Rosjanie chcą latać bezpośrednio do USA. Rozmowy trwają

Na przełomie lutego i marca pojawiły się informacje o możliwości przywrócenia bezpośrednich lotów na trasach z Rosji do USA. Amerykanie nie chcieli komentować tych doniesień. Teraz Rosjanie ujawniają, że rozmowy na ten temat się toczą.

Publikacja: 08.04.2025 13:46

Rosjanie chcą latać bezpośrednio do USA. Rozmowy trwają

Foto: Bloomberg

Potwierdził to w rozmowie z rosyjskimi mediami Kirył Dmitriew, specjalny wysłannik Kremla, który ze strony rosyjskiej przewodniczy negocjacjom między Moskwą a Waszyngtonem. Kolejna runda rozmów, która miała dotyczyć przede wszystkim zawieszenia broni na Ukrainie, ale jak się okazuje, została rozszerzona o kwestie związane z transportem lotniczym, zaplanowana jest na przyszły tydzień.

Luzowanie sankcji – czy to jest amerykańska taktyka negocjacyjna?

Czy i w tym przypadku nowa administracja amerykańska się ugnie i odpuści Kremlowi, tak jak to zrobiła w przypadku nakładania ceł, z których wyłączyła tylko kilka krajów, w tym Rosję i Białoruś? Wcześniej USA złagodziły sankcje wobec Rosji, wyrażając zgodę, by szefem rosyjskich negocjatorów został właśnie ukarany sankcjami Kirył Dmitriew, prezes rosyjskiego państwowego Funduszu Inwestycji Bezpośrednich. Zdjęły również ograniczenia w podróżach do USA dla żony jednego z rosyjskich oligarchów.

O przywróceniu bezpośrednich połączeń lotniczych Dmitriew rozmawiał już w Stambule ze Stevem Witkoffem, specjalnym wysłannikiem Donalda Trumpa na Bliski Wschód. Rozmowy dotyczyły nie tylko zawieszenia broni na Ukrainie, ale i gospodarczych stosunków między Rosją a USA. Po tych rozmowach Dmitriew powiedział, że firmy amerykańskie bardzo by chciały powrócić do Rosji i między innymi z tego powodu ważne byłoby przywrócenie bezpośrednich połączeń lotniczych. Mówił również, że ten temat był poruszany w czasie rozmów. Amerykanie tego nie potwierdzili. W opublikowanym oświadczeniu, po spotkaniu delegacji w Stambule, napisali jedynie, że „rozmowy były konstruktywne”.

Rosjanie i tak latają do USA. Najtańsza jest oferta Turkish Airlines

Dzisiaj na rosyjskim rynku lotniczym operuje 13 zagranicznych przewoźników, z których m.in. Qatar Airways, Emirates i Turkish Airlines oferują połączenia z kilku rosyjskich portów lotniczych do USA. Tyle że z przesiadkami w Dubaju, Dausze czy Stambule, a także w Addis Abebie czy Kairze.

Czytaj więcej

Oto największa przeszkoda dla pokoju na Ukrainie

W kwietniu Rosjanie, którzy chcieliby polecieć do USA, korzystając z mocno zliberalizowanych przepisów wizowych, mogą wybrać z 480 możliwych wariantów rezerwacji. Jak wynika z rozkładu lotów i analiz Cirium, w kwietniu zagraniczni przewoźnicy oferowali Rosjanom tygodniowo 299 połączeń do USA - najwięcej Turkish Airlines (106 w tygodniu).

Turecka linia ma także najtańsze bilety. Koszt podróży powrotnej latem 2025 roku na trasie Moskwa (Wnukowo) – Stambuł – Nowy Jork (wylot w czerwcu, powrót po trzech miesiącach) to wydatek od 1,6 tys. dol. w górę. W Qatar Airways i Emirates ceny zaczynają się od 2 tys. dol.

Unia Europejska pozostaje nieprzejednana w sprawie sankcji na Rosję

Oczywiście nie ma na rosyjskich lotniskach, ani w przestrzeni powietrznej tego kraju przewoźników z Unii Europejskiej i (jak na razie) z USA. Jest to wynikiem sankcji nałożonych na rosyjskie lotnictwo tuż po inwazji wojsk Władimira Putina na Ukrainę. Te sankcje dotyczą także zagranicznych przewoźników, którzy pokusiliby się o obsługiwanie rosyjskiej „krajówki”, o co bardzo zabiegały władze w Moskwie.

„Gdyby jakikolwiek przewoźnik z kraju trzeciego chciał wykonywać operacje lotnicze wewnątrz Rosji, otrzyma zakaz latania do UE” — brzmiał komunikat Brukseli. A Unia Europejska i Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego 24 lutego 2025 r. wydały ostrzeżenie przed operowaniem w zachodniej części Rosji i na południu tego kraju. Było to następstwo ostrzelania przez Rosjan azerbejdżańskiego Embraera 190 w grudniu 2024 roku.

Potwierdził to w rozmowie z rosyjskimi mediami Kirył Dmitriew, specjalny wysłannik Kremla, który ze strony rosyjskiej przewodniczy negocjacjom między Moskwą a Waszyngtonem. Kolejna runda rozmów, która miała dotyczyć przede wszystkim zawieszenia broni na Ukrainie, ale jak się okazuje, została rozszerzona o kwestie związane z transportem lotniczym, zaplanowana jest na przyszły tydzień.

Luzowanie sankcji – czy to jest amerykańska taktyka negocjacyjna?

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Na drogach przybywa aut po kolizjach i wypadkach
Transport
Wokół Warszawy powstanie nowa obwodnica
Transport
Chińczycy nie chcą boeingów? Rosjanie chętnie je kupią. I mają pomysł za co
Transport
Lyft wchodzi do Polski. Rywal Ubera przejmuje FreeNow
Materiał Partnera
Konieczność transformacji energetycznej i rola samorządów
Transport
Boeing ofiarą wojny handlowej Trumpa. Chińczycy nie odbiorą zamówionych samolotów