Przyspieszają pociągi na Dolnym Śląsku

Blisko 2,5 miliarda złotych wyda kolej w najbliższych latach na poprawę funkcjonowania pociągów na Dolnym Śląsku. W sumie prace związane z podstawowymi projektami finansowanymi, z perspektywy 2014-2020, mają być prowadzone na ok. 400 kilometrach linii kolejowych.

Publikacja: 20.02.2015 13:22

Przyspieszają pociągi na Dolnym Śląsku

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz

Kluczowe przedsięwzięcia finansowane będą z trzech źródeł. W ramach projektu CEF (Connecting Europe Facility - Łącząc Europę) modernizowana będzie trasa z Opola Groszowic poprzez Jelcz do Wrocławia Brochów oraz trasa Węgliniec-Zgorzelec. Z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko finansowane będą roboty na linii Kluczbork – Oleśnica - Wrocław Mikołajów oraz na liniach Wrocław – Głogów - Zielona Góra i Legnica - Rudna Gwizdanów. Z kolei w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego zostanie zmodernizowana trasa z Jeleniej Góry do Zgorzelca oraz z Jelcza Miłoszyce do stacji Wrocław Osobowice.

Według pełnomocnika zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych ds. inwestycji, Marcina Mochockiego, dzięki kolejnym projektom Dolny Śląsk zyska sieć kolejową bardziej zintegrowaną i dostosowaną do potrzeb pasażerów i przewoźników towarowych. - Wykorzystamy doświadczenie minionej perspektywy UE, by sprawniej prowadzić projekty z wykorzystaniem środków unijnych – zapowiada Mochocki.

Już teraz na dolnośląskich liniach kolejowych wdrażane są nowoczesne systemy kierowania ruchem. Tego typu projekty realizowane na odcinkach Legnica – Węgliniec - Bielawa Dolna oraz Legnica – Wrocław – Opole warte są ponad 220 mln zł.

Najważniejsze projekty realizowane na Dolnym Śląsku w ostatnich latach to, modernizacja linii Wrocław – Poznań na odcinku Wrocław granica woj. dolnośląskiego (wartość inwestycji to 1,3 mld) i poprawa stanu linii Wrocław - Wałbrzych – Jelenia Góra (wydano ponad 400 mln zł). W ramach RPO modernizowano odcinki na trasie Kłodzko – Kudowa Zdrój oraz Jelenia Góra - Szklarska Poręba.

Natomiast w tym roku się kończy się modernizacja peronów na stacjach Jelenia Góra Zachodnia i Piechowice w ramach Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej.

Inwestycje kolejowe w całym kraju sięgną w tym roku wartości 9 mld złotych. W ubiegłym roku PKP PLK wydały ponad 7 mld zł na inwestycje i 2 mld zł na utrzymanie i remonty. Zmodernizowano ponad 1300 kilometrów torów, około 200 peronów. Szybszy przejazd umożliwia także ponad blisko 1400 zmodernizowanych mostów, wiaduktów i przejazdów kolejowo-drogowych oraz 1500 nowych rozjazdów.

Dzięki tym inwestycjom skrócił się czas przejazdu także na terenie Dolnego Śląska. Obecnie przejazd do Warszawy trwa 3 godziny i 42 minuty. Szybciej jeżdżą pociągi na zmodernizowanych liniach do Wałbrzycha, Jeleniej Góry, Opola, Jelcza Laskowic, a także do Obornik Śląskich.

Transport
NATO nie pojedzie koleją. Rail Baltica poważnie opóźniona
Transport
Pilot wywołał pożar w samolocie British Airways, bo pomylił lewą rękę z prawą
Transport
Wojna lotnicza? Bruksela grozi cłami Boeingowi
Transport
Uber ma kłopoty. Wyniki rozczarowały, najniższy wzrost od czasów pandemii
Transport
Donald Trump nie da pieniędzy na szybką kolej w Kalifornii