Co dalej z CPK? Jest deklaracja premiera Donalda Tuska

Premier ogłosił podczas środowej konferencji prasowej, że w czerwcu rząd przedstawi szczegółowy plan dotyczący budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK).

Publikacja: 06.06.2024 04:30

Dla zrealizowania lotniskowej części CPK konieczna jest rozbudowa autostrady A2 pomiędzy Warszawą a

Dla zrealizowania lotniskowej części CPK konieczna jest rozbudowa autostrady A2 pomiędzy Warszawą a Łodzią o trzeci pas ruchu

Foto: PAP/Leszek Szymański

Mimo oczekiwań na środowej konferencji z udziałem premiera Donalda Tuska jeszcze nie padły jednoznaczne konkrety w sprawie budowy CPK. Wydaje się, iż rządzący mają już w ręku wszystkie karty potrzebne do ich zakomunikowania, więc dalsza zwłoka może być zaskakująca. Zwłaszcza że od pewnego czasu z rządowej koalicji dobiegają jednoznaczne głosy za realizacją inwestycji, a opinia publiczna coraz bardziej się niecierpliwi.

Jak powiedział w środę „Rzeczpospolitej” wiceminister funduszy i polityki regionalnej, pełnomocnik rządu ds. CPK Maciej Lasek, prace nad projektem CPK trwają, żaden z kluczowych procesów nie został zatrzymany. – Chcemy ten projekt mieć zoptymalizowany, dobrze przemyślany, jak to się mówi, do każdego nitu i śrubki, aby najbardziej efektywnie wydać pieniądze – podkreślił.

Czytaj więcej

Spółka CPK szykuje się do nowych przejęć gruntów w Baranowie

W ostatnich tygodniach rosło napięcie wokół budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. 8 maja prezes CPK Filip Czernicki w rozmowie z „Rzeczpospolitą” poinformował, że rekomendacja dla premiera Donalda Tuska w sprawie inwestycji jest gotowa. Zaznaczył, że inwestycje w CPK są uzasadnione i powinny zostać zrealizowane, zastrzegając jednocześnie konieczność wzięcia pod uwagę kwestii finansowych i uwarunkowań zewnętrznych związanych między innymi z wydatkami na obronność kraju. Następnego dnia minister infrastruktury Dariusz Klimczak zadeklarował w rozmowie w TVN 24, że projekt CPK wraz z infrastrukturą towarzyszącą będzie kontynuowany. – Powinniśmy wbić łopatę w przyszłym roku pod nowe lotnisko – zapowiedział.

Pod koniec maja marszałek Sejmu i lider Polski 2050 Szymon Hołownia, który dotychczas był bardzo sceptyczny wobec inwestycji w megalotnisko, dolał oliwy do ognia swoją niespodziewaną wypowiedzią. – Zmieniłem zdanie, bo Polska jest ostatnim dużym krajem Unii Europejskiej bez towarowego i pasażerskiego hubu lotniczego – ogłosił. I dodał, że projekt powinien być zrealizowany do końca dekady.

Czytaj więcej

Naukowcy apelują: CPK nie w pośpiechu. Potrzebne są warianty dla lotniska w polu

Różnice zdań na temat CPK w rządzie Donalda Tuska

W środę premier Donald Tusk podczas konferencji ogłosił, że rząd przedstawi szczegółowy plan dotyczący budowy CPK jeszcze w czerwcu. – Odpowiedzialni za to ministrowie wiedzą, że w czerwcu opinia publiczna i wszyscy zainteresowani poznają nasze plany i to w detalach – zaznaczył Tusk. Premier przyznał, że pojawiły się różnice zdań w sprawie CPK w koalicji rządzącej, a przyszłość CPK jest obecnie „w rękach ministrów z Polskiego Stronnictwa Ludowego i Polski 2050”. – Mamy więc tutaj do czynienia z pełną synergią. Nie mam wątpliwości, że koalicja będzie działała jak jeden mąż czy jak jedna żona – dodał.

Już wcześniej rządzący wydawali się coraz bliżej pozytywnej decyzji, mimo wcześniejszych wątpliwości, zwłaszcza wobec budowy lotniska, choć już znacznie mniejszych co do budowy linii kolei dużych prędkości (KDP). Na złagodzenie wcześniejszego negatywnego stanowiska wpływały sondaże opinii publicznej. Pokazywały przewagę zwolenników CPK nad przeciwnikami.

Czytaj więcej

Filip Czernicki, prezes CPK: Nowe lotnisko w końcu będzie nam potrzebne

Najpierw rozwój kolei na CPK

Jak informuje prezes Czernicki, w ciągu kilku dni ogłoszony zostanie przetarg na budowę tunelu KDP w Łodzi, przygotowywana jest także dokumentacja przetargowa na budowę KDP z Warszawy do Wrocławia. – Równolegle prowadzimy analizy, które przyniosą nam odpowiedź na pytanie: które linie kolejowe są niezbędne z punktu widzenia potrzeb transportowych kraju – powiedział „Rzeczpospolitej” prezes CPK.

Tzw. igrek – trasa z Warszawy do Łodzi, i dalej rozchodząca się w stronę Poznania i Wrocławia – będzie głównym elementem KDP. 4-kilometrowy tunel pod Łodzią już na początku tego roku uzyskał pozwolenie na budowę. Na terenie miasta szybkie pociągi będą zatrzymywać się na dworcu Łódź Fabryczna. Wyjście tunelu na powierzchnię zaprojektowane jest na południowy zachód od Łodzi Kaliskiej, w okolicach osiedla Retkinia i istniejącej linii kolejowej nr 14. Dalej trasa poprowadzi na zachód – w stronę Sieradza, za którym będzie rozwidlenie w kierunku Poznania i Wrocławia. Kolejny praktycznie pewny element KDP to biegnąca na południe kraju Centralna Magistrala Kolejowa, a dalej linia od Katowic w stronę czeskiej Ostrawy, dająca możliwość szybkiego połączenia z Pragą. Ale realizowana będzie nieco później.

Jak poinformował branżowy serwis Nakolei.pl, sieć KDP miałaby docelowo liczyć 800 km, a pociągi będą mogły po niej jeździć z prędkością 350 km/h. W drugiej połowie tego roku PKP Intercity ma zamówić 20 pociągów, które będą mogły wykorzystywać nową infrastrukturę. Sam rynek KDP ma stanowić ok. 5 proc. rynku przewozów pasażerskich.

Czytaj więcej

Spór o CPK rozkręca się. Czy projekt został zablokowany?

Wciąż wiele niewiadomych ma budowa komponentu lotniska w Baranowie. Wersja przygotowana przez poprzednie kierownictwo CPK zostanie zmieniona. – Pracujemy nad optymalizacją projektu lotniskowego. Będziemy realizować inwestycję dla ludzi, uzasadnioną ekonomicznie i opartą na danych, a nie na myśleniu życzeniowym – zaznacza Czernicki. Budowa mogłaby się zacząć w połowie przyszłego roku. Problemem pozostaje jednak wykup terenu. Dla projektowanego pierwszego etapu lotniska CPK musi kupić prawie 2,2 tys. ha gruntów, z których ma na razie 40 proc., a także przeszło połowę budynków położonych na obszarze inwestycji. Władze spółki chciałyby przy kolejnych przejęciach obyć się bez wywłaszczeń, co jednak może się okazać trudne.

Biznes chce CPK

Tymczasem za budową CPK opowiedział się polski biznes. W kwietniu związek pracodawców RPPG, zrzeszający 19 firm (w tym Fakro, Adamed, Maspex, Synthos czy Wielton), wystosował list do premiera, w którym przekonywał do zrealizowania inwestycji.

Czytaj więcej

Maciej Lasek: Nie wygaszamy projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego

Przedsiębiorcy przedstawili solidne argumenty. Ich zdaniem CPK jako wielki punkt przesiadkowy i przeładunkowy „jest projektem podnoszącym globalną konkurencyjność polskiej gospodarki i przynoszącym szereg innych korzyści gospodarczych”. Zapewniają, że nie jest to projekt polityczny, bo raporty dotyczące projektu budowy CPK, które powstawały na potrzeby władz państwowych na przestrzeni całej historii III RP, jednoznacznie wskazują na konieczność rozpoczęcia tej inwestycji.

W liście do premiera organizacja powołała się na analityczne opracowania kompetentnych instytucji i organizacji (między innymi IATA, EY, AT Kerney), z których wynika, że CPK byłby bodźcem dla polskiej gospodarki, a w konsekwencji – nowego strumienia dochodów budżetowych.

Mimo oczekiwań na środowej konferencji z udziałem premiera Donalda Tuska jeszcze nie padły jednoznaczne konkrety w sprawie budowy CPK. Wydaje się, iż rządzący mają już w ręku wszystkie karty potrzebne do ich zakomunikowania, więc dalsza zwłoka może być zaskakująca. Zwłaszcza że od pewnego czasu z rządowej koalicji dobiegają jednoznaczne głosy za realizacją inwestycji, a opinia publiczna coraz bardziej się niecierpliwi.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Firmy taksówkowe czeka trzęsienie ziemi
Transport
Będzie jeszcze mniej boeingów. Nowy kłopot z dreamlinerami
Transport
Podróże lotnicze bez alkoholu? Temat wraca po 3 latach
Transport
Boeing i Airbus mogły korzystać z nielegalnych dostaw tytanu
Akcje Specjalne
Mapa drogowa do neutralności klimatycznej
Transport
Lotnictwo: FAA i EASA zwiększają współpracę
Transport
Co piąta taksówka nie przyjedzie? Od poniedziałku zmiany w branży przewozu osób