Boeing wraca na rynek w wielkim stylu. Wzrost dostaw i zamówień

Tak dobrego stycznia Boeing nie miał od dwóch lat — informuje „The Seattle Times”. To może być początek końca głębokiego kryzysu, jaki Boeing zafundował sobie na własne życzenie.

Publikacja: 13.02.2025 10:22

Tak dobrego stycznia Boeing nie miał od dwóch lat

Tak dobrego stycznia Boeing nie miał od dwóch lat

Foto: Bloomberg

W styczniu 2025 Boeing dostarczył klientom 45 samolotów. 40 z nich to B737 MAX, a odebrały je United Airlines, Air China, Southwest i firma leasingowa Air Lease Corporation.

To więcej, niż Boeing może wyprodukować miesięcznie (38 sztuk) w związku z limitem narzuconym przez amerykańskiego regulatora rynku lotniczego — FAA po kryzysie jakościowym, kiedy w styczniu 2024 w B737 MAX9 należącym do Alaska Airlines różnica ciśnień wyssała źle zamontowaną zaślepkę drzwi.

Czytaj więcej

Fatalne wiadomości dla klientów. Terminowe dostawy Boeinga dopiero za 5 lat

Ale wśród dostarczonych w styczniu MAXów znalazło się 10 wyprodukowanych wcześniej, które musiały zostać poddane przeróbkom. Więc, tak naprawdę nie wiadomo, ile B737 MAX ostatecznie Boeing wyprodukował w styczniu 2025.

Pozostałe samoloty, jakie w tym miesiącu trafiły do klientów, to: B777 w wersji cargo dla Ethiopian Airlines, duży B787-10 Dreamliner zamówiony przez All Nippon Airways (ANA) oraz 787-9 dla Korean Air, TAAG Angola Airlines i United Airlines.

Boeing znów zarabia po bardzo trudnym 2024 roku, ma nowe zamówienia

To oznacza, że do kasy giganta z Seattle znów zaczną napływać pieniądze, bo odbiorcy pełną kwotę wpłacają dopiero wówczas, kiedy odbierają samolot. Boeing znalazł się w bardzo trudnej sytuacji finansowej w 2024 roku, kiedy po kilku wpadkach związanych z jakością montowanych maszyn, musiał wstrzymać dostawy, a na taśmach pojawili się kontrolerzy regulatora ruchu lotniczego. Potem jeszcze zastrajkowali mechanicy w Seattle i produkcja stanęła.

Czytaj więcej

Najgorszy rok Boeinga od czasu pandemii

Z dobrych wiadomości jest jeszcze i ta, że pojawiły się nowe zamówienia. Na 36 zamówionych maszyn, 34 to B737 MAX dla nieujawnionego jeszcze klienta oraz B777 w wersji cargo. Rok temu zamówień było o 10 mniej.

Airbus w styczniu mniej dostarczył, ale zamówienia ma większe

Dodatkowym powodem do zadowolenia dla Amerykanów jest fakt, że Airbus w tym samym miesiącu był w stanie dostarczyć jedynie 25 samolotów. W tym większość, to maszyny z rodziny A320, ale także A220, czyli takie, jakie europejskie konsorcjum chciałoby sprzedać LOTowi. Oprócz tego dwa samoloty dalekiego zasięgu — A350 dla Emirates i Japan Airlines.

Czytaj więcej

Airbus prawie wykonał roczny plan dostaw

Tyle, że Airbus miał lepszy styczeń, jeśli chodzi o nowe zamówienia, łącznie na 51 maszyn. W tym znacząca część pochodzi z rynku amerykańskiego, co może być dla Boeinga niepokojące, ponieważ linie lotnicze zniecierpliwione opóźnieniami w dostawach B737 MAX decydują się na maszyny z europejskiej rodziny A320.

Te modele produkowane są w fabryce Airbusa w Alabamie. I raczej nie ma obaw, że europejskie konsorcjum zostanie dotknięte retorsjami wobec UE. W całych USA Airbus zatrudnia dzisiaj ok. 5 tysięcy pracowników, w tym także w zakładach montujących, remontujących i przebudowujących cywilne i wojskowe helikoptery w stanie Mississippi. Z kolei na Florydzie produkuje satelity. Ogółem w USA ma 2 tys. dostawców w 40 stanach.

W styczniu 2025 Boeing dostarczył klientom 45 samolotów. 40 z nich to B737 MAX, a odebrały je United Airlines, Air China, Southwest i firma leasingowa Air Lease Corporation.

To więcej, niż Boeing może wyprodukować miesięcznie (38 sztuk) w związku z limitem narzuconym przez amerykańskiego regulatora rynku lotniczego — FAA po kryzysie jakościowym, kiedy w styczniu 2024 w B737 MAX9 należącym do Alaska Airlines różnica ciśnień wyssała źle zamontowaną zaślepkę drzwi.

Pozostało jeszcze 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Panek zawiesza biznes. Auta na minuty znikną z ulic?
Transport
Lotnicy w USA apelują do Donalda Trumpa. Ceny samolotów „poszybują w niebo”
Transport
Słabną diesle na rynku wtórnym
Transport
Stany Zjednoczone znów chcą budować statki i okręty
Materiał Promocyjny
Współpraca na Bałtyku kluczem do bezpieczeństwa energetycznego
Transport
Amerykanie boją się wsiadać do samolotów. Musk i katastrofy zrobiły swoje
Materiał Promocyjny
Sezon motocyklowy wkrótce się rozpocznie, a Suzuki rusza z 19. edycją szkoleń