Reklama
Rozwiń

Będzie z czego budować CPK. PPL mają rekordowe zyski

Prawie 645 mln złotych zysku netto wypracowały Polskie Porty Lotnicze w 2024 roku. Taki wynik oznacza, że PPL nie będą miały napięć finansowych ani przy inwestycjach na Lotnisku Chopina w Warszawie, ani przy dokładaniu się do budowy CPK.

Publikacja: 04.07.2025 15:02

Tak ma wyglądać nowe lotnisko - CPK

Tak ma wyglądać nowe lotnisko - CPK

Foto: Foster + Partners

PPL jeszcze w 2024 roku objęły 49 proc. udziałów w CPK. A dofinansowanie tej inwestycji obciąży ich budżet kwotą 9 mld złotych. Szacowany obecnie łączny koszt budowy lotniska wchodzącego w skład Centralnego Portu Komunikacyjnego to 42,7 mld złotych. Równolegle spółka prowadzi własny program inwestycyjny na Lotnisku Chopina. Został on wyceniony na 940 mln złotych, ale jak podkreślił ostatnio prezes PPL Łukasz Chaberski, cały czas ta kwota jest monitorowana i obniżana. Dla przypomnienia: rok temu było to 1,6 mld złotych. Modernizacja ma zakończyć się w 2029 roku.

CPK ma powstać między Warszawą i Łodzią

CPK ma powstać między Warszawą i Łodzią

Foto: PAP

Będzie nowa linia kredytowa na finansowanie budowy CPK

Żeby bez problemów finansować obie inwestycje, PPL planują po wakacjach, w III kwartale,  otwarcie linii kredytowej wartej 3,3 mld złotych.

— W trzecim kwartale planujemy podpisanie umowy z instytucją finansową, która zapewni część środków na realizację strategicznych projektów PPL: modernizację Lotniska Chopina i wkład kapitałowy do spółki CPK.Lotnisko.

Czytaj więcej

Kto zbuduje terminal CPK w Baranowie? Warunki postępowania kością niezgody

— mówi „Rzeczpospolitej” Marcin Danił, członek zarządu PPL ds. finansowo-handlowych. – Jako PPL będziemy mogli elastycznie uruchamiać środki w miarę rzeczywistych potrzeb inwestycji i przekazywać je do spółki CPK. Nie zamierzamy pobierać całej kwoty finansowania dłużnego od razu, ponieważ byłoby to nieefektywne finansowo i generowałoby niepotrzebne koszty odsetkowe. Naszym celem jest zapewnienie racjonalnego kosztowo i bezpiecznego finansowania, które umożliwi sprawną realizację strategicznych projektów PPL, w tym również udziałów w spółce CPK, bez obciążania PPL nieuzasadnionymi kosztami — dodaje.

Linia kredytowa nie będzie jedynym źródłem finansowania inwestycji. PPL ma również przychody z dywidend z tytułu udziałów w 9 lotniskach regionalnych, jest też 100-procentowym właścicielem agenta handlingowego Welcome AS, Airport Meteo, Baltony, Polish Airports Academy, oraz ma 60 proc. udziałów w Lotniczym Dworcu Towarowym Wrocław i 33 proc. udziałów w Casinos Poland.

Rekordowe wyniki finansowe PPL. Zysk najwyższy w historii

Czytaj więcej

LOT i Lotnisko Chopina odzyskują pasażerów transferowych. Muszą zapełnić CPK

W 2024 roku PPL osiągnęły przychody na poziomie 1,626 miliarda złotych, co stanowi wzrost o ponad 24 proc. w porównaniu do 2023 roku (1,309 mld zł). Zysk ze sprzedaży wyniósł 593,03 mln zł, to wzrost o 64 proc. w stosunku do poprzedniego roku (362,3 mln zł). Zysk netto 644,77 mln zł był o ponad 72 proc. wyższy niż w 2023 roku (374,1 mln zł). Przy tym na poziom zysku netto miał wpływ rozwiązany odpis w wysokości 129,8 mln zł. Wskaźnik EBITDA wzrósł do 783,6 mln zł, o ponad 41 proc., niż rok wcześniej (554,8 mln zł). Na ten wynik wpłynął m.in. wzrost liczby obsłużonych pasażerów. Lotnisko Chopina – największy port lotniczy w Polsce zarządzany przez PPL – odprawiło w 2024 roku blisko 21,3 mln pasażerów. To rekord w dotychczasowej historii.

Rząd zrezygnował z udziałów francuskiego inwestora. Woli polski kapitał

O tym, że PPL zaangażuje się w finansowanie budowy lotniska wchodzącego w skład CPK, rząd zdecydował w grudniu 2024 roku. Wtedy PPL i CPK podpisały list intencyjny.

Na podstawie listu intencyjnego PPL zaangażują w budowę nowego lotniska 9 miliardów złotych. Jest to kapitał polski i za nim pójdzie także udział w spółce CPK.Lotnisko i PPL obejmą 49 proc. tego udziału. W tym momencie mamy pewność, że zarówno powstanie, organizacja, jak i zarządzanie nowego lotniska na CPK będzie całkowicie w polskich rękach i państwo polskie będzie miało całkowity wpływ na organizację pracy tego lotniska – mówił podczas konferencji 23 grudnia 2024 r. Dariusz Klimczak, minister infrastruktury.

Czytaj więcej

Ruszył przetarg na budowę terminala pasażerskiego CPK. Spółka podała szczegóły

Prezes CPK Filip Czernicki ujawnił wówczas, że oznacza to koniec współpracy z francuskim Vinci, ponieważ zdecydowano się na postawienie na kapitał polski. Francuzi do spółki z Australijczykami mieli zainwestować w polski projekt 8 mld złotych, oraz ściągnąć know-how w budowie lotnisk.

Dzięki wspólnemu zaangażowaniu kapitałowemu PPL i CPK proces zintegrowania inwestycji i realizacja celów Programu CPK będą sprawnie realizowane, zaczynając od wykorzystania know-how i technologii, aż do finalnego uruchomienia lotniska CPK, a później zarządzania jego bieżącą działalnością – mówił wtedy Filip Czernicki.

PPL jeszcze w 2024 roku objęły 49 proc. udziałów w CPK. A dofinansowanie tej inwestycji obciąży ich budżet kwotą 9 mld złotych. Szacowany obecnie łączny koszt budowy lotniska wchodzącego w skład Centralnego Portu Komunikacyjnego to 42,7 mld złotych. Równolegle spółka prowadzi własny program inwestycyjny na Lotnisku Chopina. Został on wyceniony na 940 mln złotych, ale jak podkreślił ostatnio prezes PPL Łukasz Chaberski, cały czas ta kwota jest monitorowana i obniżana. Dla przypomnienia: rok temu było to 1,6 mld złotych. Modernizacja ma zakończyć się w 2029 roku.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Embraer nie poddał się w Europie po porażce w Locie. Wielkie zamówienie od SAS
Transport
Prezes PAŻP składa rezygnację. To początek gorącego lotniczego sezonu
Transport
Potężny atak hakerski na linię lotniczą. Wyciekły dane nawet 6 milionów klientów
Transport
Rusza modernizacja Okęcia. Przebudowa lotniska będzie kosztowała mniej niż planowano
Transport
PKP Cargo złożyło do sądu plan restrukturyzacyjny