Reklama

Skoda ponowi ofertę przejęcia Talgo. Polska też byłaby zainteresowana

Węgierskie konsorcjum okazuje się ryzykowne, Skodę już raz odprawiono. Tymczasem przejęcie hiszpańskiego producenta pociągów dużych prędkości jest w zasięgu finansowym polskich instytucji.

Publikacja: 07.08.2024 04:30

Talgo mogłoby dostarczyć tabor dla kolejowej części projektu CPK

Talgo mogłoby dostarczyć tabor dla kolejowej części projektu CPK

Foto: materiały prasowe

Skoda nie rezygnuje z wysiłków, by przejąć hiszpańskiego producenta pociągów Talgo. Po tym, jak zarząd hiszpańskiej spółki odrzucił w końcu lipca ofertę połączenia ze Skoda Transportation, Czesi planują ponowienie swojej oferty. Według madryckiej gazety „Cinco Dias”, dyrektor generalny Skody Petr Novotny liczy na rozmowy z akcjonariuszami hiszpańskiej spółki. Jak podał we wtorek brytyjski serwis finansowy Finimize, Skoda mogłaby zastanowić się nad ofertą gotówkową po uzyskaniu szczegółowych informacji o działalności Talgo. Wcześniej największy akcjonariusz Talgo – posiadający 40 proc. udziałów fundusz private equity Trilantic – odrzucił taką możliwość.

Przeszkadza polityka

Na razie do przejęcia Talgo najbliżej miałoby węgierskie konsorcjum Ganz-MaVag. Węgrzy zaoferowali za Talgo 620 mln euro. Jednak potencjalną transakcję mogą utrudnić względy polityczne. Hiszpański rząd obawia się powiązań węgierskiego konsorcjum z Rosją, co mogłoby doprowadzić do ujawnienia zaawansowanych, strategicznych dla hiszpańskiego przemysłu technologii wrogiemu państwu. W rezultacie termin analizy dostarczonej przez Węgrów dokumentacji związanej z fuzją został przesunięty z sierpnia na listopad.

Zdaniem branżowego serwisu Railway Supply, Skodzie zależy na Talgo, bo przejęcie hiszpańskiej spółki umożliwiłoby jej wejście na rynek szybkich pociągów, w budowie których sama nie posiada kompetencji. Atutem Talgo jest wprowadzenie do produkcji nowej generacji pociągów Talgo Avril: we wrześniu 2022 r. taki skład rozpędził się na testowym szlaku do prędkości 360 kilometrów na godzinę. Wiosną obecnego roku nowe pociągi dużych prędkości produkowane przez Talgo wprowadził do ruchu hiszpański przewoźnik Renfe.

Na polskim radarze

Talgo budzi także zainteresowanie Polski. W czasie obrad senackiej Komisji Infrastruktury 23 lipca o ewentualny zakup hiszpańskiego producenta pytany był odpowiedzialny za kolej wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak: – Jestem bardzo zaangażowany w temat. Sprawa jest na naszym radarze – odpowiedział.

Zdaniem Adriana Furgalskiego, prezesa Zespołu Doradców Gospodarczych TOR i przewodniczącego zarządu Railway Business Forum, Polska potrzebuje kompetencji w zakresie produkcji pojazdów dużych prędkości, zarazem Talgo jest niewielkim producentem szybkich pociągów. – To dzięki temu jest w zasięgu finansowym polskich instytucji zaangażowanych w akcjonariat spółek producenckich – stwierdził Furgalski w rozmowie z „Rynkiem Kolejowym”.

Reklama
Reklama

Talgo miałoby stać się dostawcą taboru dla realizacji planów kolei dużych prędkości w projekcie CPK. Za finansowanie ewentualnego przejęcia najprawdopodobniej odpowiedzialny byłby PFR. – Przejęcie Talgo dałoby dostęp do technologii, które z naszego punktu widzenia są bardzo interesujące – lekkich wagonów z wychylnym pudłem i możliwością zmiany rozstawu kół. Część produkcji można byłoby ulokować w Polsce, co wzmocniłoby nasze firmy – uważa Michał Beim z Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu, ekspert Instytutu Sobieskiego w Warszawie.

Według aktualnych planów CPK tabor dla kolei dużych prędkości ma zapewnić PKP Intercity. Ten dalekobieżny przewoźnik planuje w październiku rozpisanie przetargu na zespolone składy mogące być następcą Pendolino.

W ramach CPK przewidziane jest w pierwszej kolejności połączenie koleją dużych prędkości Warszawy z Łodzią i dalej z Poznaniem i Wrocławiem. Linia powinna być gotowa w 2023 r., a prędkość pociągów ma sięgać 320 km/godz.

Transport
Premier Tusk ogłasza nową nazwę CPK. Teraz lotnisko w Baranowie to „Port Polska”
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Transport
Brama lotnicza do Europy Środkowej niepotrzebna. Przeszkodziło CPK?
Transport
Linia metra M2 zostanie przedłużona. Trzy nowe stacje w Ursusie
Transport
Huśtawka nastrojów na akcjach PKP Cargo. KNF analizuje transakcje
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Transport
Akcje PKP Cargo gwałtownie tracą na wartości
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama