Prezes uprzedza: Atlantia może zbankrutować

Włoskiej grupie drogowej grozi bankructwo, jeśli rząd odbierze jej koncesję na autostrady i wypłaci mniejszą kompensatę — ostrzegł w wywiadzie jej prezes; dodał, że istnieje alternatywne wyjście

Publikacja: 05.01.2020 09:22

Prezes uprzedza: Atlantia może zbankrutować

Foto: Bloomberg

Atlantia zarządza przez swą filię Autostrade per l'Italia (ASPI) największą w kraju siecią płatnych autostrad o łącznej długości 3 tys. km. Od sierpnia 2018 jest mocno krytykowana przez rząd za zły nadzór nad wiaduktem w Genui, który zawalił się, powodując śmierć 43 osób.

Rząd pod naciskiem Ruchu 5 Gwiazd rozważa odebranie jej koncesji, ostatnio przyjął uchwałę o mniejszej kompensacie przy wcześniejszym wypowiadaniu umów z operatorami autostrad, jeśli nie dotrzymują swych zobowiązań kontraktowych.

- W razie odebrania koncesji i mniejszej wypłaty grozi nam bankructwo, bo mamy otwarte linie kredytowe na 10,5 mld euro — powiedział dziennikowi „Corriere della Sera" prezes Atlantii, Roberto Tomasi — Potrzebujemy umowy, która połączy interes publiczny, prawa prowadzących działalność gospodarczą i rządy prawa. Taka umowa jest możliwa i należy ją osiągnąć w interesie 7 tys. pracowników Atlantii, wszystkich udziałowców i generalnie Włochów — cytuje Reuter.

Brak zgody na niższe myto

Tomasi nie chciał odnieść się do informacji dziennika, że Atlantia zaproponowała resortowi transportu ok. 2 mld euro za odbudowę wiaduktu w Genui, wypłatę odszkodowania władzom miasta i sfinansowanie nowych inwestycji, ale odrzucił postulat obniżenia stawek myta o 5 proc. w najbliższych latach. — Mogę jedynie powiedzieć, że jesteśmy gotowi kontynuować dyskusję z rządem dla uniknięcia zniszczenia części dziedzictwa przemysłowego tego kraju — powiedział.

Resort transportu po nadzwyczajnym posiedzeniu w minionym tygodniu w związku z zawaleniem się części dachu tunelu autostrady w Genui zarządzanym też przez Autostrade ogłosił zamrożenie stawek myta w 2020 r.

Tomasi powiedział, że Atlantia jest gotowa rozmawiać o systemie poboru opłat wiążącym ich podwyżki ze zrealizowanymi inwestycjami, a nie zależnych od zwykłego planowania. Rząd zablokował podwyżki do czasu przyjęcia przez operatorów autostrad planów zgodnych z nowym systemem. Atlantia przedstawi w styczniu nowy biznesplan do 2023 r. dotyczący prac badawczo-rozwojowych, nowych modeli zarządzania i wprowadzania technologii cyfrowej.

Śmieciowy status Atlantii

Groźba odebrania Atantii koncesji na autostrady i polityczna presja na tę firmę sprawiły, że agencja ratingowa Moody's obniżyła drugi raz w ciągu miesiąca ocenę wiarygodności kredytowej tej spółki o jeden stopień do Ba2, po pozbawieniu jej statusu nadającej się do inwestowania. Ocena wiarygodności filii zmalała do poziomu śmieciowego Ba 1 z Baa3, po obniżeniu oceny miesiąc wcześniej. Nowe noty mogą ulec dalszemu obniżeniu.

Atlantia zarządza przez swą filię Autostrade per l'Italia (ASPI) największą w kraju siecią płatnych autostrad o łącznej długości 3 tys. km. Od sierpnia 2018 jest mocno krytykowana przez rząd za zły nadzór nad wiaduktem w Genui, który zawalił się, powodując śmierć 43 osób.

Rząd pod naciskiem Ruchu 5 Gwiazd rozważa odebranie jej koncesji, ostatnio przyjął uchwałę o mniejszej kompensacie przy wcześniejszym wypowiadaniu umów z operatorami autostrad, jeśli nie dotrzymują swych zobowiązań kontraktowych.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zagłuszanie sygnału GPS - poważny problem dla lotnictwa
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej