Kolej ogłosiła właśnie ostatni przetarg na modernizację linii łączącej Wrocław z Poznaniem, na odcinku Rawicz – Leszno. Firma, która otrzyma kontrakt, zmodernizuje 35 km torów, sieć trakcyjną i wymieni urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Zyskają także okoliczni mieszkańcy dzięki unowocześnieniu lokalnych stacji. Stacje w Rawiczu oraz Bojanowie zostaną przebudowane, pojawia się także dwa nowe przystanki w miejscowościach Kaczkowo i Rydzyn, w pełni dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Inwestycja obejmie także poprawę ruchu drogowego w rejonie torowiska: w ramach modernizacji linii kolejowej odnowionych zostanie 5 wiaduktów.
Zarządzająca infrastrukturą spółka Polskie Linie Kolejowe (PLK) zakłada, że po zrealizowaniu przedsięwzięcia pociągi osobowe na tej trasie będą mogły jeździć z prędkością 160 kilometrów na godzinę. Mocno przyspiesza także pociągi towarowe, których dopuszczalna prędkość zwiększy się do 120 kilometrów na godzinę. Poprawienie parametrów jazdy jest dla tej trasy kluczowe: linia pomiędzy Wrocławiem a Poznaniem jest bowiem częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje skandynawskie z Europą Środkowo-Wschodnią i krajami na Bałkanach.
Część inwestycji na linii łączącej Wrocław z Poznaniem jest jednak mocno opóźniona. Chodzi o 32-kilometrowy odcinek Poznań – Czempiń. Pierwsza umowa, którą zawarto z FCC Construccion ponad dwa lata temu, zakładała zakończenie inwestycji do połowy 2015 roku. Jeszcze przed tym terminem okazało się, że stan zaawansowania prac nie przekraczał nawet jednej trzeciej pierwotnego harmonogramu. W rezultacie hiszpańska firma zeszła z placu budowy. W październiku podpisano umowę na kontynuację prac, które dokończy Trakcja PRKiI.
Przetarg dla odcinka Rawicz – Leszno jest jednym z 7 projektów zgłoszonych przez PLK w ramach nowego unijnego instrumentu finansowania projektów infrastrukturalnych "Łącząc Europę" (CEF). To instrument, który zastąpił dotychczasowy program TEN-T. Wspiera rozwój trzech obszarów – sieci transportowej, energetycznej oraz telekomunikacyjnej. Projekty mogą dostać wsparcie na poziomie 70-85 proc. ich wartości.
W ramach pierwszego konkursu zgodę na dofinansowanie kwota 7,5 mld zł uzyskało wszystkie 7 złożonych projektów. Teraz trwa drugi konkurs CEF, do którego PLK zgłosiło kolejne trasy. Największą inwestycją będzie modernizacja linii pasażerskich na Śląsku: odcinek od Będzina przez Katowice i Tychy do Zebrzydowic z nakładami 4,1 mld zł i odcinek od Zabrza przez Katowice do Krakowa za 2,5 mld zł. Dużym przedsięwzięciem będzie także modernizacja linii Kraków Główny Towarowy – Rudzice z dobudowaniem torów kolei aglomeracyjnej: wartość prac sięgnie 1,7 mld zł.