Reklama

Atlantia bliżej utraty koncesji na autostrady

Zawalenie się części dachu tunelu autostrady pod Genuą może doprowadzić do utraty przez Atlantię koncesji na płatne autostrady we Włoszech. Rząd ma podjąć decyzję w najbliższych dniach

Aktualizacja: 04.01.2020 17:55 Publikacja: 04.01.2020 08:03

Atlantia bliżej utraty koncesji na autostrady

Foto: Bloomberg

Los koncesji dla firmy kontrolowanej przez rodzinę Benettonów stał się niepewny od czasu zawalenia się w sierpniu 2018 dwóch przęseł wiaduktu w Genui. Zginęły wtedy 43 osoby.

Wiaduktem zarządzała filia Atlantii, L'Autostrade per l'Italia (ASPI). W tym tygodniu doszło do kolejnej katastrofy drogowej, zawalenia się części dachu tunelu autostrady pod Genuą, także będącego w gestii tej filii.

Wiceminister transportu, Ginacarlo Cancelleri z koalicyjnego ugrupowania Ruch 5 Gwiazd, które od początku konsekwentnie żąda odebrania Atlantii koncesji, oświadczył w wywiadzie dla dziennika „La Stampa", że teraz ta firma nie ma już żadnego alibi i rząd będzie musiał pozbawić ASPI umowy ze skarbem państwa.

— Powtarzam: musimy dać silny sygnał. Co jeszcze musi zawalić się, abyśmy zrozumieli, że ci ludzie nie działają ze zdrowym rozsądkiem — cytuje go Reuter. Wiceminister dodał, że rząd nie ma zamiaru nacjonalizować sieci włoskich autostrad, a raczej przekazać je „przedsiębiorcom, którzy zechcą dotrzymywać podpisanych kontraktów".

ASPI jest jednym z 26 operatorów płatnych autostrad, zarządza siecią nieco ponad 3 tys. km tych dróg.

Reklama
Reklama

Przywódca Ruchu, Luigi Di Maio powiedział kilka dni temu, że nowo przyjęta uchwala rządu przewidująca mniej kosztowne wypowiadanie umów jest pierwszym krokiem pozwalającym władzom w Rzymie odebrać ASPI koncesję. Taka decyzja będzie teraz kosztować państwo 8 mld euro a nie 23 mld. Nowa uchwala przewiduje także, że państwowa firma drogowa ANAS będzie tymczasowo zarządzać autostradą w razie odebrania komuś koncesji na nią.

Osoba związana z ASPI powiedziała w grudniu, że utrata koncesji bez odszkodowania może doprowadzić do niedotrzymania terminów spłaty 16 mld euro długu przez nią i przez firmę matkę, Atlantię.

Transport
LOT rośnie szybciej niż konkurencja. Ale problemów nie brakuje
Transport
Wielkie zmiany w Lufthansie. Najważniejsze decyzje pod jednym dachem
Transport
Amerykanie znieśli sankcje na białoruską Belavię. Co to znaczy?
Transport
Samolot Enter Air wypadł z pasa na lotnisku w Balicach
Transport
Norweski przekręt. Flota cieni rejestrowana na firmę z Oslo
Reklama
Reklama