Nowy system car-sharing w Paryżu

We wrześniu ruszy w Paryżu nowy system korzystania z samochodów na minuty „Moov"in. Paris by Renault", który zastąpi wycofywany Autolib

Aktualizacja: 23.07.2018 11:06 Publikacja: 23.07.2018 10:56

Nowy system car-sharing w Paryżu

Nowa usługę będą oferować producent pojazdów Renault i firma ich wynajmu Ada. Początkowo zostanie wprowadzone 120 samochodów elektrycznych — 100 Zoé i 20 Twizy — w 11. i 12. dzielnicy Paryża i w Clichy na północ od stolicy. Po pierwszym etapie testowania system będzie stopniowo zwiększany od stycznia 2019 w stołecznym regionie Ile-de-France. Na początku lipca Renault poinformował, że w przyszłym roku flota tych aut powinna przekroczyć 2 tysiące w Paryżu i w regionie Ile-de-France.

W ramach partnerstwa Renaulta z Ada pierwsza firma dostarczy pojazdy i zapewni ich serwisowanie, a druga przygotuje cyfrową aplikację pozwalającą na krótki wynajem, zajmie się ustawianiem pojazdów przy punktach lądowania i będzie pobierać opłaty na konto renaulta.

System „free floating" wybrany przez władze Paryża oznacza zostawianie wynajętych samochodów w dowolnym miejscu. Ada będzie je holować do punktów ładowania po wyczerpaniu się baterii, co pozwoli szybciej uruchomić cały system i korzystać ze stopniowo uruchamianych 6200 punktów ładowania Autolib, z których grupa Bolloré będzie zabierać swe sterowniki.

Organizacja Syndicat Autolib„ Vélib" métropole (SAVM) około stu gmin przegłosowała 21 czerwca wcześniejsze wypowiedzenie umowy z grupą Bolloré zawartej na okres 2011-23 r., bo jej członkowie odmówili zapłacenia 233 mln euro, czego domagał się bretoński biznesmen na pokrycie spodziewanych strat 293 mln jego sieci do 2023 r. System Autolib zaprzestanie działalności 31 lipca, ale 4 tys, szarych samochodzików zaczęło wcześniej znikać z paryskich ulic.

Chcąc je szybko zastąpić merostwo Paryża wybrało system „free floatinmg" i zwróciło się do kilku prywatnych inwestorów, którzy zapłacą po 300 euro rocznie od pojazdu za prawo zostawiania ich w dowolnych miejscach publicznych.

Oprócz Renaulta i Ady grupa PSA zapowiedziała na początku lipca rozmieszczenie w IV kwartale na terenie Ile-de-France floty 500 miejskich samochodów elektrycznych Citroen C-Zéro i Peugeot iOn w ramach nowej marki „Free2Move" usług mobilności. Marka jest już obecna w kilkunastu krajach z flotą ponad 65 tys. pojazdów: samochodów, skuterów i rowerów. Są też inni chętni, m. in. Ubeequo (Europcar), Zipcar (Avis) i zagraniczni producenci samochodów.

W Niemczech też

Volkswagen ogłosił również zamiar uruchomienia w 2019 r. usługi korzystania z samochodów na minuty w kilku miastach niemieckich odpowiadając na popyt ludzi, którzy nie chcą kupować czterech kółek. Na rynku niemieckim będzie konkurować z DriveNow i Car2Go BMW i Daimlera, które są w trakcie łączenia obu systemów.

Nowa usługa pojawi się od 2020 r. w kilku dużych miastach Europy, Ameryki Płn. i Azji, będzie można korzystać z samochodów marki VW.

Transport
Kiedy pierwszy samolot wyląduje na CPK? Wiceminister Maciej Lasek zdradza datę
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach