Inwestycje w rozbudowę i modernizację infrastruktury kolejowej mają przyspieszyć. Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) właśnie ogłosiła listę siedmiu projektów, które chce zrealizować dzięki uwolnionym środkom finansowym z Krajowego Planu Odbudowy. To efekt rezygnacji z 12 wcześniej zaplanowanych przedsięwzięć, które po zmianie władz PLK i dokonanych analizach uznano za niedostosowane do potrzeb, przeskalowane i nieekonomiczne, w rezultacie niedające szans uzyskania zaplanowanych rezultatów.
Nowe siedem inwestycji zostało zaakceptowanych przez Ministerstwo Infrastruktury. Wszystkie mają się przyczynić do usprawnienia ruchu pociągów, poprawy bezpieczeństwa oraz zwiększenia komfortu podróżowania. Uruchomienie przetargów mających wyłonić wykonawców zaplanowano na czwarty kwartał 2024 r.
Inwestycje kolejowe muszą przynosić efekty
Zaplanowane zadania mają objąć poprawę stanu infrastruktury linii kolejowej nr 8 łączącej stacje Warszawa Zachodnia i Kraków Główny na odcinku Tunel–Kraków, rewitalizację tunelu kolejowego w Unisławiu Śląskim na linii kolejowej nr 291 od stacji Boguszów Gorce Wschód do stacji Mieroszów, a także budowę drugiego toru kolejowego wraz z drugim mostem na Warcie, na odcinku linii kolejowej nr 354.
Czytaj więcej
Do zakupu akcji narodowego przewoźnika zachęcają zwłaszcza działania podejmowane przez zarząd, w tym nabycie przez jego członków akcji spółki.
Do tego dojdą prace obejmujące poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych, przebudowa wiaduktu kolejowego na stacji Gdynia Port, budowa systemu informacji pasażerskiej na linii od Otwocka do Lublina oraz modernizacja peronów na części stacji w aglomeracji warszawskiej. Wszystkie te projekty powinny być zakończone w ciągu 12 miesięcy – maksymalnie do sierpnia 2026 roku. Każdy z nich, jeszcze przed podpisaniem umowy, zostanie sprawdzony przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych pod względem spełniania kryteriów dla otrzymania dofinansowania.