Bilety kolejowe coraz częściej kupujemy przez internet

Udział kanałów cyfrowych w sprzedaży biletów kolejowych przekroczył 40 procent, a kasy tracą na popularności. Wciąż mocno trzyma się kupowanie biletów w pociągach.

Publikacja: 20.06.2024 14:05

Bilety kolejowe coraz częściej kupujemy przez internet

Foto: Adobe Stock

Urząd Transportu Kolejowego przedstawił najnowsze statystyki dotyczące sprzedaży biletów kolejowych i udziałów poszczególnych kanałów sprzedaży. Rośnie zdecydowanie popularność kanałów cyfrowych (aplikacji i internetowych systemów sprzedaży), spada zaś popularność kas na stacjach i dworcach. Wciąż chętnie kupujemy bilety u konduktorów, a sprzedaż w biletomatach maleje bardzo nieznacznie.

Czytaj więcej

Tańszy przejazd koleją do Niemiec. PKP Intercity przygotowało specjalną ofertę na Euro 2024

Ogółem w kanałach cyfrowych sprzedano w 2023 r. 42,9 proc. biletów (wzrost o 8 punktów procentowych w stosunku do 2022 r.), w kasach 25,5 proc. (spadek o ok. 3,8 pp), w biletomatach na stacjach 7,7 proc. (mniej o 0,7 pp), a w biletomatach w pociągach 1,1 proc. (bez zmian). U konduktorów kupiono 18,4 proc. biletów (spadek o 2,4 pp). W pozostałych kanałach dystrybucji nabyto 4,5 proc. biletów.

Bilet miesięczny na pociąg tylko w kasie

O ile udział kas w sprzedaży biletów ilościowo maleje szybko, o tyle wciąż są one ważnym kanałem sprzedaży biletów droższych – okresowych, wieloprzejazdowych itp. Świadczy o tym wyraźnie fakt, że udział wartościowy kas w sprzedaży biletów wyniósł 31,5 procent. To właśnie do kas Polacy wciąż udają się, gdy trzeba wydać większą sumę na bilet.

UTK zwraca uwagę, że zarówno w kanałach cyfrowych, jak i w biletomatach, czy u konduktorów kupowane są głównie bilety jednorazowe. I choć udział cyfrowych kanałów sprzedaży w tym roku po raz pierwszy przekroczył wartościowo udział kas, gdyż 41,6 proc. wpływów pochodzi z aplikacji i internetowych systemów sprzedaży, to jednak wyraźnie widać, że wnioski UTK są słuszne – w ten sposób kupowane są bilety tańsze.

Czytaj więcej

Zbliża się koniec monopolu PKP Intercity. Będzie mieć konkurencję

Szybki wzrost popularności cyfrowych form sprzedaży na pewno wiąże się z tym, że przewoźnicy coraz chętniej promują nie tylko własne kanały sprzedaży, ale także współpracę z zewnętrznymi partnerami. Bilety kolejowe coraz łatwiej kupić bez zastanawiania się nad tym, który przewoźnik przewiezie pasażera z punktu A do punktu B, wystarczy korzystać z agregującej oferty przewoźników strony lub aplikacji.

Bilet u konduktora – bez dopłat, gdy nie ma kasy na stacji

Utrzymującą się popularność zakupów u obsługi pociągów łatwo natomiast wytłumaczyć faktem, że dużo przystanków i stacji kolejowych pozbawionych jest kas biletowych, a nie każdy pasażer chce (i lubi) korzystać z biletomatów czy cyfrowych kanałów sprzedaży. 

Teoretycznie, kupno biletu u konduktora wiąże się z dodatkową opłatą. Jednak w sytuacji, w której stacja czy przystanek pozbawione są obsługi kasowej (nawet jeżeli mają biletomaty), to opłata nie jest naliczana. Na przykład częstym obrazem w odjeżdżających z Warszawy Głównej pociągach są kolejki do konduktora.

Urząd Transportu Kolejowego przedstawił najnowsze statystyki dotyczące sprzedaży biletów kolejowych i udziałów poszczególnych kanałów sprzedaży. Rośnie zdecydowanie popularność kanałów cyfrowych (aplikacji i internetowych systemów sprzedaży), spada zaś popularność kas na stacjach i dworcach. Wciąż chętnie kupujemy bilety u konduktorów, a sprzedaż w biletomatach maleje bardzo nieznacznie.

Ogółem w kanałach cyfrowych sprzedano w 2023 r. 42,9 proc. biletów (wzrost o 8 punktów procentowych w stosunku do 2022 r.), w kasach 25,5 proc. (spadek o ok. 3,8 pp), w biletomatach na stacjach 7,7 proc. (mniej o 0,7 pp), a w biletomatach w pociągach 1,1 proc. (bez zmian). U konduktorów kupiono 18,4 proc. biletów (spadek o 2,4 pp). W pozostałych kanałach dystrybucji nabyto 4,5 proc. biletów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Węgrzy potwierdzają plany stworzenia swojego CPK i zapraszają przewoźników
Materiał Promocyjny
Jak wykorzystać potencjał elektromobilności
Transport
DHL z Biedronką rzucają wyzwanie InPostowi. To już paczkowa wojna
Transport
Ruszyła druga wojna o „pocztomaty”. Poczta Polska liczy na zwrot akcji
Transport
Kto będzie kierował pracami zarządu PKP Cargo? Jest decyzja rady nadzorczej
Transport
W PKP Cargo nasilają się wzajemne oskarżenia