Są unijne pieniądze na Rail Baltica

Bruksela podjęła decyzję, która umożliwia finansowanie budowy kolei Rail Baltica ze specjalnego funduszu Unii. Decyzja dotyczy Estonii, Finlandii, Litwy, Łotwy i Polski.

Aktualizacja: 30.09.2018 15:34 Publikacja: 30.09.2018 12:59

Są unijne pieniądze na Rail Baltica

Foto: AFP

W czwartek Komitet KE ds wewnętrznych sieci transportowych Unii (TEN-T) przyjął praktyczną decyzję dotyczącą projektu transbałtyckiej magistrali kolejowej Rail Baltica.  Decyzja otwiera drogę do udostępnienia inwestycji unijnego finansowania. Decyzję TEN-T musi jeszcze zatwierdzić Komisja Europejska. - Decyzja dotyczy pięciu państw Unii - Finlandii, Estonii, Łotwy, Litwy i Polski, które bezpośrednio lub pośrednio uczestniczą w projekcie Rail Baltica. Decyzja przed jej przyjęciem została uzgodniona z tą piątką krajów - wyjaśnił koordynator projektu Kristian Kaunissaare, cytowany przez agencję LETA. Kaunissaare podkreślił że akceptacja KE ma dla projektu kluczowe znaczenie, ponieważ oznacza, że magistrala z Tallina, przez Rygę, Wilno, Kowno, Warszawę do Berlina, ma kluczowe znaczenie dla całej Unii. Według przedstawionych w 2017 r obliczeń konsultingowej firmy EY (dawny Ernst&Young), całkowity koszt budowy trasy kolejowej z torami o szerokości europejskiej (1435 mm) od Tallina przez Rygę, Kowno (z odnogą do Wilna) i do granicy z Polską ma kosztować 5,788 mld euro. Z tego 85 proc. to pieniądze z Unii a trzy republiki nadbałtyckie dołożą 1,154 mld euro. Eksperci obliczyli, że zysk socjalno-ekonomiczny z projektu wyniesie w sumie 16 mld euro. W kwocie tej są dochody z przewozów pasażerskich i towarowych, zmniejszenie poziomu zanieczyszczeń, itp. Natomiast rentowność poszczególnych operatorów kolejowych zależna będzie od ich umiejętności przyciągnięcia pasażerów i towarów. Pociągi mają kursować z prędkością maksymalną 240 km/h (pasażerskie) i 120 km/h (towarowe). Ceny biletów powinny być na poziomie 38 euro na trasie Ryga-Tallin (1 h i 55 min.) i Ryga-Wilno (2 h o 1 min) oraz 76 euro miedzy Tallinem a Wilnem (4 h 5 min). Polski odcinek Rail Baltica to linia E75 na odcinku Warszawa – Białystok – Ełk – Trakiszki – granica państwa z Litwą o długości ok. 340 km. Długość całego szlaku Rail Baltica między Warszawą a Tallinem wynosi ok. 1000 km. Szlak Rail Baltica na terenie Polski stanowi część korytarza transportowego Morze Północne – Bałtyk, który poprzez linię kolejową E20 łączy Polskę z Niemcami i państwami Beneluksu. Teraz projekt może już otrzymać dofinansowane z funduszu Connecting Europe Facility (CEF). Do dziś jedynym projektem który z tego skorzystał jest magistrala łącząca portugalską Evorę z hiszpańskim Madrytem.

Złap mikołajkową okazję!

Czytaj dalej RP.PL.
Ciesz się dostępem do treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce. Rzetelne informacje, pogłębione analizy, komentarze i opinie. Treści, które inspirują do myślenia. Oglądaj, czytaj, słuchaj.
Transport
Europa łaskawsza dla spalinowców
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Transport
Rosja zbudowała 15 razy mniej samolotów pasażerskich niż chciał Putin
Transport
Strajk na budowie nadzorowanej przez Putina. Nie ma pieniędzy na wypłaty
Transport
Od najbliższej soboty pociągi pojadą szybciej na głównych trasach
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Transport
Rosyjskie tiry utknęły w Kazachstanie. Rośnie korupcja i straty