Szybciej przez Most Gdański

Już w przyszłym roku przez Most Gdański w Warszawie szybciej pojadą pociągi. PKP Polskie Linie Kolejowe uruchomiły przetarg na remont obiektu.

Publikacja: 23.02.2015 17:41

Most Gdański

Most Gdański

Foto: Fotorzepa/Krzysztof Skłodowski

Inwestycja jest jedną z kluczowych dla planowanej modernizacji stołecznej linii średnicowej.

W planie robót znalazła się wymiana szyn, mostownic, naprawa elementów mocujących oraz blach przeciwpożarowych. Wymienione zostaną tory dojazdowe za i przed mostem. Wymienione zostaną także elementy sieci trakcyjnej. W ramach inwestycji zostaną odnowione filary Mostu Gdańskiego, a jego przęsła zostaną pokryte nową powłoką antykorozyjną. Remont sprawi, że prędkość maksymalna przejeżdżających przez most pociągów zostanie podwyższona z 40 do 60 km/h.

W czasie prac zabezpieczane będą wszystkie urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Roboty prowadzone będą na jednym lub drugim torze naprzemiennie. W tym czasie po wolnym torze przejeżdżać będą pociągi.

Most Gdański ma pół kilometra długości. Składa się z dwóch części: kolejowej i drogowo-tramwajowej. Usytuowany jest na linii kolejowej nr 20 Warszawa Główna Towarowa – Warszawa Praga. Każdego dnia przejeżdża nim blisko około 130 pociągów pasażerskich oraz 40 pociągów towarowych.

Remont mostu jest częścią prac na warszawskim węźle kolejowym, które mają zwiększyć przepustowość linii na czas remontu trasy średnicowej. Obecnie trwa projektowanie dwóch linii: Warszawa Zachodnia – Warszawa Gdańska i Warszawa Gołąbki – Warszawa Gdańska. - Uwzględniamy dostosowanie ich do zwiększonego ruchu aglomeracyjnego. Warszawa Gdańska musi być przygotowana do zwiększonej liczby pociągów, by korzystać z tej stacji podczas późniejszej modernizacji linii średnicowej – tłumaczy rzecznik PKP PLK, Mirosław Siemieniec.

Stacja Warszawa Gdańska będzie wtedy obsługiwała ruch dalekobieżny, skierowany tam w czasie remontu linii średnicowej w latach 2018-2022 z pominięciem Warszawy Zachodniej, Centralnej i Wschodniej. Stanie się więc głównym dworcem stolicy, z którego miałoby korzystać nawet ponad 50 tys. osób dziennie. Wcześniej – w roku 2016 ma się tam zacząć budowa nowego dworca w kompleksie biurowym, który będzie stawiać kosztem 2,2 mld złotych firma Ghelamco.

Transport
NATO nie pojedzie koleją. Rail Baltica poważnie opóźniona
Transport
Pilot wywołał pożar w samolocie British Airways, bo pomylił lewą rękę z prawą
Transport
Wojna lotnicza? Bruksela grozi cłami Boeingowi
Transport
Uber ma kłopoty. Wyniki rozczarowały, najniższy wzrost od czasów pandemii
Transport
Donald Trump nie da pieniędzy na szybką kolej w Kalifornii