Leasing idzie po kolejny rekord

Wartość rynku leasingu może w tym roku wzrosnąć o 10 proc. Oznacza to, że branża piąty rok z rzędu poprawi swój wynik.

Publikacja: 11.01.2017 19:46

Foto: Bloomberg

Po bardzo udanym ubiegłym roku i wzroście sprzedaży o niemal 20 proc. przedsiębiorstwa leasingowe mają apetyt na kontynuację rozwoju biznesu. Pomóc ma im głównie wzrost inwestycji prywatnych i publicznych. Według PKO Leasing, branża leasingowa urośnie w 2017 r. o 10 proc., co oznacza, że piąty rok z rzędu podbije rekord wartości sprzedaży.

Jak podkreśla Andrzej Sugajski, dyrektor Związku Polskiego Leasingu, istnieje duża zależność między sytuacją w głównych sektorach gospodarki a rozwojem branży leasingowej. Działające w niej przedsiębiorstwa wiążą dużą nadzieję z pieniędzmi z nowej perspektywy unijnej, które powinny przełożyć się na wzrost inwestycji finansowanych przy udziale leasingu. Nadchodzącą poprawę koniunktury gospodarczej potwierdza wskaźnik PMI, który w grudniu sięgnął 54,3 pkt i był na najwyższym poziomie w całym minionym roku.

Zdaniem Elżbiety Anders, członka zarządu PKO Leasing, głównym motorem rozwoju sektora pozostanie leasing pojazdów, zarówno lekkich, jak i transportu ciężkiego. – W ubiegłym roku zdominowały one strukturę przedmiotową sprzedaży w branży i podobny scenariusz przewidujemy na rok bieżący. Rozpoczęcie finansowania projektów z nowej perspektywy unijnej powinno pozwolić również na powrót na wzrostową ścieżkę leasingu maszyn i urządzeń, który w 2016 r. odnotował niższą dynamikę niż w poprzednich okresach – uważa Elżbieta Anders.

Bój o coraz mniejszych

Jakub Kizielewicz, prezes Prime Car Management, uważa że obecna sytuacja rynkowa sprzyja działalności jego leasingowo-faktoringowej firmy. Skupia się na nowych produktach. Nie tylko on. – Kończymy dwuletnią budowę autorskiej aplikacji do obsługi całości procesów sprzedażowych i operacyjnych – mówi Tomasz Boduszek, prezes Pragma Inkaso, obecnej zarówno w branży leasingowej, jak i faktoringowej.

I Boduszek, i Kizielewicz zgodnie podkreślają, że rynek leasingu rozwija się bardzo dynamicznie, a ich firmy są gotowe do dalszego rozwoju.

Zdaniem Kizielewicza największy potencjał dla rozwoju biznesu leasingowego drzemie w małych i średnich firmach oraz konsumentach. Właśnie dzięki małym firmom osiągnęła wysoką dynamikę w 2016 r. Oferuje im produkty dotąd zarezerwowane dla największych przedsiębiorstw.

Jednak zwrot w kierunku coraz mniejszych podmiotów nie wszystkim wychodzi na dobre. – Branża notuje nieprzerwany od lat wzrost obrotów. Często jednak zwyżki te wiążą się ze spadkiem rentowności – zauważa Boduszek.

Podobnie bywa w branży faktoringowej. – Gdy duże przedsiębiorstwa zaczynają chętniej świadczyć usługi dla coraz mniejszych klientów, zazwyczaj kończy się to brakiem zadowolenia ze współpracy po obu stronach – mówi Boduszek. – Klient wprawdzie otrzymuje niską cenę, ale w tak ustandaryzowanej transakcji, że nie jest w stanie w pełni korzystać z przyznanego limitu i nie gwarantuje mu ona przewidywalności finansowania. Faktor z kolei bywa rozczarowany zarówno pracochłonnością obsługi takiej transakcji, jak i podwyższonym ryzykiem, do którego nie jest przyzwyczajony.

Według naszych rozmówców nowy rok będzie dobry dla faktorów i leasingodawców. – Niepewność w sektorze bankowym, a co za tym idzie bardziej restrykcyjna polityka kredytowa, zawsze skłania do poszukiwania alternatywnych źródeł finansowania – twierdzi Michał Kinkel, prezes AOW Faktoring.

