Reklama
Rozwiń

Są unijne pieniądze na Rail Baltica

Bruksela podjęła decyzję, która umożliwia finansowanie budowy kolei Rail Baltica ze specjalnego funduszu Unii. Decyzja dotyczy Estonii, Finlandii, Litwy, Łotwy i Polski.

Aktualizacja: 30.09.2018 15:34 Publikacja: 30.09.2018 12:59

Są unijne pieniądze na Rail Baltica

Foto: AFP

W czwartek Komitet KE ds wewnętrznych sieci transportowych Unii (TEN-T) przyjął praktyczną decyzję dotyczącą projektu transbałtyckiej magistrali kolejowej Rail Baltica.  Decyzja otwiera drogę do udostępnienia inwestycji unijnego finansowania. Decyzję TEN-T musi jeszcze zatwierdzić Komisja Europejska. - Decyzja dotyczy pięciu państw Unii - Finlandii, Estonii, Łotwy, Litwy i Polski, które bezpośrednio lub pośrednio uczestniczą w projekcie Rail Baltica. Decyzja przed jej przyjęciem została uzgodniona z tą piątką krajów - wyjaśnił koordynator projektu Kristian Kaunissaare, cytowany przez agencję LETA. Kaunissaare podkreślił że akceptacja KE ma dla projektu kluczowe znaczenie, ponieważ oznacza, że magistrala z Tallina, przez Rygę, Wilno, Kowno, Warszawę do Berlina, ma kluczowe znaczenie dla całej Unii. Według przedstawionych w 2017 r obliczeń konsultingowej firmy EY (dawny Ernst&Young), całkowity koszt budowy trasy kolejowej z torami o szerokości europejskiej (1435 mm) od Tallina przez Rygę, Kowno (z odnogą do Wilna) i do granicy z Polską ma kosztować 5,788 mld euro. Z tego 85 proc. to pieniądze z Unii a trzy republiki nadbałtyckie dołożą 1,154 mld euro. Eksperci obliczyli, że zysk socjalno-ekonomiczny z projektu wyniesie w sumie 16 mld euro. W kwocie tej są dochody z przewozów pasażerskich i towarowych, zmniejszenie poziomu zanieczyszczeń, itp. Natomiast rentowność poszczególnych operatorów kolejowych zależna będzie od ich umiejętności przyciągnięcia pasażerów i towarów. Pociągi mają kursować z prędkością maksymalną 240 km/h (pasażerskie) i 120 km/h (towarowe). Ceny biletów powinny być na poziomie 38 euro na trasie Ryga-Tallin (1 h i 55 min.) i Ryga-Wilno (2 h o 1 min) oraz 76 euro miedzy Tallinem a Wilnem (4 h 5 min). Polski odcinek Rail Baltica to linia E75 na odcinku Warszawa – Białystok – Ełk – Trakiszki – granica państwa z Litwą o długości ok. 340 km. Długość całego szlaku Rail Baltica między Warszawą a Tallinem wynosi ok. 1000 km. Szlak Rail Baltica na terenie Polski stanowi część korytarza transportowego Morze Północne – Bałtyk, który poprzez linię kolejową E20 łączy Polskę z Niemcami i państwami Beneluksu. Teraz projekt może już otrzymać dofinansowane z funduszu Connecting Europe Facility (CEF). Do dziś jedynym projektem który z tego skorzystał jest magistrala łącząca portugalską Evorę z hiszpańskim Madrytem.

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Transport
Miliard euro zapłacili Rosjanie za części zamienne do airbusów i boeingów
Transport
Niemcy testują superszybkie pociągi. Jest nowy rekord prędkości
Transport
Pierwszy pociąg z Warszawy do Chorwacji dotarł do Rijeki
Transport
LOT i Lotnisko Chopina odzyskują pasażerów transferowych. Muszą zapełnić CPK
Transport
Złodzieje zablokowali pociągi Eurostar. Linia zaleca pasażerom odłożenie podróży
Transport
PKP Cargo zamierza pozbyć się zbędnych węglarek. Trafią na złom