Atlantia bliżej utraty koncesji na autostrady

Zawalenie się części dachu tunelu autostrady pod Genuą może doprowadzić do utraty przez Atlantię koncesji na płatne autostrady we Włoszech. Rząd ma podjąć decyzję w najbliższych dniach

Aktualizacja: 04.01.2020 17:55 Publikacja: 04.01.2020 08:03

Atlantia bliżej utraty koncesji na autostrady

Foto: Bloomberg

Los koncesji dla firmy kontrolowanej przez rodzinę Benettonów stał się niepewny od czasu zawalenia się w sierpniu 2018 dwóch przęseł wiaduktu w Genui. Zginęły wtedy 43 osoby.

Wiaduktem zarządzała filia Atlantii, L'Autostrade per l'Italia (ASPI). W tym tygodniu doszło do kolejnej katastrofy drogowej, zawalenia się części dachu tunelu autostrady pod Genuą, także będącego w gestii tej filii.

Wiceminister transportu, Ginacarlo Cancelleri z koalicyjnego ugrupowania Ruch 5 Gwiazd, które od początku konsekwentnie żąda odebrania Atlantii koncesji, oświadczył w wywiadzie dla dziennika „La Stampa", że teraz ta firma nie ma już żadnego alibi i rząd będzie musiał pozbawić ASPI umowy ze skarbem państwa.

— Powtarzam: musimy dać silny sygnał. Co jeszcze musi zawalić się, abyśmy zrozumieli, że ci ludzie nie działają ze zdrowym rozsądkiem — cytuje go Reuter. Wiceminister dodał, że rząd nie ma zamiaru nacjonalizować sieci włoskich autostrad, a raczej przekazać je „przedsiębiorcom, którzy zechcą dotrzymywać podpisanych kontraktów".

ASPI jest jednym z 26 operatorów płatnych autostrad, zarządza siecią nieco ponad 3 tys. km tych dróg.

Przywódca Ruchu, Luigi Di Maio powiedział kilka dni temu, że nowo przyjęta uchwala rządu przewidująca mniej kosztowne wypowiadanie umów jest pierwszym krokiem pozwalającym władzom w Rzymie odebrać ASPI koncesję. Taka decyzja będzie teraz kosztować państwo 8 mld euro a nie 23 mld. Nowa uchwala przewiduje także, że państwowa firma drogowa ANAS będzie tymczasowo zarządzać autostradą w razie odebrania komuś koncesji na nią.

Osoba związana z ASPI powiedziała w grudniu, że utrata koncesji bez odszkodowania może doprowadzić do niedotrzymania terminów spłaty 16 mld euro długu przez nią i przez firmę matkę, Atlantię.

Los koncesji dla firmy kontrolowanej przez rodzinę Benettonów stał się niepewny od czasu zawalenia się w sierpniu 2018 dwóch przęseł wiaduktu w Genui. Zginęły wtedy 43 osoby.

Wiaduktem zarządzała filia Atlantii, L'Autostrade per l'Italia (ASPI). W tym tygodniu doszło do kolejnej katastrofy drogowej, zawalenia się części dachu tunelu autostrady pod Genuą, także będącego w gestii tej filii.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
PKP Cargo traci udziały w polskim rynku
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Transport
W Afryce Rosja zbuduje swoje porty. Znane są potencjalne lokalizacje
Transport
Ruszyły inwestycje w Modlinie. Lotnisko planuje duże zmiany
Transport
Kapitan LOT-u oświadczył się stewardesie podczas rejsu. Wzruszająca scena
Transport
Turkish Airlines wyrzucają Rosjan z samolotów. Kreml przyznaje: Problem jest poważny