Reklama

Air France-KLM wychodzi z turbulencji

Francusko-holenderska grupa lotnicza poprawiła wyniki w 2023 r., choć miała wpadkę w IV kwartale z powodu gorszych efektów działalności cargo.

Publikacja: 29.02.2024 18:53

Francusko-holenderska grupa lotnicza poprawiła wyniki w 2023 r.

Francusko-holenderska grupa lotnicza poprawiła wyniki w 2023 r.

Foto: Bloomberg

Przewoźnik wypracował w 2023 r. rekordowe obroty 30 mld euro (+14 proc.) i również rekordowy zysk netto 934 mln euro. Stało się to, mimo gorszego IV kwartału i przewiezienia tylko 93,6 mln podróżnych, podczas gdy w 2019 r., ostatnim roku przed pandemią przewiózł 104 mln.

Poprawił też marżę operacyjną o 1,2 pkt do 5,7 proc. Udało mu się ponadto uzdrowić strukturę finansową, zakłóconą przez koronawirusa i po raz pierwszy wypracował w I półroczu dodatnie fundusze własne 500 mln euro, po deficycie 2,5 mld na koniec 2022 r. Zadłużenie netto grupy zmalało do 5,04 mld euro z 6,33 mld na koniec 2022 r. — odnotowała francuska prasa.

Czytaj więcej

KLM nie może korzystać z nowej pomocy publicznej

Jedynym cieniem na tym obrazie była strata netto 256 mln euro w IV kwartale, bo zarówno Air France, jak i w większym stopniu KLM odczuły brak części zamiennych i niedobór wykwalifikowanych pracowników, Część floty nie była więc w użytku.

Konflikt Hamasu z Izraelem zmusił do zawieszenia lotów do Tel Awiwu i zmniejszył popyt ba podróże do krajów sąsiednich. To najbardziej odczuła linia low-cost Transavia. Holendrzy odczuli też kaprysy pogody (odwołanie lotów w Amsterdamie).

Reklama
Reklama

Pod koniec roku doszło też do dużego spadku stawek w transporcie frachtu. To wszystko spowodowało straty i obniżyło marże operacyjną, która po trzech kwartałach wynosiła 7,8 proc. — odnotował „Sud-Ouest France”.

Czytaj więcej

CMA CGM kończy umowę z Air France-KLM

W tym roku grupa chce zwiększyć przewozy pasażerów o 5 proc. i zmniejszyć do 1-2 proc. wzrost kosztów jednostkowych (z 3,5 proc. w 2023 r.,), spodziewa się rachunku 7,6 mld euro za paliwo (7,7 mld euro rok wcześniej) mimo zwiększenia przewozów. Przeznaczy 3-3,2 mld euro na inwestycje, zwłaszcza na modernizację floty.

Transport
Airbus w kryzysie, Boeing wraca silniejszy. Role się odwróciły
Transport
Rosyjska ruletka lotnicza. Naprawdę strach latać
Transport
Kłopoty z A320 nie mają końca. Airbus tnie prognozę dostaw
Transport
Białoruś znów będzie śledzić tiry z Unii. Wprowadza plomby nawigacyjne
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
To będzie zima stulecia. Wysyp połączeń na polskich lotniskach
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama