Szansa na budowę magistrali kolejowej w Malezji

Malezja i Chiny zakończą na początku kwietnia rozmowy o realizacji magistrali kolejowej za 20 mld dolarów, zawieszonej od lipca 2018 - podał negocjator malezyjski.

Aktualizacja: 25.03.2019 20:50 Publikacja: 25.03.2019 20:46

Szansa na budowę magistrali kolejowej w Malezji

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Nowe rozmowy o zmianie warunków mogą zapewnić Malezji oszczędności ponad 10 mld ringgitów (2,5 mld dolarów) - poinformował w lokalnym kanale tv Daim Zainuddin. - Rozmawiali tu ze mną dwa tygodnie temu i zaprosili mnie do Chin na sfinalizowanie rozmów - powiedział.

Chińczycy zaprosili Malezyjczyków do złożenia wizyty 2 kwietnia, aby można było zakończyć w pierwszym tygodniu kwietnia negocjacje dotyczące Linii Kolejowej Wschodniego Wybrzeża (ECRL) - podał Reuter z Kuala Lumpur. Chodzi o magistralę o długości 688 km z Tumpat w stanie Kelantan do Port Klang w Selangor, łączącej oba wybrzeża kraju i największe porty. Podróż na tej trasie zajmie ok. 4 godzin.

Z magistrali ma korzystać 5,4 mln podróżnych rocznie. przewozy ładunków wyniosą 53 mln ton rocznie koło 2030 r., magistrala da pracę 80 tysiącom ludzi, a PKB trzech stanów wschodniego wybrzeża zwiększy się o 1,5 proc. - ocenia portal railway-technology.com

Realizacja magistrali została jednak zagrożona po dojściu w maju do władzy premiera Mahathira Mohammada, który zapowiedział renegocjowanie warunków umowy z Chinami albo anulowanie jego zdaniem nieuczciwych projektów chińskich, na które zgodził się jego poprzednik, Najib Razak.

Poprzedni premier podpisał podczas wizyty w Chinach w 2017 r. 14 listów intencyjnych dotyczących różnych projektów na łączną sumę 34 mld dolarów. Samą magistralę uznał za projekt zmieniający warunki gry i stan umysłów. - ECRL nada też ton rozwojowi gospodarki, wpłynie dodatnio na sytuację społeczną w stanach wschodniego wybrzeża - powiedział podczas uroczystego rozpoczęcia budowy dworca w KotaSas.

Gigantyczne koszty, brak przejrzystości z zawarciem umowy z Chinami (bez przetargów) i groźba dużego zadłużenia kraju sprawiły, że prace wstrzymano. Projekt miał być finansowany w 85 proc. przez chiński Exim Bank w formie preferencyjnego kredytu o stopie 3,25 proc. i w pozostałych 15 procentach przez islamskie obligacje malezyjskich banków inwestycyjnych. Chińczycy zaproponowali zmniejszenie kosztów niemal o połowę, aby uratować projekt. Ma być realizowany w 2 etapach, obiecali też zatrudnić co najmniej 30 proc. miejscowych podwykonawców.

Dostęp na ROK tylko za 79zł z Płatnościami powtarzalnymi BLIK

Jak zmienia się Polska, Europa i Świat? Wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i historia w jednym miejscu i na wyciągnięcie ręki.
Subskrybuj i bądź na bieżąco!
Transport
Efekt wojny Izraela z Iranem. Tysiące Rosjan koczują na arabskich lotniskach
Transport
Podróże na Bliski Wschód coraz bardziej ryzykowne
Transport
Indyjskie Dreamlinery zostały na ziemi do przeglądu
Transport
20-letnia prognoza Boeinga: mniejszy wzrost przewozu, ale popyt na samoloty skoczy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Transport
Salon lotniczy w Paryżu. W cieniu konfliktu i katastrofy