się społeczeństwa wpłynie na wzrost roli ubezpieczycieli, zarówno w zakresie zabezpieczenia emerytalnego, jak i miejsca w systemie zdrowotnym – wskazuje prezes Hodgkiss.

Jego zdaniem w przyszłym roku branża mierzyć się będzie również z dalszym wzrostem wartości szkód z OC, wyższym niż inflacja. Do tego przyczynią się dalsze podwyżki cen części zamiennych, głównie do aut azjatyckich, przewidywane wzrosty cen energii czy presja płacowa w warsztatach. Ponadto czynnikiem, który będzie miał wpływ na wzrost średniej szkody, może być również nowelizacja ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, która z datą wsteczną podnosi sumy gwarancyjne ubezpieczenia OC, a także wprowadza nowe definicje ruchu pojazdu, co stwarza wiele niewiadomych.

– Nasz biznes i naszą pracę zmieniać będzie bardzo dynamicznie technologia. W krótkim okresie zauważymy, że będzie więcej aplikacji i rozwiązań samooobsługowych. Agenci również będą korzystać z narzędzi zdalnych – prognozuje Roger Hodgkiss.

Paweł Pytel, wiceprezes TU Allianz Życie Polska, ocenia, że w 2025 r. ubezpieczyciele staną przed wyzwaniem, jakim będą prace nad regulacjami zwiększającymi wartość dla klientów szerszego zakresu ubezpieczeń, życiowych i majątkowych. – Właściwie w całej Europie trwają analizy i dyskusje eksperckie o możliwych rozwiązaniach. Zastanawiamy się, co jest najważniejszym składnikiem wartości dla klienta w różnych ubezpieczeniach – mówi prezes Pytel. – Nie jest to jedynie wskaźnik wypłaconych świadczeń do składki, ale również szeroka dostępność i profesjonalna sprzedaż, jakość obsługi, stosowanie narzędzi cyfrowych itd. Kluczowe jest to, abyśmy szukali najlepszych rozwiązań w dialogu między branżą a organami nadzoru, stawiając sobie za cel zwiększenie wartości dla klienta przy utrzymaniu szerokiej dostępności ubezpieczeń i niezamykaniu możliwości dalszego rozwoju rynku – tłumaczy.

A Monika Leżyńska, członek zarządu TUiR Allianz Polska, przewiduje, że w najbliższych latach rynki ubezpieczeń życiowych i majątkowych będą rozwijać się w umiarkowanym tempie, zaś wzrost będą napędzać cyfryzacja, personalizacja oferty oraz rosnące zainteresowanie ochroną zdrowia i życia. Przekonuje, że ubezpieczenia są kluczowym elementem ochrony przed występującymi coraz częściej poważnymi zjawiskami pogodowymi. Jej zdaniem pokazała to też wrześniowa powódź, po której ubezpieczyciele sprawnie likwidowali szkody, pokazując korzyść z ubezpieczeń. – Nasza rola polega na tym, aby klienci byli lepiej zabezpieczeni, a tu ważna jest świadomość, że opłaca się mieć adekwatny zakres i sumę ubezpieczenia. Priorytetem będą nowe technologie, zarówno te wspierająca ocenę ryzyka, jak i poprawiające odporność nieruchomości na zmieniające się warunki klimatyczne. Jako Allianz będziemy w szczególny sposób zmieniać produkty, aby motywować naszych klientów do zwiększania odporności budynków na zjawiska pogodowe – mówi Monika Leżyńska. – Wyzwaniem pozostaje też inflacja szkodowa w ubezpieczeniach, która utrzymuje się na zwiększonym poziomie i tak zapewne będzie również w 2025 r. Będą też postępowały zmiany technologii w samochodach i związane z tym koszty. Rynek będzie musiał bilansować przychody i koszty, co zdecydowanie zwiększy presję na ceny ubezpieczeń – prognozuje.

Wzrost cen polis OC przewiduje też Jarosław Niemirowski, wiceprezes Warty. – Patrząc w przyszłość, widzimy potencjał dalszego wzrostu we wszystkich liniach biznesowych, również w segmencie ubezpieczeń OC komunikacyjnych. Wysoka inflacja oraz wzrost wartości średniej szkody będą jednak skutkowały stopniowym wzrostem cen w tej linii biznesowej – mówi wiceszef Warty. – Jednocześnie obserwujemy coraz większe zainteresowanie ubezpieczeniami dla firm, szczególnie w kontekście inwestycji finansowanych z Krajowego Planu Odbudowy – dodaje.

O to, jaki dla ubezpieczycieli był 2024 r. oraz z jakimi wyzwaniami będą się mierzyć w nowym roku, „Rzeczpospolita” zapytała szefów kilku dużych towarzystw ubezpieczeniowych.  

Pogodowy test ubezpieczycieli

Pozostało jeszcze 98% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ubezpieczenia
Duża zmiana u największego polskiego ubezpieczyciela. Po dekadzie wraca były prezes
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Ubezpieczenia
To już definitywny koniec wojny cenowej na rynku OC. Polisy mocno drożeją
Ubezpieczenia
Kto zapłaci za odbudowę Los Angeles? Firmy ubezpieczeniowe na granicy bankructwa
Ubezpieczenia
Wypłata w 15 dni - Warta podsumowuje pomoc powodzianom
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Ubezpieczenia
Klęski żywiołowe uderzyły w wyniki ubezpieczycieli. Wypłaty ostro w górę
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej