Przybywa firm kurierskich, ale ich kondycja jest słaba

Rynek usług KEP (kurier, ekspres, paczka) nad Wisłą rośnie bez precedensu. Tylko w ostatnich 12 miesiącach liczba podmiotów z tej branży wzrosła o niemal 600. Nie jest jednak kolorowo.

Publikacja: 01.02.2024 03:00

Przybywa firm kurierskich, ale ich kondycja jest słaba

Foto: Adobe Stock

W ciągu ostatnich pięciu lat liczba firm kurierskich w naszym kraju, głównie tych małych podmiotów oraz jednoosobowych działalności gospodarczych, skoczyła o ponad 52 proc. W ub.r. dynamika ta sięgnęła ok. 8 proc. – wynika z najnowszych analiz wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet (DnB).

Na koniec 2023 r. w Polsce działało przeszło 8,6 tys. podmiotów świadczących usługi KEP. Eksperci tłumaczą, że impulsem dla branży jest dynamiczny rozwój e-handlu, z którym branża paczkowa jest ściśle powiązana. – To właśnie usługi na rzecz sklepów internetowych generują lwią część zleceń, przychodu i zysku – mówi nam Tomasz Starzyk, analityk z DnB. I podkreśla, że – podobnie jak w przypadku innych sektorów – w przypadku biznesów KEP panuje olbrzymia rywalizacja, co dla wielu podmiotów stanowi spore wyzwanie.

– Duża konkurencja na rynku wymusza mniejszą marżę i obniżkę cen, a to przekłada się z kolei na kondycję finansową firm kurierskich. Także tych najmniejszych – tłumaczy.

I faktycznie, sytuacja finansowa przedsiębiorstw z branży nie jest najlepsza. Jak wynika z badań DnB, obecnie aż niemal 68 proc. firm jest w słabej kondycji finansowej. Kolejne 8 proc. znajduje się wręcz w sytuacji bardzo złej. Efekt? W 2023 r. zawieszono działalność 645 firm (rok wcześniej było to 490). Dziś tylko 1 proc. badanych ocenia swoje położenie jako bardzo dobre. Co nie dziwi, w tym przypadku chodzi głównie o największe spółki obecne na rodzimym rynku.

Potwierdzają to ostatnie wyniki grupy InPost, która w ub.r. dostarczyła w naszym kraju 590 mln przesyłek, a więc o 16 proc. więcej niż jeszcze rok wcześniej. Jak wyjaśnia Rafał Brzoska, założyciel InPostu, spółka notuje zwyżki powyżej dynamiki rynkowej. – A tym samym zwiększamy w nim nasz udział. Polska jest naszym benchmarkiem dla ekspansji na rynkach międzynarodowych – wskazuje Brzoska.

Choć nad Wisłą działają wszyscy najwięksi gracze z branży KEP, to wciąż pojawiają się tu kolejni – od niedawna o swój kawałek rynkowego tortu walczy czeska Packeta. Spółka, której akcjonariusze miesiąc temu sprzedali udziały inwestorom Żabki (w konsorcjum oprócz CVC Capital Partners znalazł się fundusz Emma Capital), chwali się świetnymi wynikami w Polsce – dostarczyła ponad 9,2 mln przesyłek (przeszło dwukrotnie więcej niż rok wcześniej) i zanotowała prawie 130-proc. wzrost przychodów (do poziomu 123,6 mln zł). W firmie zaznaczają, że w ub.r. portfel polskich e-sklepów korzystających z jej usług urósł o 75 proc. (z Packetą współpracuje np. Allegro czy Kaufland).

– Zeszły rok był sporym wyzwaniem dla polskiej branży e-commerce. Po tym, jak pandemia przyzwyczaiła e-sklepy do skokowych zwyżek sprzedaży, nastąpiła stabilizacja – komentuje Justyna Andreas, dyrektor zarządzająca w Packeta Group. – Nie znaczy to jednak, że polskie sklepy internetowe przestały się rozwijać – dla wielu z nich wyhamowanie lokalnego rynku było bodźcem do rozwoju działalności cross-border i poszukania klientów za granicą – kontynuuje. I dodaje, że to potwierdza, że polski e-handel coraz bardziej otwiera się na rynki zagraniczne.

W ciągu ostatnich pięciu lat liczba firm kurierskich w naszym kraju, głównie tych małych podmiotów oraz jednoosobowych działalności gospodarczych, skoczyła o ponad 52 proc. W ub.r. dynamika ta sięgnęła ok. 8 proc. – wynika z najnowszych analiz wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet (DnB).

Na koniec 2023 r. w Polsce działało przeszło 8,6 tys. podmiotów świadczących usługi KEP. Eksperci tłumaczą, że impulsem dla branży jest dynamiczny rozwój e-handlu, z którym branża paczkowa jest ściśle powiązana. – To właśnie usługi na rzecz sklepów internetowych generują lwią część zleceń, przychodu i zysku – mówi nam Tomasz Starzyk, analityk z DnB. I podkreśla, że – podobnie jak w przypadku innych sektorów – w przypadku biznesów KEP panuje olbrzymia rywalizacja, co dla wielu podmiotów stanowi spore wyzwanie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Francuskie międzynarodowe lotnisko znów działa po ewakuacji
Transport
Atak wandali na francuską kolej. Tłumy pasażerów na peronach i objazdy
Transport
Pogarszają się prognozy dla przemysłu motoryzacyjnego w Polsce
Transport
Boeing winny i zapłaci za katastrofy B737 MAX. Rodziny ofiar chcą jeszcze więcej
Materiał Promocyjny
Mity i fakty – Samochody elektryczne nie są ekologiczne
Transport
Air France-KLM zawiodły się na igrzyskach w Paryżu. Wyniki mocno w dół