Oferta musi być zdywersyfikowana

Do 2030 roku 90 proc. oferowanych przez nas aut będą stanowić samochody zelektryfikowane. Ale transformacja musi przebiegać stopniowo – mówi Arkadiusz Nowiński, prezes ds. rynków międzynarodowych w Volvo Cars.

Publikacja: 29.11.2024 05:24

Oferta musi być zdywersyfikowana

Foto: materiały prasowe

Po raz pierwszy Polak zajmie tak wysoką funkcję w strukturach dużego producenta samochodów. Czym pan będzie się zajmował?

W ramach nowej funkcji będę odpowiadał za sprzedaż samochodów marki Volvo na kluczowych rynkach – od Europy, przez Amerykę Północną i Południową, aż po region Azji i Pacyfiku, które odpowiadają za prawie 80 proc. sprzedaży Volvo Cars. Mówimy tu o współpracy z importerami na całym świecie oraz kształtowaniu oferty, która odpowiada na wyzwania współczesnej motoryzacji.

Jakie są najważniejsze wyzwania w tych obszarach?

Każdy region ma swoją specyfikę i wymaga indywidualnego podejścia. W Europie, mimo rosnącego udziału samochodów zelektryfikowanych (60 proc. nowych rejestracji stanowią elektryki i hybrydy), napotykamy wiele wyzwań legislacyjnych, infrastrukturalnych i sceptycyzm samych konsumentów. Dodatkowo malejący udział Unii Europejskiej w rynku akumulatorów na poziomie 13 proc. stanowi poważne zagrożenie dla konkurencyjności europejskich producentów. W Ameryce Północnej wyzwaniem jest kryzys na rynku samochodów elektrycznych i silna konkurencja ze strony marek premium. Z kolei w Ameryce Łacińskiej niestabilność polityczna i ekonomiczna sprawia, że musimy zachować elastyczność i umiejętność adaptacji do zmieniających się warunków. Każdy kraj w regionie wymaga indywidualnego podejścia.

Podstawową barierą są wysokie ceny samochodów elektrycznych w zestawieniu z możliwościami finansowymi lokalnych rynków. W dodatku słabo rozwinięta sieć energetyczna oraz uzależnienie niektórych gospodarek od tradycyjnego eksportu surowców spowalniają proces transformacji. Kluczem do sukcesu będzie elastyczność w działaniu, stopniowe inwestycje w infrastrukturę oraz międzynarodowa współpraca technologiczna. Mimo wyzwań region posiada ogromny potencjał do przeprowadzenia skutecznej transformacji elektromobilnej.

Czy wobec tych wyzwań będzie pan jednak prowadził sprzedaż Volvo w stronę już od dawna deklarowanej elektryfikacji?

Zdecydowanie tak. To nie jest dla nas nowy kierunek – my tę drogę rozpoczęliśmy już kilka lat temu. Nasze cele są konkretne – do 2030 roku 90 proc. naszej oferty będą stanowić samochody zelektryfikowane. Jednocześnie rozumiemy, że transformacja musi przebiegać stopniowo, dlatego oferujemy także miękkie hybrydy i hybrydy plug-in, aby zapewnić naszym klientom różnorodne opcje i ewolucyjną drogę do pełnej elektryfikacji.

Jaka pana zdaniem powinna być idealna oferta waszego koncernu?

Musi odpowiadać na realne potrzeby klientów. Kluczowe są dla nas badania rynku i rozwój gamy modelowej z naciskiem na elektryfikację i innowacyjne technologie. Flagowy EX90 wyznacza nowe standardy w elektromobilności, ale równie ważne są dla nas pozostałe modele, jak choćby zaprezentowany niedawno, nowy XC90. Widzimy też duży potencjał w segmencie sedanów i rozwijamy ofertę hybryd plug-in. Chcemy, aby klient znalazł w naszej gamie samochód skrojony na miarę swoich potrzeb.

Na rynku EMEA Volvo notuje duże wzrosty sprzedaży. Co o tym decyduje?

Sukces Volvo w regionie EMEA (Europa, Bliski Wschód i Afryka – red.), wyrażony znacznym wzrostem sprzedaży, jest efektem kilku czynników. Kluczem jest zdywersyfikowana oferta pojazdów, która trafia w zróżnicowane potrzeby klientów. Proponujemy naszym klientom szeroki wybór modeli o różnych wersjach napędowych i wielkościowych. To wszystko zaowocowało ponad 20-procentowym wzrostem przychodów, sięgającym prawie 400 miliardów koron szwedzkich w zeszłym roku. Co istotne, ten wzrost nie odbył się kosztem rentowności. Udało nam się ten wynik osiągnąć przy jednoczesnym utrzymaniu marżowości na poziomie 13 proc. na samochodach elektrycznych, których udział w sprzedaży wzrasta w dynamicznym tempie. To pokazuje, że nasza strategia skupiona na elektryfikacji jest skuteczna i przynosi wymierne korzyści.

Przez 12 lat był pan szefem Volvo Car Poland. Jakie znaczenie dla firmy globalnie ma Polska?

Polska ma dla Volvo istotne znaczenie pod kątem realizacji globalnych działań strategicznych. To nie tylko ważny rynek, ale też miejsce, w którym inwestujemy w przyszłość motoryzacji. Wybór Krakowa na lokalizację naszego czwartego technologicznego Volvo Tech Hub potwierdza ten fakt. To tu, wraz z inżynierami, tworzymy przełomowe technologie dla samochodów jutra.

Co dla pana było najważniejsze w budowaniu ścieżki kariery menedżerskiej?

W budowaniu mojej ścieżki kariery menedżerskiej najważniejsza była dla mnie umiejętność i  potrzeba stworzenia silnych relacji oraz współpraca z utalentowanymi ludźmi. Wierzę, że sukces buduje się razem, dlatego zawsze stawiałem na stworzenie atmosfery współpracy i wzajemnego zaufania. Ważne dla mnie jest, aby każdy członek zespołu czuł się doceniony i miał przestrzeń do rozwoju swoich talentów i umiejętności. Staram się być mentorem i liderem, który inspiruje i wspiera, a nie tylko wydaje polecenia. Budowanie silnych relacji, zarówno wewnątrz zespołu, jak i z partnerami biznesowymi, to dla mnie inwestycja, która zawsze przynosi zwrot w postaci lepszych wyników czy większej satysfakcji z pracy. Otaczanie się utalentowanymi ludźmi i dawanie im możliwości do współtworzenia sukcesu to moja recepta na skuteczne liderowanie. Najważniejsze jest, by zespół traktować jak wspólnotę, która ma wspólny cel, wzajemnie się wspiera i czerpie satysfakcję z osiąganych rezultatów.

Transport
Bez porozumienia Ryanaira z Modlinem. Latem 2025 zniknie co trzecie połączenie
Transport
Ranking najlepszych i najgorszych linii na świecie. Jak oceniono LOT?
Transport
Potrzeba sporo czasu, aby PKP Cargo wyszło na plus
Transport
Wiceminister infrastruktury o PLL LOT: Popełniamy czasami błędy, ale je naprawiamy
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Transport
W PLL LOT miał być powrót prezesa. Są nowe zmiany personalne
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska