Przewoźnicy tracą miliardy z powodu pandemii

Grupa IAG straciła w III kwartale 1,3 mld euro i znów obniżyła program lotów, American miał stratę 2,4 mld dolarów, a Southwest 1,16 mld. Wszystko z powodu koronawirusa i zaniku przewozów

Publikacja: 23.10.2020 08:01

Przewoźnicy tracą miliardy z powodu pandemii

Foto: Bloomberg

Strata IAG, właściciela British Airways, Iberii Vuelinga i Aer Lingusa, była większa od przewidywanych 920 mln przez analityków. Rok wcześniej grupa wypracowała zysk 1,4 mld euro. Obroty kwartalne zmalały o 83 proc. do 1,2 mld euro z powodu dużej niepewności związanej z pandemią. Wielkość strat wskazuje na skalę wyzwania, przed jakim znalazł się nowy (od września) prezes IAG, Luis Gallego.

W IV kwartale IAG ograniczy program lotów do 30 proc. swych mocy przewozowych, wcześniej zakładała 40 proc. W tych warunkach nie spodziewa się równowagi w przepływach gotówki, będzie korzystać z dużych rezerw. Na początku października pozyskała 2,74 mld euro podwyższając kapitał, ma do dyspozycji 9,3 mld euro — podał Reuter. Analityk z Bernsteina, Daniel Roeska uważa, że mimo takiego bufora finansowego grupa powinna skupić się na zmniejszaniu kosztów, „aby uniknąć wyczerpania się tych zasobów do lata". Analitycy z Goodbody są z kolei zdania, że stan płynnych środków jest dobry, IAG będzie gotowa do odradzania się popytu na wiosnę.

Ciekawostkę podała natomiast British Airways. Jeden z jej jumbo jetów uratował się przed złomowaniem, co nie ominęło kilkunastu innych B747. Został „zatrudniony" do filmu, do zdjęć we wnętrzu i na zewnątrz, będzie używany do szkolenia, a następnie stanie się atrakcją do zwiedzania. Samolot poleciał na lotnisko w Dunsfold (Surrey), gdzie będzie uczestniczyć w kręceniu filmów reklamowych.

Dla American Airlines był to trzeci kolejny kwartał strat wobec zysku 425 mln dolarów rok wcześniej. Obroty zmalały do 3,17 mld z 11,91 mld. Przewoźnik zakończył kwartał z rezerwą 13,6 mld dolarów.

Strata drugiej linii amerykańskiej, Southwest, była z kolei największa w jej historii. Obroty zmalały o 68,2 proc. do 1,79 mld, linia miała na koniec kwartału 15,6 mld gotówki. Spodziewa się teraz mniejszego zużywania gotówki w następnych miesiącach — 11 mln dolarów dziennie zamiast 16 mln w III kwartale i 23 mln w drugim — bo poprawiły się rezerwacje osób podróżujących na wypoczynek. Od 1 grudnia zacznie sprzedawać bilety na wszystkie wolne miejsca, bez środkowych dla zachowania dystansu między pasażerami.

Prezes Gary Kelly zaapelował do „federalnych przywódców o zatwierdzenie pakietu pomocy, który obejmie 6-miesięczne przedłużenie programu wspierania wypłat dla pracowników, aby nadal chronił miejsca pracy i zapewniał podróże lotnicze".

Transport
Maciej Lasek: Nie ma odwrotu od CPK i szybkich kolei
Transport
Hiszpańskie media: Polacy wycofali się z walki o producenta superpociągów Talgo
Transport
Cła Donalda Trumpa uderzą po kieszeniach amerykańskich kierowców
Transport
Jak wygląda rosyjska flota cieni? Ukraina publikuje nową listę
Transport
Nie wszystkie europejskie lotniska odbiły po pandemii. Ale Polska w czołówce