Sam Szewcow nie mówi nic o sankcjach, które zostały na niego nałożone, a które także utrudniają biznes. Do Szewcowa należało 76,7 proc. udziałów w Sollers Auto, które według notowań na moskiewskiej giełdzie w poniedziałek, 27 czerwca warte były 4,5 mld rubli (84,7 mln USD). Nabywcami są członkowie zarządu Sollers Auto, zapłacili za nie gotówką, a do transakcji doszło 24 czerwca. Stworzyli oni firmę Alter Invest LLC, której dyrektorem generalnym jest Nikołaj Sobolew z udziałami wielkości 35,5 proc., Adil Szirinow ( 39 proc.) , który zarządzał fabryką samochodów w Uljanowsku ( UAZ), wicedyrektorka Sollers Auto Zoja Kajka ( 21 proc.) i szef działu prawnego firmy Wiktor Chwiesjenia ( 5 proc.). Wcześniej Sollers Auto przeszedł reorganizację i spekulowano, ze szykuje się do partnerstwa z chińskim Chery, ale do żadnej transakcji nie doszło. Oprócz fabryki w Ulianowsku Sollers miał jeszcze dwie wspólne z Mazdą fabryki w Władywostoku, z której Japończycy się wycofali po rosyjskiej inwazji. Fabryki wspólne z Fordem i Isuzu i zakład produkcji silników Zavolzhsky Engine Plant (ZMZ) też zawiesiły działalność z powodu braku zagranicznych komponentów.

Czytaj więcej

Wielkie plany rosyjskiego AvtoVAZ. Produkcja ponad pół miliona aut rocznie

Unia Europejska nałożyła na firmę UAZ sankcje dopiero 3 czerwca, po tym jak fabryka zaczęła dostarczać rosyjskiej armii pojazdy opancerzone Patriot , które są wykorzystywane na froncie ukraińskim. Tym samym odcięła Sollersowi dostawy. Jak podkreślił „Kommiersant” Szewców poczuł się zniechęcony kłopotami, jakie mają jego biznesy w Rosji i planuje zająć się innymi projektami. Gazeta przypomniała jednocześnie, że Szewcow przygotowywał się do odejścia z rosyjskiego biznesu samochodowego i zamierzał poświęcić się usługom logistycznym i nowym projektom, takim jak firmy zajmujące się wynajmem samochodów oraz ,wspólnie z RusHydro-— car- sharingowi

Kilka dni temu Wadim Szewcow przyznał, że jego pomysł na rozwój biznesu polegającego na ściąganiu do Rosji zaawansowanych technologii i budowanie joint-venture, w obecnych warunkach nie ma jakiejkolwiek przyszłości. Na poważnie myślał tez o wspólnych projektach z Chińczykami. Zdaniem rosyjskiego analityka z rynku motoryzacyjnego, Władimira Biespałowa w samym Sollerze odejście Szewcowa zmieni niewiele, ponieważ nowi właściciele od lat związani są z firmą. A on sam odchodząc zmniejszył ryzyko dla firmy, ponieważ jego stosunki z władzami nie zawsze były modelowe. Działalność wspólnych przedsięwzięć z Mazdą, Fordem i Isuzu będzie musiała zostać zawieszona, bo żadna z tych firm nie zamierza wznawiać produkcji w Rosji.

Czytaj więcej

Land Rover Defender 130: Osiem miejsc siedzących