Boduszek dodaje, że obie branże mają spory apetyt na wzrost. – Chcemy się rozwijać zarówno wykorzystując dotychczasowe produkty i kanały dystrybucji, jak i o nowe kierunki. Chcemy zwiększyć sprzedaż tzw. mikrofaktoringu (dla małych firm – red.) z limitami na poziomie kilku czy kilkunastu tysięcy złotych. Planujemy również szerzej oferować klientom faktoring pełny, z przejęciem ryzyka – mówi Boduszek.

Problemy sektora

Rozwojowi obu branż sprzyjałaby poprawa dostępu do informacji o dłużnikach. – Każda firma powinna wiedzieć, czy jej kontrahent uczciwie rozlicza się ze swoich zobowiązań wobec fiskusa – mówi Kinkiel.

Innym problemem są duże zaległości w sądach oraz przewlekłość postępowań. – Często, gdy wyrok zdąży się uprawomocnić, dłużnika i jego firmy już dawno nie ma – żali się Kinkiel.

Boduszek jednak nie traci optymizmu: – Nasi klienci chcą się rozwijać, potrzebują do tego finansowania, a ze strony banków odczuwalne jest „schłodzenie" finansowania dla małych klientów biznesowych – mówi.

Opinie

Andrzej Sugajski, dyrektor Związku Polskiego Leasingu

Branża leasingowa skończyła rok z dobrym wynikiem. Mam nadzieję, że w 2017 r. będziemy obserwować wzrost inwestycji prywatnych i publicznych, co wpłynie na szybszy rozwój gospodarczy kraju. Istnieje duża zależność pomiędzy trendami obserwowanymi w głównych sektorach polskiej gospodarki (sektor przemysłowy, budowlany, transportowy czy handlowy) a rozwojem branży leasingowej. W tym roku i kolejnych równie istotna dla branży leasingowej, jak i dla wszystkich przedsiębiorców czy samorządów, będzie stabilizacja otoczenia prawno-podatkowego. Firmy czekają też na pieniądze z nowej perspektywy unijnej na lata 2014–2020. One także przyczynią się do wzrostu inwestycji finansowanych przy udziale firm leasingowych.

Elżbieta Anders, członek zarządu PKO Leasing

Rynek leasingu w bieżącym roku pozostanie na zapoczątkowanej w 2013 r. dwucyfrowej ścieżce wzrostu. Wzrost będzie wspierany przez rozpędzającą się gospodarkę, między innymi przez rosnący PKB i wysoki poziom inwestycji w przedsiębiorstwach. Dodatkowym wspierającym czynnikiem będzie powrót inflacji oraz malejące bezrobocie. Za poprawą koniunktury przemawia również wskaźnik koniunktury PMI, który w listopadzie i grudniu wskazał na znaczącą poprawę prognoz rozwoju przez polskich przedsiębiorców.

Prognozy PKO Leasing wskazują, że dynamika rynku leasingu w 2017 r. powinna oscylować w okolicach 10 proc. i tym samym będzie to piąty rok z rzędu z rekordową wartością sprzedaży.

Oferta także dla Kowalskiego

Sektor leasingowy w tym roku, podobnie jak w latach ubiegłych, będzie opierał się na autach osobowych i ciężarowych – uważają eksperci. Firmy leasingowe chętniej otwierają się z ofertą na mniejsze spółki, a nawet konsumentów, którym oferują specjalne abonamenty.

Branża kusi klientów usługą dostosowaną do potrzeb, prostymi procedurami oraz atrakcyjnymi warunkami kredytowania.

W ostatnim czasie szerokim echem odbiło się wprowadzenie przez jeden z banków oferty leasingu uzależnionego od przebiegu pojazdu. Rata leasingowa jest sumą liczby pokonanych kilometrów, przemnożonych przez stawkę za kilometr, plus niewielka część stała.

Ubezpieczenia
To już definitywny koniec wojny cenowej na rynku OC. Polisy mocno drożeją
Ubezpieczenia
Kto zapłaci za odbudowę Los Angeles? Firmy ubezpieczeniowe na granicy bankructwa
Ubezpieczenia
Trudny rok za ubezpieczycielami. Ceny polis OC pójdą w górę
Ubezpieczenia
Wypłata w 15 dni - Warta podsumowuje pomoc powodzianom
Materiał Promocyjny
Kluczowe funkcje Małej Księgowości, dla których warto ją wybrać
Ubezpieczenia
Klęski żywiołowe uderzyły w wyniki ubezpieczycieli. Wypłaty ostro w górę
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego