Kluczowe przedsięwzięcia finansowane będą z trzech źródeł. W ramach projektu CEF (Connecting Europe Facility - Łącząc Europę) modernizowana będzie trasa z Opola Groszowic poprzez Jelcz do Wrocławia Brochów oraz trasa Węgliniec-Zgorzelec. Z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko finansowane będą roboty na linii Kluczbork – Oleśnica - Wrocław Mikołajów oraz na liniach Wrocław – Głogów - Zielona Góra i Legnica - Rudna Gwizdanów. Z kolei w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego zostanie zmodernizowana trasa z Jeleniej Góry do Zgorzelca oraz z Jelcza Miłoszyce do stacji Wrocław Osobowice.
Według pełnomocnika zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych ds. inwestycji, Marcina Mochockiego, dzięki kolejnym projektom Dolny Śląsk zyska sieć kolejową bardziej zintegrowaną i dostosowaną do potrzeb pasażerów i przewoźników towarowych. - Wykorzystamy doświadczenie minionej perspektywy UE, by sprawniej prowadzić projekty z wykorzystaniem środków unijnych – zapowiada Mochocki.
Już teraz na dolnośląskich liniach kolejowych wdrażane są nowoczesne systemy kierowania ruchem. Tego typu projekty realizowane na odcinkach Legnica – Węgliniec - Bielawa Dolna oraz Legnica – Wrocław – Opole warte są ponad 220 mln zł.
Najważniejsze projekty realizowane na Dolnym Śląsku w ostatnich latach to, modernizacja linii Wrocław – Poznań na odcinku Wrocław granica woj. dolnośląskiego (wartość inwestycji to 1,3 mld) i poprawa stanu linii Wrocław - Wałbrzych – Jelenia Góra (wydano ponad 400 mln zł). W ramach RPO modernizowano odcinki na trasie Kłodzko – Kudowa Zdrój oraz Jelenia Góra - Szklarska Poręba.
Natomiast w tym roku się kończy się modernizacja peronów na stacjach Jelenia Góra Zachodnia i Piechowice w ramach Jeleniogórskiej Kolei Aglomeracyjnej.