Unia złagodzi prawa własności linii lotniczych?

Europejskie władze zamierzają złagodzić limity posiadania przez cudzoziemców udziałów i kontroli w europejskich liniach lotniczych — wynika z dokumentu, do jakiego dotarła dziennikarka Reutera.

Publikacja: 08.11.2015 15:55

Unia złagodzi prawa własności linii lotniczych?

Foto: Bloomberg

Na mocy obecnych przepisów zagraniczni inwestorzy nie mogą posiadać więcej jak 49 proc. udziałów w europejskich przewoźnikach, a kontrola takiej linii musi znajdować się w europejskich rękach, co odstrasza inwestorów spoza Europy.

„Należy kontynuować łagodzenie przepisów o własności i kontroli na zasadzie wzajemności poprzez dwustronne porozumienia o świadczeniu usług lotniczych i na wielostronnej płaszczyźnie"- stwierdza projekt dokumentu o nowej strategii. Komisja Europejska ma przedstawić ją w grudniu, bo dąży do zwiększenia konkurencyjności europejskiego sektora lotnictwa, ograniczonego z powodu wzrostu popularności tanich linii Ryanair i easyJet oraz przewoźników znad Zatoki Arabskiej i zwiększenia znaczenia Azji jako dużego ośrodka przesiadkowego.

Dokument odnotowuje, że powodami skłaniającymi do rozważań o zwiększeniu limitów własności jest handlowo-finansowe znaczenie linii lotniczych i ich znaczne potrzeby inwestycyjne do działania w konkurencyjnych warunkach.

Komisja przyjmie wytyczne do ustawy o własności i kontroli unijnych linii lotniczych, aby nadać więcej pewności prawnej inwestorom i przewoźnikom. Zbada także działania wobec nieuczciwych praktyk handlowych z krajów trzecich, bo obecne przepisy dotyczące tych kwestii nie są skuteczne. Takie linie jak Emirates, Etihad Airways i Qatar Airways naraziły się na ostrą krytykę ze strony niektórych linii europejskich i amerykańskich za korzystanie z nieuczciwej pomocy państwowej.

W ramach nowej strategii Bruksela zaproponuje negocjowanie na szczeblu Unii porozumień o lotnictwie komercyjnym z Chinami, Turcją, Arabią Saudyjską, Bahrajnem, Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi, Kuwejtem, Katarem, Omanem, Meksykiem, Argentyną i krajami ASEAN.

Organ wykonawczy UE zajmie się również kwestią linii lotniczych zatrudniających zagranicą pracowników o niższych kosztach dla unikania wysokich kosztów pracowniczych w Europie. Np. trzeci w Europie tani przewoźnik Norwegian ominął norweskie przepisy o pracy tworząc bazy dla swych załóg i samolotów w takich krajach jak Hiszpania i Tajlandia.

Komisja będzie ponadto nakłaniać kraje UE do sfinalizowania projektu Jednolitego Nieba Europejskiego, który jest dyskutowany od ponad 10 lat, miał być wdrożony na wiosnę 2012 r., a nadal jest w powijakach, mimo że przewiduje znaczne zmniejszenie kosztów linii lotniczych i emisji spalin dzięki łączeniu narodowych korytarzy powietrznych.

Na mocy obecnych przepisów zagraniczni inwestorzy nie mogą posiadać więcej jak 49 proc. udziałów w europejskich przewoźnikach, a kontrola takiej linii musi znajdować się w europejskich rękach, co odstrasza inwestorów spoza Europy.

„Należy kontynuować łagodzenie przepisów o własności i kontroli na zasadzie wzajemności poprzez dwustronne porozumienia o świadczeniu usług lotniczych i na wielostronnej płaszczyźnie"- stwierdza projekt dokumentu o nowej strategii. Komisja Europejska ma przedstawić ją w grudniu, bo dąży do zwiększenia konkurencyjności europejskiego sektora lotnictwa, ograniczonego z powodu wzrostu popularności tanich linii Ryanair i easyJet oraz przewoźników znad Zatoki Arabskiej i zwiększenia znaczenia Azji jako dużego ośrodka przesiadkowego.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Zagłuszanie sygnału GPS - poważny problem dla lotnictwa
Transport
Bruksela przywołuje do porządku 20 linii lotniczych. Chodzi o „greenwashing”
Transport
Niemiecki superpociąg lepszy od francuskiego TGV
Transport
Kubańska linia lotnicza bez paliwa. Zmuszona do zawieszenia działalności
Transport
Lotniczy dress code. Jak się ubrać na podróż samolotem
Materiał Promocyjny
20 lat Polski Wschodniej w Unii Europejskiej