Kolejarze i samorządowcy podpisali porozumienie, dzięki któremu w Zielonej Górze powstanie nowoczesna stacja kolejowa, wygodniejsze będą przesiadki z pociągu do autobusu, a obie części miasta połączy wygodny tunel dla pieszych. - Stacja w Zielonej Górze zyska zupełnie nowy standard, dzięki czemu z zachęcimy wiele osób do korzystania z pociągów – zapowiedział Andrzej Wojciechowski prezes PLK.
Porozumienie ustala sposób realizacji trzech projektów, a także wskazuje źródła ich finansowania. Pierwsza z inwestycji to przebudowa wiaduktu kolejowego nad ul. Stefana Batorego w Zielonej Górze, utrudniającego obecnie transport autobusowy. Nowy wiadukt, który PLK wykona w ramach modernizacji linii kolejowej nr 273 (tzw. Nadodrzanka) będzie szerszy. Pozwoli to na bezkolizyjny ruch autobusów komunikacji miejskiej. Na wiadukcie będą też nowe, wygodniejsze przejścia dla pieszych.
Inwestycja ma kluczowe znaczenie dla budowy dużego centrum przesiadkowego w pobliżu dworca kolejowego i integrację systemu transportowego. Połowę kosztów sfinansuje urząd miejski. Samorząd przebuduje też układ drogowy po obu stronach wiaduktu. Koszt wszystkich prac oszacowano na 12 mln złotych. PLK już zawarła umowę z firmą projektową.
Druga z planowanych inwestycji obejmie modernizację przejścia podziemnego dla podróżnych na stacji Zielona Góra. Istniejący 22-metrowy tunel pod torami łączy dwa z trzech peronów. Ma być teraz przedłużony o dodatkowe 25 metrów do ulicy Towarowej i dostosowany do potrzeb niepełnosprawnych. Przejście zostanie wyposażone w dodatkową windę, a po obu jego stronach zamontowane zostaną pochylnie pieszo-rowerowe. Koszt zaplanowanej przebudowy wyniesie ok. 6 mln zł.
Trzecim przedsięwzięciem będzie budowa nowego, pełnego zadaszenia peronów, nawiązującego stylistyką do terenu wokół dworca. Koszt jego budowy w całości sfinansuje miasto.