Na rynku finansowym obserwujemy nowy nurt myślenia: firmy zaczynają zwracać większą uwagę na problem społecznej odpowiedzialności. W większości branż na znaczeniu zyskuje idea zrównoważonego rozwoju. Odpowiedzialność i równowaga w biznesie oznaczają troskę o ludzi, w tym również troskę o przyszłe pokolenia. Ochrona środowiska, inwestycje w rozwój pracowników oraz dbałość o pasażerów – to priorytety w obszarze zrównoważonego rozwoju dla Miejskich Zakładów Autobusowych (MZA) przedstawione w najświeższym raporcie spółki zarządzanej przez miasto st. Warszawa.
Raport pod nazwą „Kierunek pasażer" to przykład do naśladowania dla innych firm. Do tej pory MZA przedstawiały tylko raporty finansowe, w tym roku po raz pierwszy zaprezentowano raport społeczny. – Jako jedni z pierwszych w Polsce w sektorze przedsiębiorstw komunalnych przedstawiamy obraz naszej organizacji z punktu widzenia przedsiębiorstwa odpowiedzialnego społecznie. Opublikowany raport dotyczący zrównoważonego rozwoju stawia przed nami cele i zadania, które konsekwentnie będziemy realizować – mówi Jan Kuźmiński, prezes MZA.
W 2017 roku z usług MZA skorzystało ponad 450 mln pasażerów. W trosce o środowisko największy przewoźnik publiczny w Polsce inwestuje w ekologiczny tabor. – Podjęliśmy decyzję o rezygnacji z oleju napędowego jako paliwa dla naszych nowych autobusów. Od teraz wszystkie autobusy, jakie mamy zamiar pozyskać, będą zero lub niskoemisyjne – informuje Kuźmiński. Do 2021 roku na ulicach Warszawy pojawi się kolejnych 130 autobusów elektrycznych. „Ekologiczny transport oddechem dla miasta" – brzmi hasło MZA. Autobusy warszawskie wzbogaciły się również o 1000 punktów Wi-FI dostępnych za darmo, a także 200 ładowarek USB dla pasażerów. Obecnie już 70 proc. pojazdów MZA wyposażonych jest w monitoring, co pomaga w utrzymaniu bezpieczeństwa, a 75 proc. posiada klimatyzację, co dało się odczuć podczas tegorocznych letnich upałów.
Miejskie Zakłady Autobusowe obsługują w Warszawie 193 linie autobusowe. – Czujemy współodpowiedzialność za rozwój miasta oraz jego wizerunek nie tylko w oczach mieszkańców, ale również odwiedzających nas gości i turystów. Chcemy, aby nasze pojazdy były punktualne, zadbane, bezpieczne – wyjaśnia prezes Marzena Myszkowska, członek zarządu MZA. Obecnie w stołecznej firmie pracuje prawie 5000 pracowników MZA, zdecydowana większość z nich to kierowcy, przeważają mężczyźni, ale w ostatnich latach firma obserwuje rosnące zainteresowanie kobiet tym zawodem. – Nieustannie inwestujemy w rozwój zawodowy naszej załogi. Tylko w zeszłym roku przeszkoliliśmy 2500 osób. Dzięki programom doszkalającym kierowców podnosimy poziom bezpieczeństwa pasażerów – deklaruje Myszkowska. Miejski transport w Warszawie należy do jednych z najbezpieczniejszych w Europie.
Twórcy raportu „Kierunek pasażer" przekonują, że dla firmy z tradycjami – Miejskie Zakłady Autobusowe za dwa lata będą obchodzić stulecie istnienia – pierwszy raport społeczny to krok milowy naprzód. – Uporządkowanie danych w formie raportu pomoże nam teraz w tworzeniu i realizowaniu kompleksowej strategii odpowiedzialnego biznesu dla Miejskich Zakładów Autobusowych – przyznaje Myszkowska. – Dynamiczny rozwój musi być zrównoważony, skoncentrowany na dobru społecznym oraz ochronie środowiska. Nasze działania wpisują się w cele Agendy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju 2030 przyjętej przez ONZ – dodaje. Czy tropem Miejskich Zakładów Autobusowych pójdą inne firmy dbające o transport publiczny w polskich miastach?