Już za 19 zł miesięcznie przez rok
Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Czytaj, to co ważne.
Aktualizacja: 25.03.2019 20:50 Publikacja: 25.03.2019 20:46
Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz
Nowe rozmowy o zmianie warunków mogą zapewnić Malezji oszczędności ponad 10 mld ringgitów (2,5 mld dolarów) - poinformował w lokalnym kanale tv Daim Zainuddin. - Rozmawiali tu ze mną dwa tygodnie temu i zaprosili mnie do Chin na sfinalizowanie rozmów - powiedział.
Chińczycy zaprosili Malezyjczyków do złożenia wizyty 2 kwietnia, aby można było zakończyć w pierwszym tygodniu kwietnia negocjacje dotyczące Linii Kolejowej Wschodniego Wybrzeża (ECRL) - podał Reuter z Kuala Lumpur. Chodzi o magistralę o długości 688 km z Tumpat w stanie Kelantan do Port Klang w Selangor, łączącej oba wybrzeża kraju i największe porty. Podróż na tej trasie zajmie ok. 4 godzin.
Z magistrali ma korzystać 5,4 mln podróżnych rocznie. przewozy ładunków wyniosą 53 mln ton rocznie koło 2030 r., magistrala da pracę 80 tysiącom ludzi, a PKB trzech stanów wschodniego wybrzeża zwiększy się o 1,5 proc. - ocenia portal railway-technology.com
Realizacja magistrali została jednak zagrożona po dojściu w maju do władzy premiera Mahathira Mohammada, który zapowiedział renegocjowanie warunków umowy z Chinami albo anulowanie jego zdaniem nieuczciwych projektów chińskich, na które zgodził się jego poprzednik, Najib Razak.
Poprzedni premier podpisał podczas wizyty w Chinach w 2017 r. 14 listów intencyjnych dotyczących różnych projektów na łączną sumę 34 mld dolarów. Samą magistralę uznał za projekt zmieniający warunki gry i stan umysłów. - ECRL nada też ton rozwojowi gospodarki, wpłynie dodatnio na sytuację społeczną w stanach wschodniego wybrzeża - powiedział podczas uroczystego rozpoczęcia budowy dworca w KotaSas.
Gigantyczne koszty, brak przejrzystości z zawarciem umowy z Chinami (bez przetargów) i groźba dużego zadłużenia kraju sprawiły, że prace wstrzymano. Projekt miał być finansowany w 85 proc. przez chiński Exim Bank w formie preferencyjnego kredytu o stopie 3,25 proc. i w pozostałych 15 procentach przez islamskie obligacje malezyjskich banków inwestycyjnych. Chińczycy zaproponowali zmniejszenie kosztów niemal o połowę, aby uratować projekt. Ma być realizowany w 2 etapach, obiecali też zatrudnić co najmniej 30 proc. miejscowych podwykonawców.
Jak zmienia się świat i Polska. Jak wygląda nowa rzeczywistość polityczna po wyborach prezydenckich. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Czytaj, to co ważne.
Piloci Lufthansy w najbliższych dniach zdecydują o strajku, ale już 6 września pojawią się zakłócenia we Włoszec...
Michael O’Leary zapowiedział wyższe bonusy dla swoich pracowników. Mogą zarobić więcej, jeśli bardziej przyłożą...
Największy francuski związek zawodowy kontrolerów ruchu lotniczego zapowiedział 24-godzinny strajk 18 i 19 wrześ...
Jedynie 0,6 proc. przesyłek nie zostało przez klientów w Polsce odebranych, co jest wynikiem rekordowym w region...
Od początku 2026 roku w Grupie Lufthansy dojdzie do wielkich zmian. Swiss, Austrian Airlines i Brussels Airlines...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas