LOT wznawia rejsy po kraju. Duże zainteresowanie

Od poniedziałku, 1 czerwca po 2,5 miesięcznej przerwie wystartowały samoloty LOT-u do pierwszych rejsów krajowych. Na razie LOT łączy 8 portów i wykonuje po 30 rejsów dziennie.

Aktualizacja: 01.06.2020 14:38 Publikacja: 01.06.2020 13:47

LOT wznawia rejsy po kraju. Duże zainteresowanie

Foto: materiały prasowe

Polski przewoźnik od dzisiaj lata z Warszawy do Krakowa, Rzeszowa, Gdańska, Wrocławia, Zielonej Góry, Poznania i Szczecina oraz z Krakowa do Gdańska.

— Zaczynamy powoli, przyglądamy się rezerwacjom. Nie liczymy na lawinę pasażerów, tym bardziej, że z założenia każdy nasz samolot może być wypełniony nie więcej niż w połowie, ponieważ musimy utrzymywać odpowiednie odstępy między pasażerami — mówi Rafał Milczarski, prezes LOT-u.

Czytaj także:  Znów będzie można latać. Co czeka pasażerów? 

Ale na pierwsze poniedziałkowe rejsy było zaskakująco dużo chętnych, podróżowało sporo rodzin z małymi dziećmi, dla których podróż pociągiem np. z Warszawy do Szczecina jest bardzo uciążliwa, zaś bilety kupione z odpowiednim wyprzedzeniem mają ceny porównywalne z biletami kolejowymi. W rejsach z Warszawy do Krakowa i Szczecina oraz Wrocławia widać było w poniedziałek także wyraźnie pasażerów biznesowych.

Kiedy będziemy mogli polecieć za granicę? — Taką decyzję podejmie Główny Inspektorat Sanitarny, który oceni tempo wychodzenia Polski z pandemii koronawirusa. No i oczywiście muszą zostać otwarte polskie granice – mówi Piotr Samson, prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, który był pasażerem pierwszego rejsu LOT-u (do Szczecina).

— Jestem dobrej myśli, kiedy widziałem dzisiaj na lotnisku, jak karni i odpowiedzialni są pasażerowie i jak dobrze są przygotowani pracownicy lotniska i LOT-u — dodał.

A dokąd? Zdaniem Jacka Sasina, wicepremiera i ministra aktywów państwowych, na początek będą możliwe rejsy do krajów Międzymorza — czyli Litwy, Łotwy, Estonii, Czech, Chorwacji, Rumunii, Słowenii, Austrii, Bułgarii oraz na Węgry i na Słowację. — Wiadomo jednak, że siatka LOT-u będzie się odbudowywała powoli — dodał.

Szef MAP nie ukrywał, że państwo gotowe jest wesprzeć LOT w tej trudnej sytuacji, tak jak to zrobiły inne rządy. Wcześniej jednak LOT musi sam zadbać o cięcie kosztów. — W żadnym wypadku nie zamierzamy pozostawić LOT-u i lotnisk w tak ciężkim momencie. Zachęcam jednak zarząd LOT-u, żeby podjął te działania, które spowodują, że stałe koszty ponoszone przez LOT w okresie kiedy linia nie może normalnie funkcjonować, będą zminimalizowane. To są również działania podjęte w porozumieniu z partnerami społecznymi, dotyczące sposoby zatrudnienia, wynagrodzeń i wymiaru czasu pracy. To jest znaczna część kosztów. Chodzi również o koszty zewnętrzne, w tym wynegocjowanie umów leasingowych — tłumaczył wicepremier Sasin. — I dopiero w dalszej kolejności będziemy rozmawiać o tym niezbędnym wsparciu, ale jego wysokość jest w tej chwili bardzo trudna do określenia – dodał wicepremier.

A co się zmieniło na lotniskach i na pokładach samolotów? Trzeba się będzie przyzwyczaić, przynajmniej na jakiś czas do konieczności utrzymywania dystansu dzielącego nas od innych pasażerów. W warszawskim porcie Chopina, tak samo jak i w mniejszych portach regionalnych, na podłogach i w poczekalniach jest dokładnie wyznaczone, w jakiej odległości od siebie powinni znajdować się od siebie pasażerowie i nie ma tutaj żadnych wątpliwości. Do samolotów będziemy teraz wsiadać strefami. Strefa trzecia – najbardziej oddalona od wejścia będzie wypełniana jako pierwsza. Zmieniły się również komunikaty pokładowe, w których szefowa pokładu podkreśla konieczność ponownego założenia maseczki po każdym posiłku oraz jej zdejmowania wówczas, gdyby okazało się konieczne skorzystanie z masek tlenowych automatycznie wyskakujących w razie awarii. W kieszeniach foteli są jedynie materiały informacyjne o wyjściach awaryjnych, nie ma natomiast magazynu pokładowego i cennika sprzedaży pokładowej.

Transport
CPK przyspieszy wypłatę odszkodowań za wywłaszczenia
Transport
Dassault Aviation ma co robić. Rafale Marine dla Indii
Transport
Spirit AeroSystems wraca do Boeinga, ale Airbus przejmie dział cywilny
Transport
Chiny chcą się porozumieć z USA. Cła Donalda Trumpa biją w ich linie lotnicze
Materiał Promocyjny
Tech trendy to zmiana rynku pracy
Transport
Rosjanie przestali kupować nowe auta. Są za drogie, jakość szwankuje, a strach narasta