Pociągiem z Wrocławia do Poznania w niecałe półtorej godziny

Do jednej godziny i dwudziestu minut ma się skrócić czas podróży pomiędzy stolicami województw dolnośląskiego i wielkopolskiego.

Publikacja: 25.10.2015 11:00

Pociągiem z Wrocławia do Poznania w niecałe półtorej godziny

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz Marta Bogacz

Kolej ogłosiła właśnie ostatni przetarg na modernizację linii łączącej Wrocław z Poznaniem, na odcinku Rawicz – Leszno. Firma, która otrzyma kontrakt, zmodernizuje 35 km torów, sieć trakcyjną i wymieni urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zyskają także okoliczni mieszkańcy dzięki unowocześnieniu lokalnych stacji. Stacje w Rawiczu oraz Bojanowie zostaną przebudowane, pojawia się także dwa nowe przystanki w miejscowościach Kaczkowo i Rydzyn, w pełni dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Inwestycja obejmie także poprawę ruchu drogowego w rejonie torowiska: w ramach modernizacji linii kolejowej odnowionych zostanie 5 wiaduktów.

Zarządzająca infrastrukturą spółka Polskie Linie Kolejowe (PLK) zakłada, że po zrealizowaniu przedsięwzięcia pociągi osobowe na tej trasie będą mogły jeździć z prędkością 160 kilometrów na godzinę. Mocno przyspiesza także pociągi towarowe, których dopuszczalna prędkość zwiększy się do 120 kilometrów na godzinę. Poprawienie parametrów jazdy jest dla tej trasy kluczowe: linia pomiędzy Wrocławiem a Poznaniem jest bowiem częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje skandynawskie z Europą Środkowo-Wschodnią i krajami na Bałkanach.

Część inwestycji na linii łączącej Wrocław z Poznaniem jest jednak mocno opóźniona. Chodzi o 32-kilometrowy odcinek Poznań – Czempiń. Pierwsza umowa, którą zawarto z FCC Construccion ponad dwa lata temu, zakładała zakończenie inwestycji do połowy 2015 roku. Jeszcze przed tym terminem okazało się, że stan zaawansowania prac nie przekraczał nawet jednej trzeciej pierwotnego harmonogramu. W rezultacie hiszpańska firma zeszła z placu budowy. W październiku podpisano umowę na kontynuację prac, które dokończy Trakcja PRKiI.

Przetarg dla odcinka Rawicz – Leszno jest jednym z 7 projektów zgłoszonych przez PLK w ramach nowego unijnego instrumentu finansowania projektów infrastrukturalnych "Łącząc Europę" (CEF). To instrument, który zastąpił dotychczasowy program TEN-T. Wspiera rozwój trzech obszarów – sieci transportowej, energetycznej oraz telekomunikacyjnej. Projekty mogą dostać wsparcie na poziomie 70-85 proc. ich wartości.

W ramach pierwszego konkursu zgodę na dofinansowanie kwota 7,5 mld zł uzyskało wszystkie 7 złożonych projektów. Teraz trwa drugi konkurs CEF, do którego PLK zgłosiło kolejne trasy. Największą inwestycją będzie modernizacja linii pasażerskich na Śląsku: odcinek od Będzina przez Katowice i Tychy do Zebrzydowic z nakładami 4,1 mld zł i odcinek od Zabrza przez Katowice do Krakowa za 2,5 mld zł. Dużym przedsięwzięciem będzie także modernizacja linii Kraków Główny Towarowy – Rudzice z dobudowaniem torów kolei aglomeracyjnej: wartość prac sięgnie 1,7 mld zł.

Wśród przedsięwzięć starających się o wsparcie z nowego CEF jest jeszcze remont linii od Łodzi Kaliskiej do Zduńskiej Woli (450 mln zł), a także prace nad poprawieniem dostępu do portów w Gdańsku (koszt 800 mln zł), Gdyni (650 mln) oraz zespołu portowego Szczecin – Świnoujście (463 mln). Ostatnie trzy projekty będą mieć kluczowe znaczenie dla trwającej rozbudowy portów, zwiększającej ich zdolności przeładunkowe.

Transport
NATO nie pojedzie koleją. Rail Baltica poważnie opóźniona
Transport
Pilot wywołał pożar w samolocie British Airways, bo pomylił lewą rękę z prawą
Transport
Wojna lotnicza? Bruksela grozi cłami Boeingowi
Transport
Uber ma kłopoty. Wyniki rozczarowały, najniższy wzrost od czasów pandemii
Transport
Donald Trump nie da pieniędzy na szybką kolej w Kalifornii