Air France-KLM wychodzi z turbulencji

Francusko-holenderska grupa lotnicza poprawiła wyniki w 2023 r., choć miała wpadkę w IV kwartale z powodu gorszych efektów działalności cargo.

Publikacja: 29.02.2024 18:53

Francusko-holenderska grupa lotnicza poprawiła wyniki w 2023 r.

Francusko-holenderska grupa lotnicza poprawiła wyniki w 2023 r.

Foto: Bloomberg

Przewoźnik wypracował w 2023 r. rekordowe obroty 30 mld euro (+14 proc.) i również rekordowy zysk netto 934 mln euro. Stało się to, mimo gorszego IV kwartału i przewiezienia tylko 93,6 mln podróżnych, podczas gdy w 2019 r., ostatnim roku przed pandemią przewiózł 104 mln.

Poprawił też marżę operacyjną o 1,2 pkt do 5,7 proc. Udało mu się ponadto uzdrowić strukturę finansową, zakłóconą przez koronawirusa i po raz pierwszy wypracował w I półroczu dodatnie fundusze własne 500 mln euro, po deficycie 2,5 mld na koniec 2022 r. Zadłużenie netto grupy zmalało do 5,04 mld euro z 6,33 mld na koniec 2022 r. — odnotowała francuska prasa.

Czytaj więcej

KLM nie może korzystać z nowej pomocy publicznej

Jedynym cieniem na tym obrazie była strata netto 256 mln euro w IV kwartale, bo zarówno Air France, jak i w większym stopniu KLM odczuły brak części zamiennych i niedobór wykwalifikowanych pracowników, Część floty nie była więc w użytku.

Konflikt Hamasu z Izraelem zmusił do zawieszenia lotów do Tel Awiwu i zmniejszył popyt ba podróże do krajów sąsiednich. To najbardziej odczuła linia low-cost Transavia. Holendrzy odczuli też kaprysy pogody (odwołanie lotów w Amsterdamie).

Reklama
Reklama

Pod koniec roku doszło też do dużego spadku stawek w transporcie frachtu. To wszystko spowodowało straty i obniżyło marże operacyjną, która po trzech kwartałach wynosiła 7,8 proc. — odnotował „Sud-Ouest France”.

Czytaj więcej

CMA CGM kończy umowę z Air France-KLM

W tym roku grupa chce zwiększyć przewozy pasażerów o 5 proc. i zmniejszyć do 1-2 proc. wzrost kosztów jednostkowych (z 3,5 proc. w 2023 r.,), spodziewa się rachunku 7,6 mld euro za paliwo (7,7 mld euro rok wcześniej) mimo zwiększenia przewozów. Przeznaczy 3-3,2 mld euro na inwestycje, zwłaszcza na modernizację floty.

Przewoźnik wypracował w 2023 r. rekordowe obroty 30 mld euro (+14 proc.) i również rekordowy zysk netto 934 mln euro. Stało się to, mimo gorszego IV kwartału i przewiezienia tylko 93,6 mln podróżnych, podczas gdy w 2019 r., ostatnim roku przed pandemią przewiózł 104 mln.

Poprawił też marżę operacyjną o 1,2 pkt do 5,7 proc. Udało mu się ponadto uzdrowić strukturę finansową, zakłóconą przez koronawirusa i po raz pierwszy wypracował w I półroczu dodatnie fundusze własne 500 mln euro, po deficycie 2,5 mld na koniec 2022 r. Zadłużenie netto grupy zmalało do 5,04 mld euro z 6,33 mld na koniec 2022 r. — odnotowała francuska prasa.

Reklama
Transport
Ryanair przeprosił się z Modlinem. W tle groźni rywale
Transport
Rosyjska lotnicza ruletka. Przestrzeń powietrzna coraz bardziej niebezpieczna
Transport
LOT wycenił koszty powrotu na Ukrainę. To wydatek setek milionów dolarów
Transport
United Airlines znów będzie latać do Izraela. Europejskie linie jeszcze czekają
Transport
Ukraina wjedzie do Polski na europejskich torach
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama