MAXgate: Boeingowi grożą miliardowe koszty

Boeing może być zmuszony do zaksięgowania kolejnych odpisów na miliardy dolarów - stwierdziły dwa biura brokerskie po ostatnich wydarzeniach dotyczących uziemionych MAXów, które wywołały wątpliwości co do czasu powrotu tych samolotów do pracy.

Aktualizacja: 21.10.2019 16:59 Publikacja: 21.10.2019 16:40

MAXgate: Boeingowi grożą miliardowe koszty

Foto: AFP

Credit Suisse i UBS obniżyły rekomendacje dla akcji koncernu po informacjach z piątku 18 października o wymianie korespondencji 2 pracowników stwierdzających, że system zapobiegający przeciągnięciu działał niekonsekwentnie podczas testów przed wejściem tego samolotu do eksploatacji.

Te rewelacje są nowym wyzwaniem dla Boeinga, który od czasu drugiej katastrofy w Etiopii stracił na giełdzie 18 proc., po uziemieniu MAXów zaksięgował 8 mld dolarów strat, a teraz jego akcje straciły dalsze 2 proc. w obrocie przed sesją - podał Reuter.

Koncern produkuje w dalszym ciągu te samoloty, choć w mniejszym rytmie, ale brokerzy uważają, że rośnie możliwość zatrzymania całkowicie ich produkcji. - Dostrzegamy rosnące ryzyko, że urząd lotnictwa FAA nie zatwierdzi w listopadzie lotu na certyfikację i nie zniesie w grudniu nakazu uziemienia tych samolotów - stwierdził analityk z UBS, Myles Walton i obniżył rekomendację dla akcji koncernu z kupuj do neutralnej. Ponadto obniżył ich cenę docelową o 95 dolarów do 375 z powodu wzrostu "prawdopodobieństwa przerwy w systemie produkcji B737 MAX" na skutek opóźnienia ich powrotu do latania.

Credit Suisse, który od lipca 2017 oceniał akcje Boeinga na "outperform"  obniżył rekomendację do neutralnej i cenę docelową o 93 dolary do 323 dolarów, o 6 proc. poniżej ceny zamknięcia 344 z piątku.

Prawdopodobne odroczenie powrotu MAXów do służby do lutego 2020 i zatrzymanie produkcji może kosztować koncern dodatkowe 3,2 mld dolarów w ciągu tych 4 miesięcy, poza 5,6 miliardami odpisanymi dotychczas - uznał analityk Robert Spingarn.

- British Airways może zostać zmuszona do urlopowania albo zwolnienia części personelu związanego z MAXami. To może spowodować spadek wydajności pracy, kiedy MAXy wrócą do rozkładu. Widzieliśmy konsekwencje takich wydarzeń w przemyśle stoczniowym, to może być bardzo przykre - stwierdził

UBS obniżył także rekomendację z kupuj do neutralnej akcji największego dostawcy Boeinga, Spirit Aerosystems oraz cenę  docelową jego akcji do 88 z 92 dolarów z powodu możliwego ograniczenia produkcji.

Credit Suisse i UBS obniżyły rekomendacje dla akcji koncernu po informacjach z piątku 18 października o wymianie korespondencji 2 pracowników stwierdzających, że system zapobiegający przeciągnięciu działał niekonsekwentnie podczas testów przed wejściem tego samolotu do eksploatacji.

Te rewelacje są nowym wyzwaniem dla Boeinga, który od czasu drugiej katastrofy w Etiopii stracił na giełdzie 18 proc., po uziemieniu MAXów zaksięgował 8 mld dolarów strat, a teraz jego akcje straciły dalsze 2 proc. w obrocie przed sesją - podał Reuter.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Transport
Gorszy kwartał Lufthansy (strajki) i Air France-KLM
Transport
Rosyjscy hakerzy znów w akcji. Finnair wstrzymuje loty
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił