Kary dla linii lotniczych za lekceważenie podróżnych

Amerykański resort transportu ukarał grzywnami Lufthansę, KLM i South African Airways, bo zbyt późno zwróciły pieniądze pasażerom za odwołane loty w USA podczas pandemii.

Publikacja: 04.06.2024 17:30

Amerykański resort transportu ukarał grzywnami Lufthansę, KLM i South African Airways

Amerykański resort transportu ukarał grzywnami Lufthansę, KLM i South African Airways

Foto: Bloomberg

Sekretarz transportu Pete Buttigieg poinformował w 2022 r., że rząd zakończył śledztwa dotyczące 10 linii lotniczych, które ociągały się ze zwrotem należnych pieniędzy, a wobec 10 dalszych prowadzi takie postępowania. Dwa lata wcześniej tysiące podróżnych korzystających z lotów Lufthansy do lub ze Stanów Zjednoczonych poskarżyło się, że procedura zwrotu pieniędzy trwała dłużej niż 100 dni — pisze Reuter.

Niemiecki przewoźnik zgodził się zwrócić 775 mln dolarów i zapłacić grzywnę 1,1 mln dolarów, holenderski KLM oddał 113,3 mln dolarów i zgodził się na grzywnę 1,1 mln dolarów, a SAA zwrócił 15,2 mln dolarów i zaakceptował grzywnę 300 tys. dolarów.

Czytaj więcej

Linie lotnicze ukarane za doliczanie opłat za bagaż podręczny. "Historyczna decyzja"

Linie lotnicze muszą szybciej zwracać pieniądze pasażerom

Resort transportu USA ogłosił przy okazji, że od tej pory przewoźnicy podlegają w USA surowszym przepisom w zakresie zwrotu pieniędzy i wypłaty odszkodowania pasażerom w razie anulowania lotu, zmiany lub opóźnienia go oraz zagubienia bagażu. — Kiedy dochodzi do tego w dużym zakresie, to podróżni nie powinni walczyć z przewoźnikiem o zwrot swych pieniędzy — ogłosił Buttigieg w komunikacie. Zwrot pieniędzy powinien być automatyczny.

Resort transportu dokładnie określił też, co to jest istotna zmiana lotu: zmiana czasu lądowania lub startu przekraczająca ponad 3 godziny w locie krajowym i 6 godzin w locie międzynarodowym, start lub lądowanie z innego lotniska, więcej międzylądowań, obniżenie klasy wykupionego biletu.

Czytaj więcej

Sprzedawali bilety na skasowane loty. Teraz zapłacą karę

Lufthansa wyjaśniła, że dokonała wszystkich zwrotów pieniędzy — od marca 2020 roku do września 2022 roku - 5,3 mld dolarów, w tym 802 mln klientom z USA — a „opóźnienia ukarane przez resort sprawiedliwości wynikały jedynie z historycznie bezprecedensowego poziomu zwrotów w czasie pandemii”.

KLM tłumaczy się kłopotami kadrowymi i technicznymi

KLM wyjaśnił w czerwcu 2020 roku, że zaczął zwracać pieniądze wszystkim posiadaczom bezzwrotnych biletów za zakłócone loty w USA, ale „problemy kadrowe i techniczne oraz duża liczba wniosków o zwrot pieniędzy doprowadziły do tego, że tysiące konsumentów czekało wiele miesięcy”. Linia poinformowała o przyjęciu najbardziej przyjaznej dla klientów polityki zwrotu pieniędzy i zamiany biletów, zwróciła 84,15 mln dolarów klientom za loty w USA za bilety, które nie podlegały zwrotowi.

Czytaj więcej

Porażka w sądzie linii lotniczej KLM. Oskarżenia o „greenwashing” w reklamach

Resort poinformował o ponad 400 skargach na SAA za zbyt długi czas czekania na zwrot pieniędzy. Linia z RPA była bliska bankructwa, od 2019 r. objęto ją zarządem komisarycznym, a pandemia pogorszyła stan jej finansów.

W 2023 r. wskaźnik anulowanych lotów w USA był mniejszy od 1,3 proc., najniższy od ponad 10 lat mimo rekordowej liczby lotów w rozkładzie — odnotowała AFP.

Sekretarz transportu Pete Buttigieg poinformował w 2022 r., że rząd zakończył śledztwa dotyczące 10 linii lotniczych, które ociągały się ze zwrotem należnych pieniędzy, a wobec 10 dalszych prowadzi takie postępowania. Dwa lata wcześniej tysiące podróżnych korzystających z lotów Lufthansy do lub ze Stanów Zjednoczonych poskarżyło się, że procedura zwrotu pieniędzy trwała dłużej niż 100 dni — pisze Reuter.

Niemiecki przewoźnik zgodził się zwrócić 775 mln dolarów i zapłacić grzywnę 1,1 mln dolarów, holenderski KLM oddał 113,3 mln dolarów i zgodził się na grzywnę 1,1 mln dolarów, a SAA zwrócił 15,2 mln dolarów i zaakceptował grzywnę 300 tys. dolarów.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Ładowarek elektrycznych samochodów jak nie było, tak nie ma
Transport
Bilety kolejowe coraz częściej kupujemy przez internet
Transport
P.O. prezesa PKP Cargo pod lupą KNF. Kupował akcje niezgodnie z prawem?
Transport
Polskie firmy transportowe toną w długach. Rozkręca się spirala upadłości
Akcje Specjalne
Firmy chcą działać w sposób zrównoważony
Transport
Prezes Boeinga tłumaczy się i przeprasza rodziny ofiar
Materiał Promocyjny
Sztuczna inteligencja może być wykorzystywana w każdej branży