Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Czytaj, to co ważne.
Aktualizacja: 30.09.2018 15:34 Publikacja: 30.09.2018 12:59
Foto: AFP
W czwartek Komitet KE ds wewnętrznych sieci transportowych Unii (TEN-T) przyjął praktyczną decyzję dotyczącą projektu transbałtyckiej magistrali kolejowej Rail Baltica. Decyzja otwiera drogę do udostępnienia inwestycji unijnego finansowania. Decyzję TEN-T musi jeszcze zatwierdzić Komisja Europejska. - Decyzja dotyczy pięciu państw Unii - Finlandii, Estonii, Łotwy, Litwy i Polski, które bezpośrednio lub pośrednio uczestniczą w projekcie Rail Baltica. Decyzja przed jej przyjęciem została uzgodniona z tą piątką krajów - wyjaśnił koordynator projektu Kristian Kaunissaare, cytowany przez agencję LETA. Kaunissaare podkreślił że akceptacja KE ma dla projektu kluczowe znaczenie, ponieważ oznacza, że magistrala z Tallina, przez Rygę, Wilno, Kowno, Warszawę do Berlina, ma kluczowe znaczenie dla całej Unii. Według przedstawionych w 2017 r obliczeń konsultingowej firmy EY (dawny Ernst&Young), całkowity koszt budowy trasy kolejowej z torami o szerokości europejskiej (1435 mm) od Tallina przez Rygę, Kowno (z odnogą do Wilna) i do granicy z Polską ma kosztować 5,788 mld euro. Z tego 85 proc. to pieniądze z Unii a trzy republiki nadbałtyckie dołożą 1,154 mld euro. Eksperci obliczyli, że zysk socjalno-ekonomiczny z projektu wyniesie w sumie 16 mld euro. W kwocie tej są dochody z przewozów pasażerskich i towarowych, zmniejszenie poziomu zanieczyszczeń, itp. Natomiast rentowność poszczególnych operatorów kolejowych zależna będzie od ich umiejętności przyciągnięcia pasażerów i towarów. Pociągi mają kursować z prędkością maksymalną 240 km/h (pasażerskie) i 120 km/h (towarowe). Ceny biletów powinny być na poziomie 38 euro na trasie Ryga-Tallin (1 h i 55 min.) i Ryga-Wilno (2 h o 1 min) oraz 76 euro miedzy Tallinem a Wilnem (4 h 5 min). Polski odcinek Rail Baltica to linia E75 na odcinku Warszawa – Białystok – Ełk – Trakiszki – granica państwa z Litwą o długości ok. 340 km. Długość całego szlaku Rail Baltica między Warszawą a Tallinem wynosi ok. 1000 km. Szlak Rail Baltica na terenie Polski stanowi część korytarza transportowego Morze Północne – Bałtyk, który poprzez linię kolejową E20 łączy Polskę z Niemcami i państwami Beneluksu. Teraz projekt może już otrzymać dofinansowane z funduszu Connecting Europe Facility (CEF). Do dziś jedynym projektem który z tego skorzystał jest magistrala łącząca portugalską Evorę z hiszpańskim Madrytem.
Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Czytaj, to co ważne.
Niemiecka Grupa Lufthansy zaczyna potężną reorganizację. Mniej samodzielności dla przejętych linii. Zmiany zos...
Białorusini jako sukces komunikują zdjęcie amerykańskich sankcji na swojego narodowego przewoźnika - Belavię. To...
Boeing 737 MAX, który przyleciał do na krakowskie lotnisko Balice wypadł z pasa. Zatrzymał się na pasie zieleni....
Rosyjskiemu reżimowi udało się zarejestrować w Norwegii firmę ubezpieczeniową, która wystawiła fałszywe dokument...
Rosyjskie drony nad Polską i konieczność zamknięcia części polskiej przestrzeni powietrznej spowodowały niespodz...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas