Rok kolejowego przyspieszenia

Wzrost frekwencji w pociągach, krótsze czasy przejazdów, większy komfort obsługi na niektórych dworcach – kolej zaczyna stopniowo poprawiać wizerunek.

Aktualizacja: 31.12.2015 07:05 Publikacja: 30.12.2015 21:00

Podróże są krótsze

Foto: Rzeczpospolita

W 2015 roku efekty tej poprawy widać było zwłaszcza w pociągach PKP InterCity. Już w ciągu 11 miesięcy spółka przewiozło 28,5 mln osób. To o 5 mln więcej niż w tym samym czasie przed rokiem.

– Liczymy, że dzięki nowemu rozkładowi jazdy, który został wdrożony, w przyszłym roku będzie z nami podróżowało co najmniej 37 mln pasażerów – zapowiada prezes spółki Jacek Leonkiewicz.

Do coraz lepszych wyników przyczynia się pendolino. Nie tylko ze względu na wygodę, ale szybkość pokonywanych tras. Odległość pomiędzy Warszawą a Wrocławiem ekspresy pokonują w 3 godziny 28 minut, czas podróży z Warszawy do Krakowa skrócił się do 2 godzin 15 minut.

Od grudnia liczba połączeń obsługiwanych przez InterCity zwiększyła się o jedną piątą: do 365 z dotychczasowych 302. Dzięki czterokrotnemu zwiększeniu liczby skomunikowanych ze sobą połączeń łatwiej się teraz przesiąść. Wróciły pociągi na modernizowaną linię Warszawa–Białystok.

Pojawiły się nowe składy. Na tory wyjechały nowoczesne pociągi typu Flirt produkowane przez Stadler-Newag. Mają wygodne fotele, indywidualne gniazdka elektryczne, klimatyzację, nowoczesne toalety i elektroniczny system informacji pasażerskiej. PKP kupiło 20 takich pociągów i 20 składów typu Dart z bydgoskiej Pesy. Te ostatnie jednak się spóźniają: zamiast w połowie grudnia wszystkie wejdą do eksploatacji dopiero w 2016 r.

Znacznie lepiej wygląda część dworców. W grudniu otwarto nowy dworzec Warszawa Zachodnia. W tym roku PKP zakończyła 24 takie inwestycje, m.in. w Bydgoszczy, Rawiczu, Jaworzynie Śląskiej, Pile, Kaliszu. Uruchomione zostały także pierwsze cztery dworce systemowe: w Nasielsku, Mławie, Strzelcach Krajeńskich oraz w Ciechanowie.

PKP pozbywa się także niepotrzebnych nieruchomości. Sprzedawała m.in. niepotrzebne dworce, na sprzedaż wystawiane są także mieszkania. Nabierają znaczenia projekty realizowane wspólnie z deweloperami. Do tej pory zakończono dwa: budowę nowych dworców z galeriami handlowymi w Poznaniu i Katowicach. W trakcie realizacji są projekty Gdynia Międzytorze i Wrocław Świebodzki.

Na torach kończą się inwestycje nastawione na poprawę ruchu pasażerskiego. Rozpoczęły się natomiast modernizacje kluczowych linii towarowych, które mają stać się inwestycyjnym priorytetem w nowej perspektywie 2014–2020. Obecnie tego typu prace koncentrują się na Śląsku.

W 2015 roku efekty tej poprawy widać było zwłaszcza w pociągach PKP InterCity. Już w ciągu 11 miesięcy spółka przewiozło 28,5 mln osób. To o 5 mln więcej niż w tym samym czasie przed rokiem.

– Liczymy, że dzięki nowemu rozkładowi jazdy, który został wdrożony, w przyszłym roku będzie z nami podróżowało co najmniej 37 mln pasażerów – zapowiada prezes spółki Jacek Leonkiewicz.

Pozostało jeszcze 80% artykułu
Transport
Donald Tusk zapowiada program „Polskie morze”. Na Bałtyku ma być bezpieczniej
Transport
NATO nie pojedzie koleją. Rail Baltica poważnie opóźniona
Transport
Pilot wywołał pożar w samolocie British Airways, bo pomylił lewą rękę z prawą
Transport
Wojna lotnicza? Bruksela grozi cłami Boeingowi
Transport
Uber ma kłopoty. Wyniki rozczarowały, najniższy wzrost od czasów pandemii